Gjest Oliviero Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Har akkurat begynt å få sansen for oliven. Men har registrert at de smaker ganske forskjellig. Hva slags oliven foretrekker du, og hvor kjøper du dem? Håper på noen tips her
Gjest piaf Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Jeg bruker en del oliven i matlaging (pastasauser, salater etc), og foretrekker da kalamataoliven med stein, kjøpt i løs vekt (ligger i saltlake) på butikk med varer fra Midt-Østen. Disse har mye egensmak, og passer å bruke i andre retter fordi de ikke er marinerte. Skal jeg ha oliven som skal spises "på egenhånd" til tapas eller lignede, kjøper jeg gjerne grønne uten stein marinert i olje, hvitløk og urter. Svarte oliven uten stein på glass smaker ingenting - dette fordi de absorberer laken og blir utvannet. Hvis man må kjøpe oliven på glass, er det derfor best med grønne med stein, synes jeg.
Mandel Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Er enig med Piaf har i at Kalamataoliven er best. Synes svarte oliven uten stein på glass smaker blikkboks. Det finnes en type grønne "tapasoliven" som er fylt med fetaost. Selges i dagligvarebutikker med godt utvalg. Husker ikke hvilket merke det er. De er i alle fall nydelige, men akk så dyre.
Mistyen Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Jeg spiser nesten all type oliven, men kjøper noen grønne uten stein i Spania som er himmelske. De heter "La Española Clàsicas" Tar alltid med meg et lager hjem, og får andre til å kjøpe for meg når de er ute og reiser
LadyInRed Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 vet ikke hvor du bor, men jeg kjøper alltid på kjøttbasaren i bergen der dem selger internasjonal mat. bor ikke du i bergen, prøv din lokale "internasjonal mat" som selger i løs vekt. problemet er at dem bare varer noen dager (men som regel spiser jeg dem opp lenge før det, he he). har enda ikke funnet noen skikkelig gode som selges på glass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå