Gjest Dingo Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 (endret) Langs huset vårt er det tillaget ett stort bed på ca 65 cm dybde og vel 10 mtr lengde. Vi går langs bedet for å komme rundt huset, til inngangsdøren. Og så står bilene langsmed også, bare en mtr fra bedet. Så hva gjør jeg? Skal jeg fortsette å plante stauder der? Har noen, men har i grunn innsett at jeg burde i tilfelle plante lavere stauder. Eller skal jeg ha mer typiske sommerblomster? Vær så snill... kom med tips!! Endret 4. juni 2006 av Dingo
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 (endret) Hvor lange er de du har der nå? Du kan laste ned plantekataloger her Endret 4. juni 2006 av Binna
Gjest Dingo Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Hvor lange er de du har der nå? Du kan laste ned plantekataloger her ← Takk for svar. Noen av staudene er nærmere en meter, og da blir det litt for mye skog, kanskje, i og med at vi går helt inntil bedet. Det er så vanskelig med hage... Hjelp!!!!!!!!
Ugla Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Vi har kuttet ut beplantningen langs huset, etter tips fra en venn (byggmester). Har man planter der, trengs det ekstra vanning, noe som KAN føre til vann-skade på grunnmuren. Langs en vegg har vi schingel (mellom plen og husvegg), og langs en har vi sten-heller ca 1,2 m brett. Så har jeg bed på den andre siden av hellegangen (oppover en skråning).
Gjest Dingo Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Vi har kuttet ut beplantningen langs huset, etter tips fra en venn (byggmester). Har man planter der, trengs det ekstra vanning, noe som KAN føre til vann-skade på grunnmuren. Langs en vegg har vi schingel (mellom plen og husvegg), og langs en har vi sten-heller ca 1,2 m brett. Så har jeg bed på den andre siden av hellegangen (oppover en skråning). ← Smart=) Takk for svar! MEN her er det helt flatt, dermed ingen skråning til å lage fint staudebed. Vi har svetteslange nedgravet, så da blir det mer jevn fuktighet, så jeg er ikke så redd for kjelleren. Løsningen blir kanskje forskjellige rosa stauder, og så planter jeg rosa pelargonier innimellom. Blir det fint?
Montezuma Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 (endret) jeg har noe lignende her, men har også et bed på motstående side. I bedet langs husveggen har jeg 1 rose, gladioler, georginer og liljer. Alle disse er ganske høye, men sååå nydelige blomster! I hjørnet mot inngangen har jeg en kinasyrin. I tillegg har jeg plantet noen bunndekkere (kongsmynte, timian m.fl.). Det gir etterhvert et pent, fargerikt teppe rundt de andre blomstene. Om våren har jeg dessuten 4 grupper med tulipaner der, omkranset av kornblomster. Jeg vil ha det enklest mulig, satser mest på stauder/løker. Se annet innlegg hvordan jeg enkelt ordner med løkene før og etter sesongen. I bedet på andre siden har vi rosa og hvite potentilla (Ikke gule; jeg HATER gul potentilla!!!), samt at på kortsiden (dette bedet ender i en sving for å skjerme mot veien) har jeg en Perlebusk og et Prydepletre (Profusion). Send meg en pm med mailadresse om du vil se bilder. Endret 7. juni 2006 av Montepulciano
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Det hørtes ut som et pent bed Montepulciano:-) Vi har bed langs huset, men det går greit ettersom det ikke vannes mer enn det som kommer med nedbøren uansett. Bor i Trøndelag, liksom Hvis man vil gjøre det veldig enkelt kan man ha løker om våren og litt utover, og bladliljer hovedsaklig ellers... Ville også hatt akeleier eller noe annet som blomstrer og har fin bladform uten at de blir for prangende.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 10 m sa du - liker du å luke ? Tror jeg ville satset på en sort og gjerne en som vokser seg litt høy slik at blomsten (fargene) synes ved siden av bilene. Hva med ridderspore eller lupiner ?
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #10 Skrevet 8. juni 2006 bare en liten NB! til de over: Lupiner og akeleier sprer seg i rasende fart! Overalt.....
Gjest Dingo Skrevet 8. juni 2006 #11 Skrevet 8. juni 2006 Takk for svar!!!!!!!!!! Skal lete litt på Hageland sidene, for det er ikke alle plantene dere nevner navn på som jeg kjenner til. ( Jeg er ganske grønn på området). Og så får jeg bilder fra hagen til Montepulciano, så DA må det bli bra! Begynner å se for meg en løsning her, men bare kom med flere innspill!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå