Gå til innhold

Styrketrenings-prinsipper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

er det noen som har synspunkter på dette?

Jeg gir bestandig alt under trening.

Kroppen skal skjelve på tøyningen etterpå, hvis ikke er jeg ikke fornøyd med innsatsen.

Dette har jeg kommet frem til at må være den beste løsningen siden muskelen skal utmattes og bygges opp igjen.

Jeg passer alltid på å hvile nok - prøver iallefall å få nok antall restitusjonsdager.

To spørsmål:

1. Kan det skade å trene slik hele tiden? Har hørt at man skal ha forskjellige perioder med ulik intensitet (4 uker med lav/4 uker med høy belastning), men svekkes ikke muskulaturen i måneden med lav belastning da? Eller er dette akkurat hva kroppen trenger uten å brytes ned?

2. Jeg vet kroppsbyggere trener èn muskelgruppe èn gang i uka.

Om jeg virkelig sliter ut musklene denne ene dagen - er det nok?

Ser mange i studioet som kun trener lett eller middels belastning.

Jeg ønsker imidlertid å ta meg helt ut, og gjør også dette til det nesten gjør vondt de siste repetisjonene.

Jeg er overbevist om at dette er beste måte å bygge styrke på, men er usikker på om dette kun gjelder når det utføres i perioder.1212[ Dette Innlegg er endret av: Creo den 2002-03-19 00:41 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julienne,

jeg har allerede vært en del inne på "I form", og det er en bra side.

Synes likevel ikke de gir noe "fasitsvar" på dette, muligens fordi det ikke finnes... icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Men hva med å starte en dabatt på den sida da? Kan jo være noen der som har en formening om dette...

Skrevet

Det var lurt Julienne!

Glemte forumet der...

Skrevet

Hei Creo.

Hva trener du da? Og hva er målet med treningen?

Vi er forskjellig skapt når det gjelder å bygge opp muskulaturen OG hvor mye "juling" muskulaturen tåler. Du har tydeligvis fått med deg trene hardt og hvile. Greit, men vi er litt forskjellig der også.

Etter å ha trent i mange år, har jeg etterhvert lært kroppen min bedre å kjenne. Jeg trodde at bare jeg trente nok, ville muskulaturen min bli eksplosiv og definert. I tillegg til riktig kosthold. Feil. Min kropp er ikke skapt for en definert muskulatur. Joda, hadde jeg tilsatt litt juksehormoner, ville det nok blitt bra, men det har jeg aldri hatt noe ønsker om.

Så har jeg lært å lytte litt mer til kroppen. Kjenne etter hva den tåler. Jeg varierer treningen i forhold til intensitet. Noen uker trener jeg lett/normal intensitet. Når jeg kjenner på ønske om å trykke litt mer, tar jeg perioder med maks intensitet. Det medfører selvsagt færre rep, men jeg får dratt ut styrken maksimalt. I periodene hvor jeg trener maksimal styrketrening, deler jeg inn muskelgruppene. En dag rygg, en dag bryst og skuldre, en dag tricept og bicept og siste dag beina.

Jeg tåler ikke så lange perioder med maks intensitet. Da blir jeg ofte litt uvel, litt svimmel og kvalm. Til tross for at jeg tilfører kroppen nogenlunde riktig kost, som riktig mengde karbohydrater og proteiner. Så da tar jeg pauser og trener ganske forsiktig igjen.

Da satser jeg også en del på ren kondisjonstrening og smidighetstrening. For meg er terrengsykling grei trening. I vinterhalvåret, blir det spinning.

Min erfaringer er også at du skal ha trent en stund, før du klarer å finne din egen treningsform og dine egne metoder, eller mer presist, hva som passer best for din kropps utvikling. Her snakker jeg selvsagt om en aktiv form for amatørtrening.

12

Skrevet

Rita,

jeg trener styrke og kondisjon.

Målet med treningen er en sterk kropp - hovedsaklig for -bruk-, uten kroppsbygningstendenser.

Jeg tror nok ikke jeg jobber mot et urealistisk mål - jeg kan ikke få "sixpack" uten å bli sykelig tynn, og det ønsker jeg heller ikke.

Men jeg skal prøve meg litt frem med lettere perioder når det føles tungt - jeg har tenkt litt slik at når det blir tungt så må jeg trene enda litt mer, men der tar jeg nok feil.

Takk for innspill.

• 22 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 4859c...f61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...