Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Hunden min har en tendens til å teste grenser og prøve å sjefe over andre folk. Hun ville aldri prøvd seg på den måten hun gjør mot meg, så det er litt kjedelig å se hvordan hun kan være mot andre. f.eks. på dressurkurset. hun er jo helt topp å trene lydighet med, og oppfører seg veldig bra. så instruktøren vil låne henne til demonstrasjon. med en gang hun overtar båndet, forandrer min hund seg til en skikkelig mongohund, og starter å knurre og dra i båndet med tennene Jeg ble veldig overrasket når dette skjedde, og sa fra til instruktøren at jeg tror hun tester deg ut, bare sett deg i respekt med henne. (hun valgte å prøve å ignorere denne adferden, men det førte ikke særlig frem....). men til hovedsaken!! Jeg har akkurat flyttet inn i den perfekte leilighet med hage til hunden min, der det også går en annen hund som hun går veldig bra overens med. de leker og koser seg i hagen. veldig glad for jenta mi:) men det bor også flere små barn i dette huset, den minste 5 år. min hund er ikke særlig vant til barn, bare helt små barn, og bare innendørs. men de gangene vi har hatt besøk av unger har hun oppført seg kjempebra. det har jeg vært veldig glad for. men i går var hun da ute i hagen og 2 små barn kom ut og begynte å leke og sykle rundt. det gikk bra i begynnelsen, men etter hvert begynte hunden min å yppe seg på de små!!!!!!!! Hun beit han ene i jakka et par ganger, og kunne stå og holde i jakkeermet hans med tennene. hva i alle dager? jeg tok henne inn da, og ble litt fortvila... hvor lang er veien fra å bite i klær til å bite i hud egentlig? hun fantes ikke sinna eller aggressiv altså, men virka veldig brå synes jeg på de små. Nå er jeg frustrert her, tør ikke å slippe henne ut... det jeg tenker neste gang nå, er å ha henne i langline og ha med godbiter. trene henne litt. men trenger råd til hvordan å takle dette riktig. en mulighet er å umiddelbart ta henne inn hvis hun gjør sånn. ikke mer hage på henne, men putte henne inn i leiligheten mens vi andre fortsetter å være ute. ellers går det selvfølgelig an å ta henne for det, men jeg vet ikke hvor effektivt det vil være? i så fall må jeg ta henne på riktig måte... og så klart rose og godbit når hun er snill. men jeg vil uansett aldri la henne være i hagen når jeg ikke er der... huff, jeg ble så skuffa nå. dumme hunden!! tar i mot alt av råd, så jeg får taklet dette riktig og vi kan få den adferden vekk!
Sweet Marie Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Umulig å se uten å ha sett situasjonen, men på meg kan det virke som om hun lekte? Da er det vel ikke akkurat ''dum hund''... Hvis det er riktig, må du vel nesten bare trene mye på situasjoner med barn, der du får med barna på å lære henne til ikke å leke, men til å forholde seg rolig. Du kan jo også gi henne en kommando, be henne legge seg f.eks., så hun ikke løper rundt dem i det hele tatt...
Gjest Hilde79 Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Syns også det hørtes ut som om hun lekte. Min Fant elsker å leke den leken, bare at det er uakspeptabelt å dra i klær, han har sin egen fille. Dette hørtes ut som dra-leken. Men forstår at dette virker skremmende, særlig siden det er snakk om barn. Jeg ville prøvd å trene i nærheten av barn, forsterke den gode adferden hun har sammen med dem. Ikke gi opp, selv om det er frustrerende.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 ja hun lekte nok, men det er jo ikke akseptabelt å leke sånn. og jeg er redd for at det skal utvikle seg og bli verre. jeg får bare trene håper det blir bedre.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 En ting som er veldig sikkert, er at om du velger å ta henne for dette her, så får du raskt en hund som biter barn. Når du leverer hunden fra deg til instruktøren, og hunden begynner å bite i båndet og oppføre seg "mongo" som du skriver, så har det ikke noe med repekt å gjøre. Hunden din blir forvirret og reagerer med å bite i båndet og knurre og gjøre seg til. Jeg skjønner ikke at du lar hunden din selv måtte ordne opp i slike situasjoner, eller at du velger å sette henne i disse situasjonene i det hele tatt. Når det gjelder dette med barn, så ville jeg trent en drøss på å la barn leke i fred. Hunden trenger aldeles ikke være med i leken når barna herjer rundt. Tren på at hunden ligger i ro, og la HELT være å blande inn noen former for ubehag inn i treningen. Jeg skjønner ikke hvordan du tolker oppførselen hennes dithen at hun yppet seg på ungen da hun holdt i ermet? Hvorfor tolker du henne ikke som at hun ville skille dem? Eller f.eks at hun fungerte som fredsmekler (som utrolig mange hunder gjør)? Og du skal vite at vold avler vold. Lærer hunden din at noen adferder fører til at hun får et skarpt nei og blir tatt i nakken, så lærer du henne også at slik oppførsel er grei å ty til om hun selv ikke er fornøyd med noe.
Cherie Skrevet 5. juni 2006 #6 Skrevet 5. juni 2006 Jeg synes det er noe fornuftig i innlegget over, men jeg synes også at du (over) gjør en bille til en elefant. Jeg er enig i at man ikke skal "slenge" hunden inn hver gang barn vil leke ute. Da lærere den at barn er noe negativt fordi den blir stengt inne pga dem. Jeg synes også at det virker som om hunden din leker, men kan ikke vite dette uten å ha sett det ( selv ikke da kanskje?). Jeg vet ikke helt hvordan du kan trene henne bort fra atferden hun har. Kan hunden nei? Og en annen ting... er det ikke gjeter i hunden din?
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Det er ikke gjeter i portugisisk vannhund jeg er usikker på hvordan jeg skal takle det, det er jo derfor jeg spør her, så ingen grunn til å være krass (gjest...) hva i alle dager mener du med "Jeg skjønner ikke at du lar hunden din selv måtte ordne opp i slike situasjoner, eller at du velger å sette henne i disse situasjonene i det hele tatt" hun må jo tåle at noen andre tar i båndet hennes, og her er det helt tydelig at hun prøver ut grensene. setter instruktøren seg i respekt slutter hun umiddelbart. hun gjør aldri sånn med meg eller sambo, men kan typisk begynne å oppføre seg sånn med mennesker som ikke er så vant til hunder faktisk. jeg tror nok det er smart å ha henne i langlina og trene henne på å være rolig rundt barna ja. sånn som hun er nå så tør jeg ikke å ha henne løs, hun hopper på de, lager knurrelyd og biter i klærne til de små hun leker vel på en måte, men hun er da ikke sånn når hun leker med voksne. jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke adferden hennes jeg... men at hun var en fredsmekler er uaktuelt barna holdt jo på hver for seg og var ganske rolige, det var kun hunden min som oppførte seg dårlig. Og til cherie, hunden kan nei ja..
Hu i Svingen Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Jeg ville brukt nei i kombinasjon med avledning. Gjerne langlinetrening. Hvis hunden er uvant med barn i den alderen synes jeg dere skal øve på å oppholde dere på samme sted som barna, og gi hunden litt tid til å finne ut at det er greit at de leker i nærheten. Kanske du også bør snakke med barna og bli enige om hva de bør unngå når hunden din er der? Som å skrike høyt, løpe nær hunden etc. (litt avhengig av hva hunden reagerer på).
Cherie Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Det er ikke gjeter i portugisisk vannhund ← Oh! Blandet deg med noen her inne som har gjeterblanding. Tenkte kanskje hunden "hjetet" barna. Det kan bli ganske voldsomt.
Cherie Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Jeg ville brukt nei i kombinasjon med avledning. Gjerne langlinetrening. Hvis hunden er uvant med barn i den alderen synes jeg dere skal øve på å oppholde dere på samme sted som barna, og gi hunden litt tid til å finne ut at det er greit at de leker i nærheten. Kanske du også bør snakke med barna og bli enige om hva de bør unngå når hunden din er der? Som å skrike høyt, løpe nær hunden etc. (litt avhengig av hva hunden reagerer på). ← Det var noe sånt jeg tenkte på da jeg spurte om hunden kunne nei. Men jeg har aldri hatt noen slike problem med min hund, så jeg tenker bare på hva jeg har sett på tv og lest om.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #11 Skrevet 8. juni 2006 Det er ikke gjeter i portugisisk vannhund jeg er usikker på hvordan jeg skal takle det, det er jo derfor jeg spør her, så ingen grunn til å være krass (gjest...) hva i alle dager mener du med "Jeg skjønner ikke at du lar hunden din selv måtte ordne opp i slike situasjoner, eller at du velger å sette henne i disse situasjonene i det hele tatt" hun må jo tåle at noen andre tar i båndet hennes, og her er det helt tydelig at hun prøver ut grensene. setter instruktøren seg i respekt slutter hun umiddelbart. hun gjør aldri sånn med meg eller sambo, men kan typisk begynne å oppføre seg sånn med mennesker som ikke er så vant til hunder faktisk. jeg tror nok det er smart å ha henne i langlina og trene henne på å være rolig rundt barna ja. sånn som hun er nå så tør jeg ikke å ha henne løs, hun hopper på de, lager knurrelyd og biter i klærne til de små hun leker vel på en måte, men hun er da ikke sånn når hun leker med voksne. jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke adferden hennes jeg... men at hun var en fredsmekler er uaktuelt barna holdt jo på hver for seg og var ganske rolige, det var kun hunden min som oppførte seg dårlig. Og til cherie, hunden kan nei ja.. ← Hva gjorde instruktøren da h*n for å sette seg i respekt? Hvordan er NEI lært inn? Jeg har funnet noen gamle innlegg av deg, og du skriver at du trener med klikker, så da skjønner ikke jeg at du lar et fremmed menneske sette seg i respekt ovenfor hunden din. Jeg har også lest innlegg av deg der du skriver at du kan ta henne i nakken og si NEI! Spør hvem som helst som klikkertrener, så vil de si at du forvirrer hunden din og ødelegger effekten av klikkeren ved å ta nakketak på hunden din. For bare en måned siden skriver du at hun er så rolig i lag med barn.. hva har skjedd? "hun er rolig og forsiktig med de, og utrolig glad i barn. det er koselig å se. selv om ungene løper rundt i huset forholder hun seg rolig." skriver du andre mai. Jeg regner med at du vil fortsette å utøve vold mot hunden din, og vold avler som kjent vold, derfor vil du nok slite ganske godt med å få henne til å være rolig rundt barn. Ønsket om å unngå straff blir større enn ønsket om belønning, og det å straffe på rett tidspunkt er noe de færreste klarer. Dessuten kan man kun kalle det straff om hunden lærer. Gjør den ikke det, kalles det mishandling. Ved læring ser man varig adferdsendring, og endrer ikke hunden adferd ved straff, har ikke læring forekommet, og man har i stedenfor mishandlet hunden. Enkelt og greit. Selv klarer jeg IKKE å straffe effektivt, så det har jeg ikke gjort heller på seks-sju år.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Hva gjorde instruktøren da h*n for å sette seg i respekt? Hvordan er NEI lært inn? Jeg har funnet noen gamle innlegg av deg, og du skriver at du trener med klikker, så da skjønner ikke jeg at du lar et fremmed menneske sette seg i respekt ovenfor hunden din. Jeg har også lest innlegg av deg der du skriver at du kan ta henne i nakken og si NEI! Spør hvem som helst som klikkertrener, så vil de si at du forvirrer hunden din og ødelegger effekten av klikkeren ved å ta nakketak på hunden din. For bare en måned siden skriver du at hun er så rolig i lag med barn.. hva har skjedd? "hun er rolig og forsiktig med de, og utrolig glad i barn. det er koselig å se. selv om ungene løper rundt i huset forholder hun seg rolig." skriver du andre mai. Jeg regner med at du vil fortsette å utøve vold mot hunden din, og vold avler som kjent vold, derfor vil du nok slite ganske godt med å få henne til å være rolig rundt barn. Ønsket om å unngå straff blir større enn ønsket om belønning, og det å straffe på rett tidspunkt er noe de færreste klarer. Dessuten kan man kun kalle det straff om hunden lærer. Gjør den ikke det, kalles det mishandling. Ved læring ser man varig adferdsendring, og endrer ikke hunden adferd ved straff, har ikke læring forekommet, og man har i stedenfor mishandlet hunden. Enkelt og greit. Selv klarer jeg IKKE å straffe effektivt, så det har jeg ikke gjort heller på seks-sju år. ← Er du sånn som dette mot barneforeldre også? hvis de konsekvent prøver å oppdra ungene kun med å rose de når de er greie, og kun å ta ting vekk fra de når de er ulydige, men hvis de en dag blir dritt lei når ungen oppfører seg skikkelig dårlig og sier "NEI!! sånn får du ikke lov til" og sender ungen grinende på rommet, holder du da et sånt foredrag for de som du gjør for meg nå?? Hva faen har det med problemet mitt akkurat nå å gjøre egentlig? vi diskuterer ikke vold nå, jeg spør om råd ang hvordan takle denne situasjonen i full ydmykhet ditt kjøtthue. sorry, men jeg blir så irritert..... Hunden min er sååå grei med barn inne, men ikke ute viser det seg. hun har aldri vært løs ute med barn før, men jeg har hatt besøk av en del unger inne og alt har gått bra. nå har jeg et problem, og jeg vil takle det riktig. og du kommer med et sånt innlegg som dette. jeg har bare lyst til å ignorere det, fordi jeg hater sånne hundemennesker som er som deg. hyler om mishandling med en gang man ikke oppdrar dyret sitt på akkurat samme måte som deg. jeg håper virkelig du gjør det samme med alle småbarnsforeldre der ute. det er nok mang n mor som har blitt sinna en gang som kunne trengt å fått skikkelig dårlig samvittighet og føle seg som en baremishandler. når jeg trener hunden min bruker jeg stort sett klikkertreningsprinsippet. jeg synes trening skal være gøy, og synes vi får så raskere resultater på denne måten. det gjør trening til noe positivt for oss begge. men dersom hunden min er ulydig så kan jeg godt si nei ja, og jeg kan også ta henne i nakken dersom hun ikke hører ved første forsøk. hvordan jeg oppdrar min hund skal du bare drite i. jeg har ikke gjort noe galt, eller mishandlet min hund overhode. men jeg tar ikke i henne med silkehansker, og duller med henne og skåner henne for alt som ikke er julaften. nei, er absolutt ikke lært inn sammen med fysisk ubehag hvis det er det du tror. beklager å måtte skuffe deg der, men det var ikke nødvendig. jeg unngår fysisk ubehag og bruker det stort sett aldri. takk for meg, det er faen meg håpløst og diskutere hundedressur på forum.
Hu i Svingen Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Enig med deg jeg Lupi. Det får da være grenser for hva man skal kalle vold og mishandlig mot dyr. Og bare for å ha nevnt det: Nakketak er ikke noe man tar for å volde smerte, men for å poengtere sin overmakt over hunden. Den ER (skal i det minste være) underlegen oss i rang, og av og til må man vise hunden dette. På min funker det aller best med et løst grep om snuten, mens jeg gir henne "blikket" - da forstår hun veldig godt hva jeg mener. Sorry digresjonen, måtte bare kommentere dette.
Gjest Gjesta Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Enig med deg jeg Lupi. Det får da være grenser for hva man skal kalle vold og mishandlig mot dyr. Og bare for å ha nevnt det: Nakketak er ikke noe man tar for å volde smerte, men for å poengtere sin overmakt over hunden. Den ER (skal i det minste være) underlegen oss i rang, og av og til må man vise hunden dette. På min funker det aller best med et løst grep om snuten, mens jeg gir henne "blikket" - da forstår hun veldig godt hva jeg mener. Sorry digresjonen, måtte bare kommentere dette. ← Takk, Hu i svingen sukk, det kommer alltid innlegg som dette som en fullstendig avsporing fra temaet når man diskuterer hund i forum Jeg er nok ikke den perfekte hundeeier, men jeg prøver så godt jeg kan. Og hunden min betyr så utrolig mye for meg. hun er så grei også som regel, så det er lite problemer med henne. det er jo derfor jeg vil takle dette med barna riktig... og så har jeg veldig respekt for barn og hund, blir veldig redd for at det skal skje noe...
Hu i Svingen Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Synes det er kjempebra at du spør jeg. Det er jo til det beste for hunden også hvis du tar deg tid til å trene på dette med barn sammen med hunden.
Cherie Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Synes også at det er bra at du spør, Lupi. Vit at du ikke er den eneste som synes "gjest" er hysterisk og noget på vidda. Og du gjest... sorry, men jeg skulle like å se deg oppdra enkelte hunderaser uten å ta i dem. Og som hu i svingen sier så er ikke et nakketak vold, men en påminnelse om rang. Meget mulig du har porselenhund, gjest, men det har ikke jeg. Du får det til å høres ut som hun løfter hunden 2 meter i været og dæljer den i bakken. *riste oppgitt på hodet*
Gjest Hilde79 Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Jeg regner med at du vil fortsette å utøve vold mot hunden din, og vold avler som kjent vold, derfor vil du nok slite ganske godt med å få henne til å være rolig rundt barn. Ønsket om å unngå straff blir større enn ønsket om belønning, og det å straffe på rett tidspunkt er noe de færreste klarer. Dessuten kan man kun kalle det straff om hunden lærer. Gjør den ikke det, kalles det mishandling. ← HÆ?? Jeg har ikke forstått det slik at Lupi utøver vold mot hunden sin, åssen i he***** får du det til?? Jeg klikkertrener hunden min og i en treningssituasjon korrigerer jeg ikke. Men oppstår det noe i en hverdagssituasjon som krever akutt inngrepen, så korrigerer jeg selvsagt. Dette er en slik situasjon mener nå jeg! Og det heter ikke vold!!!!
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #18 Skrevet 9. juni 2006 Dere kan ikke si dere klikkertrener om dere bruker fysisk korrigering av hunden. Da bruker dere klikker til innlæring. Å klikkertrene hunden er å utelukkende benytte positiv forsterkning og negativ straff i hele hundeholdet, ikke bare når det passer hundeeieren. Det å fysisk korrigere hunden, enten ved snutegrep eller nakketak eller å slenge bikkja i bakken ER mishandling når det ikke forekommer læring hos hunden. Spør hvilken adferdsspesialist som helst! Og dersom det er uklart hos noen: Læring er varig endring av adferd. Om man straffer hunden gang på gang for den samme tingen, f.eks å stjele sko den skal tygge på, og det ikke stjeler færre sko enn før, så har det ikke forekommet læring, og all fysisk avstraffelse som har blitt brukt har kun vært mishandling. Da har man nemlig straffet hunden uten effekt, og hunden har ikke forstått hvorfor den blir straffet, noe som i mine og svært mange andre sine øyne er direkte mishandling. Men kom ikke her og si dere klikkertrener OG bruker fysisk avstraffelse. Da må dere lete opp litt mer informasjon om HVA klikkertrening faktisk er.
Gjest Hilde79 Skrevet 9. juni 2006 #19 Skrevet 9. juni 2006 Sorry, da har du misforstått!! Klikketrenere står ikke å overser slik adferd og tror at den forsvinner bare fordi man ikke forsterker det med klikk og godbit. Står bikkja på bordet og tisser på fjernkontrollen griper selvsagt en klikketrener inn, vi er ikke kjøtthuer. Hvordan kan du fortelle oss hvordan vi korrigerer? Har jeg sagt at måten jeg korrigerer hunden min på er nakketak og slenge den i bakken??? Jeg gjentar: Akutte situasjoner trenger inngrepen, en hund som drar unger i klærne er en slik situasjon. I boka "Klikkertrening for din hund" står det nettopp om slike situasjoner, også kalt "brannslukking".
Gjest Gjest Skrevet 9. juni 2006 #20 Skrevet 9. juni 2006 Gjest: å si "nei!" til en hund samtidig som man tar i nakkeskinnet på hunden i det den gjør noe skikkelig galt er da ikke mishandling! det er det drøyeste og mest hysteriske jeg har hørt. min hund har en tendens til å gire seg opp i visse situasjoner, og gjør plutselig masse faenskap på en gang. fungerer ikke avledning eller kommandoer da, så må man gripe inn og få en slutt på det. og i det jeg sier nei og tar tak i hunden min, så blir det også slutt. å drive og dille i sånne situasjoner og la hunden selv velge når den skal slutte, og når den skal oppføre seg bra blir for dumt synes jeg. man er da ikke sånn med barn. man må jo kunne snakke til ungen sin. All dårlig adferd kan ikke ignoreres, hvordan skulle det gått da? nei, jeg synes man fint kan kombinere klikkertrening med å gripe inn under uønsket adferd. dette sa også min instruktør i canis hundeskole på KLIKKERTRENINGS-kurset jeg gikk på. du må få ha det synspunktet du har, men slutt å angripe andre som ikke har samme synspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå