Ottine Skrevet 5. juni 2006 #21 Skrevet 5. juni 2006 Kommer, som folk nevner, helt an på settingen og bruken av adjektiv.
Gjest Emera Skrevet 5. juni 2006 #22 Skrevet 5. juni 2006 Her er det også brukt positivt, negativt og nøytralt. På trøndersk er ordet "kvinne" litt unaturlig å si, det blir heller "dame" eller "kvinnfolk."
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #23 Skrevet 5. juni 2006 Kvinne: klinger bra. Litt sånn businesslike woman. Dame: klinger ikke bra! Forbinder det med runde, trinne, hjemmebakst-damer med runde kinn og forkle...mens det ryker varme brød ut av ovnen og barna skriker etter kakao. Huff, disse bondedamene...forbinder ordet med sekretær.
Henna Skrevet 5. juni 2006 #24 Skrevet 5. juni 2006 Har hørt kjæresten omtale meg som kvinnfolket. Ofte i telefonen i sammenheng med "jeg og kvinnfolket skal det og det " etc. Man han bruker også fruen også når han omtaler meg så tolker ikke førstenevnte noe negativt. Så skal det sies at han er trønder, om det har noe betydning...
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #25 Skrevet 5. juni 2006 Kvinnfolk er ikke negativt i mine ører. Bruker det mer som et nøytralt ord jeg, viss jeg omtaler mange på en gang. For eks alle kvinnfolka på danskebåten..... bruker det ikke viss jeg spør: "kommer det damer på festen i kveld". Da er det vanligvis kjente, og de omtaler jeg ikke som kvinnfolk, bare ukjente. Blir vel kanskje veldig nær kanten til negativt alikevel.
JallaJalla Skrevet 6. juni 2006 #26 Skrevet 6. juni 2006 Meget, meget negativt for meg. Det samme med "mannfolk" og "jentungen" / "guttungen". Synes slike begrep er harry. ← Som om jeg skulle sagt det selv
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 6. juni 2006 #27 Skrevet 6. juni 2006 Positivt. Kvinnfolk er det beste som har hendt meg.
Trampe Skrevet 7. juni 2006 #28 Skrevet 7. juni 2006 På min dialekt (nordnorsk) er det vanlig, jeg har ingen negative assosiasjoner til ordet. Det kommer såklart an på settingen, men det gjelder jo alle ord, gjør det ikke? "Jævla kvinnfolk" er såklart negativt, men det er jo da adjektivet foran som er negativt, ikke ordet kvinnfolk i seg selv. "jævla hest" "jævla mann" "jævla bil" Er hest, mann og bil også negative da?
Gjest Alive Skrevet 7. juni 2006 #29 Skrevet 7. juni 2006 SYns det uansett er et ganske negativt ladet ord.
Pilar Skrevet 7. juni 2006 #30 Skrevet 7. juni 2006 Det kommer litt an på tonefallet ordene blir sagt i, syns jeg - i utgangspunktet ikke et positivt ladet ord, men i en fleipete tone kan det gå.
Gjest 1111 Skrevet 7. juni 2006 #31 Skrevet 7. juni 2006 Sjeldent jeg tolker det positivt i alle fall. Ordet har en negativ klang i ørene mine.
Gjest gjesta Skrevet 7. juni 2006 #32 Skrevet 7. juni 2006 Ut fra min dialekt lyder det negativt. Det samme gjelder for såvidt "mannfolk".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå