Gjest Gjest_lovebird_* Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 Nå trenger jeg råd her og håper at noen kan være behjelpelige med litt tips . Vi er en familie med ikke verdens beste inntekt,så i år bestemte vi oss for å bruke feriepengene på sommermøbler.Etter mye kikking rundt besluttet vi oss for å kjøpe møblene på ikea.De var de som ble billigst.Kjøpte et langbord og 8 stoler som kom på ca 5000 kr. Dette var møbler som skulle vare lenge for oss så vi reiste til obs bygg og fortalte hva vi hadde kjøpt,beskrev møblene godt og sa at vi var interesert i å høre om obs kunne ha noe som vi kunne behandle møblene med slik at de ville vare i mange år.Han som vi snakket om sa at de hadde en type lakk som vi kunne lakke møblene med og viste oss et ark med 3 trebiter på som var lakket i forskjellige typer av denne lakken.Vi bestemte oss for en som ikke var så blank,reise hjem og monterte møblene og lakket som bare det.En uke etterpå dukker det opp store hvite flekker på bordet og stolene flasser som bare det. Ikea sier at det er møbler som er olja og de ikke kan lakkes,men bør smøres inn med olje.Burde ikke obs vite om slikt? Jeg har så lyst til å sende et brev til obs for å høre om det kan være mulig for å få en kompensasjon eller lignende,for slik som det er nå er det jammen ikke noe gøy å ha møblene fremme.Kan jo alltid pusse de ned,men det er litt av et arbeid med så mye sprinker som det er i de stolene som vi kjøpte. Noen som kan ha et par tips å komme med ang hva vi bør gjøre og om det er våres feil? ikea sin feil? obs sin feil? eller ingen sin feil? På forhånd takk
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 Hvis dere fortalte obs! at møblene allerede var oljet, bør de ta ansvar for å ha gitt dere feil råd uten at jeg kan anslå noe om i hvilken størrelsesorden dette bør være økonomisk. Hvia dere bare sa at dere hadde tremøbler som trengte å behandles, uten å si noe om hvorvidt de var behandlet allerede, eller hva med, er det deres egen feil. Dere kan ikke forvente at en butikk kjenner detaljene rundt en annens produkter utover det dere selv beskriver.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Ikea sier at det er møbler som er olja og de ikke kan lakkes,men bør smøres inn med olje.Burde ikke obs vite om slikt? ← Hei, Lovebird. Slik jeg oppfatter det, kan du ikke akkurat klandre Obs. De har jo ikke engang sett møblene dine. Vil nok si det er mest din feil, for ikke å ha sjekket godt nok med IKEA på forhånd hvordan videre behandling av møblene skulle være. Skulle tro det sto noe om at møblene var oljet på emballasjen? Kan dessverre ikke gi råd for hva du skal gjøre, da jeg selv satser på plastmøbler ute...
Tusenfryd Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Råd om behandling bør man nok alltid få fra leverandøren. Hvorfor spurte dere på OBS! i utgangspunktet og ikke på IKEA? Nei, jeg synes ikke OBS skal vite hva dere har kjøpt på IKEA. Men nå når skaden er skjedd, kan dere ikke slipe ned og bort med all lakk og så olje? Evt leie en sandblåser eller pussemaskin? Og når det er gjort, begynne på nytt, og da helst med oljing. Anbefaler også sånt plasttrekk til utemøbler som beskytter godt når dere ikke bruker dem og det er styggevær.
Gjest Dingo Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Det er ikke normalt å anbefale lakk til hagemøbler! Ville nok sjekket opp hvem jeg hadde pratet med... sikkert en uten all verdens erfaring i bransjen. Ta en prat med avd. leder, og kom til en minnelig avtale. De bør tilby nye produkt gratis, og så får dere heller slite selv med pussinga og oljinga.
Gjest Embla s Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Så vidt jeg vet følger det med vedlikeholdsråd til IKEAs møbler. Der står det hva de anbefaler å bruke for behandling/vedlikehold. Hvis dere fortalte mannen på OBS! at møblene var oljet, har han gitt dere feil råd. Hvis dere derimot sa at møblene var ubehandlet kan dere vel ikke klandre ham?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Obs har kun erstatningsansvar i fohold til egne varer. De kan fortsatt gi råd om/til andre varer utifra opplysninger kunden gir, men da ligger uansett ansvaret hos kunden siden det er utrolig mange ulike produkter der ute og man som selger som Sagt kun har ansrvar for egne varer. Når det er sagt;dersom dere har sagt til forhandleren på OBS at møblene er oljet er det litt klønete av han å anbefale lakk iallefall de første sesongene.(Han burde spurt hvordan de var behandlet fra før, har dere sagt "ubehandlet" så kan man jo i prinsipp bruke både olje og lakk.) Det er vanlig at "oljet skal oljes" og "lakket skal lakkes", men det er ingen absolutt regel, her kommer det igjen inn at man skal kjenne sine egne produkter. Når du kjøper møbler, som for eksempel skal behandles, har forhandleren av møblene produkter som er regnet for disse og det er disse kunden bør kjøpe. Det skal stå i ikea sin produktinformasjon at disse møblene var oljet og at feilen sånn sett er deres, dersom det faktisk står i produktinformasjonen(noe jeg bestemt mener det gjør) er det dessverre deres egen skyld. Jeg ville undersøkt om det fantes noe dere kan gjøre med lakken dere lakkerte med, kanskje det er mulig å få fjernet/skrapet den på noen måte. Og selvsagt olje den med olje fra Ikea etterpå. Lykke til uansett.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Nå trenger jeg råd her og håper at noen kan være behjelpelige med litt tips . Vi er en familie med ikke verdens beste inntekt,så i år bestemte vi oss for å bruke feriepengene på sommermøbler.Etter mye kikking rundt besluttet vi oss for å kjøpe møblene på ikea.De var de som ble billigst.Kjøpte et langbord og 8 stoler som kom på ca 5000 kr. Dette var møbler som skulle vare lenge for oss så vi reiste til obs bygg og fortalte hva vi hadde kjøpt,beskrev møblene godt og sa at vi var interesert i å høre om obs kunne ha noe som vi kunne behandle møblene med slik at de ville vare i mange år.Han som vi snakket om sa at de hadde en type lakk som vi kunne lakke møblene med og viste oss et ark med 3 trebiter på som var lakket i forskjellige typer av denne lakken.Vi bestemte oss for en som ikke var så blank,reise hjem og monterte møblene og lakket som bare det.En uke etterpå dukker det opp store hvite flekker på bordet og stolene flasser som bare det. Ikea sier at det er møbler som er olja og de ikke kan lakkes,men bør smøres inn med olje.Burde ikke obs vite om slikt? Jeg har så lyst til å sende et brev til obs for å høre om det kan være mulig for å få en kompensasjon eller lignende,for slik som det er nå er det jammen ikke noe gøy å ha møblene fremme.Kan jo alltid pusse de ned,men det er litt av et arbeid med så mye sprinker som det er i de stolene som vi kjøpte. Noen som kan ha et par tips å komme med ang hva vi bør gjøre og om det er våres feil? ikea sin feil? obs sin feil? eller ingen sin feil? På forhånd takk ← Hvorfor i all verden dro dere til obs for å spørre om det??? Det hadde vel vært smartest å spurt der dere kjøpte møblene. Altså Ikea.
Gjest Gjest_lovebird_* Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 tusen tusen takk for gode svar. Til du som lurte på hvorfor vi gikk til obs,så må jeg bare si at det var fordi ikea er kjent for møbler og ikke for lakk og maling og at vi derfor gikk til noen som skulle være flinke innen det området slik at vi fikk best lakk/olje og kunne smøre inn møblene med det beste.Ikea hadde ikke noe som vi kunne bruke på møblene så vi var nødt for å gå en annen plass uansett.
Kittykat Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 (endret) tusen tusen takk for gode svar. Til du som lurte på hvorfor vi gikk til obs,så må jeg bare si at det var fordi ikea er kjent for møbler og ikke for lakk og maling og at vi derfor gikk til noen som skulle være flinke innen det området slik at vi fikk best lakk/olje og kunne smøre inn møblene med det beste.Ikea hadde ikke noe som vi kunne bruke på møblene så vi var nødt for å gå en annen plass uansett. ← Ja, det skjønner vi alle, men poenget er jo da om dere visste/fortalte Obs! at møblene var oljet. Hvis dere ikke visste det/fortalte det, da er det en glipp fra deres side og da kan dere ikke klandre andre enn dere selv. Da er mitt beste råd, som en annen allerede har foreslått, om å slipe ned og olje/lakkere på nytt. Det er det beste som kommer ut av denne situasjonen. Endret 5. juni 2006 av Kittykat
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 tusen tusen takk for gode svar. Til du som lurte på hvorfor vi gikk til obs,så må jeg bare si at det var fordi ikea er kjent for møbler og ikke for lakk og maling og at vi derfor gikk til noen som skulle være flinke innen det området slik at vi fikk best lakk/olje og kunne smøre inn møblene med det beste.Ikea hadde ikke noe som vi kunne bruke på møblene så vi var nødt for å gå en annen plass uansett. ← Men det ville vel vært naturlig å spørre Ikea om behandlingsråd uansett, selv om de ikke er kjent for lakk og maling har de vel anbefalinger vedrørende sine egne produkter? Jeg mener dere får skylde dere sjøl. Jeg trur neppe dere får noe erstatning fra OBS!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 Ikea har olje og lakk til alle sine tremøbler! Da har dere ikke sjekket godt nok!
abelille Skrevet 6. juni 2006 #13 Skrevet 6. juni 2006 Jeg skulle til å si de samme som Gjest over her, mens jeg jobbet på ikea hadde de i alle fall olje til utemøbler i sesongen. Det skal også finnes en brosjyre med hvordan du skal behandle møblene.
Spirito Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 IKEA har kjempegod informasjon om både behandling av tremøbler og om behandlingsproduktene de har. Her har TS bæsja på leggen.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #15 Skrevet 6. juni 2006 Nei,ærlig talt. Kan ikke regne med noen erstatning i allefall. Det jo dere som har gjort en skikkelig bommert her. Kan ikke fatte og begripe at dere ikke spurte på Ikea,når det var der dere kjøpte møblene.
LilleBille Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Det står jo rimelig gode vedlikeholdsråd på møblene. Bare som eksempel: vedlikeholdsråd: Olje inn møblene regelmessig for å beskytte og bevare treet. Gjerne flere ganger per sesong. OBS! Møbelet må være rengjort og tørt før du oljer. Plassering: Utendørs. Tåler å stå ute i hagen hele sommeren dersom rådene om vedlikehold følges. - og følger man ikke dette er det faktisk eget ansvar - og ingen andre kan lastes for feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå