Gå til innhold

Skolebarn og lengre reiser

Gjest Reiseglad

Anbefalte innlegg

Gjest Reiseglad

Vi har planer om å reise bort i 8 uker i november og desember, for å besøke familie som bor i Australia. :)

Alle gleder seg, men så kommer skolen og lager skjær i sjøen for oss, i det eldste jenta vår som går på ungdomsskolen, ikke får fri fordi skolen mener hun mister så mye undervisning at det vil gå ut over karakterene. :sur:

Vi har tenkt å følge opp med lekser via nettet, og vi ser jo at også tentamner og prøver lett kan mailes til henne slik at hun kan delta på disse. Vi har før tatt ut ungene av skolen, en gang i tre måneder !, med kun gode erfaringer. Vi opplevde at de faglig var helt på høyde med klassekameratene da de kom tilbake. I flere fag som engelsk, geografi og religion har de faktisk flere erfaringer enn andre i klassen. Men da gikk de på barneskolen, og det var "enklere" å følge opp med skolearbeid.

Finnes det nettbasert undervisning? Må vi gi opp reiselysten vår på grunn av dette? Hva sier lærere til dette? Skal vi droppe turen vår? Blir lei meg på grunn av dette, men vi vil jo helst ungenes beste......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Skolen har kun plikt til å lage undervisningsopplegg/lekser for opp til ti dagers fravær, og etter hva jeg husker fra skolejussen har de rett til å nekte å utskrive en elev fra et klassetrinn om de mener eleven har gått glipp av en vesentlig del av pensum.

Jeg vet ikke i hvilken grad skolen har adgang til å tillate og legge til rette for så lange fravær, det vil enten skolekontoret eller en advokat kunne finne ut om dere spør. Nettbasert undervisning på grunnskolenivå tviler jeg på finnes, så dere vil være avhengig av en velvillig innstilt skole for å kunne være borte så lenge. Og skolen deres ser jo tydeligvis ikke så lyst på å la henne være borte så lenge.

Dere har ikke mulighet til å korte ned reisen, for eksempel legge den til juletider så dere får utnyttet barnas ferie, og så søke fri to-tre uker før/etter jul? Skolen gir ofte tillatelse til lengre fravær enn ti dager, men jeg forstå litt at de ikke ønsker å gi fri i åtte uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planer om å reise bort i 8 uker i november og desember, for å besøke familie som bor i Australia. :)

Alle gleder seg, men så kommer skolen og lager skjær i sjøen for oss, i det eldste jenta vår som går på ungdomsskolen, ikke får fri fordi skolen mener hun mister så mye undervisning at det vil gå ut over karakterene.  :sur:

Skolen kan jo ikke _nekte_ dere å ta henne ut, men de synes kanskje det er for ressurskrevende å følge opp?

Har du forsøkt å forhandle med dem? Hvis hun holder kontakten med skolen på e-post og leser pensum mens hun er borte, burde det jo gå? Hvis skolen f.eks kan ta noen stikkprøver av kunnskapen hennes med jevne mellomrom? OM de mailer prøver og slikt til henne, koster jo ikke det noe mer ressurser enn et noen få tastetrykk.

Globalskolen annonserer med ledige plasser http://www.globalskolen.no/

Det virker som et skikkelig bra opplegg!

Lykke til! Det er jo så mye bra læring i reising også!

Endret av Mixelite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med Globalskolen og hørt med dem om det er mulig å være elev der i et par måneder. Det er mulig Globalskolen kan samarbeide litt med skolen hun vanligvis går på.

Ellers kan hun vel følge med på det klassen driver med på Classfronter? Eller bruker ikke skolen hennes det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville tatt kontakt med Globalskolen og hørt med dem om det er mulig å være elev der i et par måneder. Det er mulig Globalskolen kan samarbeide litt med skolen hun vanligvis går på.

Ellers kan hun vel følge med på det klassen driver med på Classfronter? Eller bruker ikke skolen hennes det?

Joda, de bruker fronter på skolen, slik at ukeplaner blir lagt ut ukentlig og muligheten for oppfølging fra vår side er god. Vi er selvfølgelig forberedt på at vi må trå til som lærere, noe vi mener vi skal få til. Men det er disse heldagsprøvene og tentamner skolen er så bekymret for.....

Vi får ta kontakt med globalskolen etter pinseferien. Ser at de i utgangspunktet snakker om hele skoleår ved denne skolen....

Og, det er snakk om ca. 6 uker, da juleferien også er inkludert i ferieplanene våre. Hadde tenkt litt på muligheten for å gå på skole i Australia, men de er på tampen av et skoleår, ettersom de tar sommerferie i begynnelsen av desember. Dermed er det nok ikke så aktuelt... :)

Er det noen som har erfaringer med dette, og vil dele med andre? Jeg vet jo at det er norske familier som tilbringer noe tid i andre land, hvordan har dere løst problemstillingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Etter 10 dager skrives eleven ut, og skolen har da ingen ansvar for den opplæringen eleven mister i den perioden. Du er heller ikke sikret plass i samme klasse når du kommer hjem igjen. Skolen trenger altså ikke bruke tid og ressurser på å tilpasse undervisningen deres barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Veit jeg får maaassssssssssse pepper nå, men jeg må bare si at jeg synes det er rimelig korttenkt av foreldre å ta barna ut av skolen i hytt og pine midt i skoleåret for å reise, om det så er til Australia eller Mallorca. Barna lærer jo faktisk at de bare kan ta fri når det passer dem, ikke forholde seg til fastsatte ferier. Jeg skulle skjønt det om det var å besøke sjuke familiemedlemmer eller noe i den dur, men sånn lysttur. NIKS! Må dere være borte i 8 uker, kan dere vel ta det i sommerferien? Det er varmt i Australia på den tiden også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gjest. Det er ikke alle som _kan_ ta ferie i sommerferien vet du! For noen er sommeren høysesong! Og reise er faktisk læring det også! Ungene lærer kjempemye når de er på tur!

Jeg tror ikke akkurat det er demoraliserende for ungene å få fri fra skolen.

_Jeg_ synes det er ganske korttenkt å være så fordømmende! Og har du tenkt på en ting: Prisene på ferieturer fyker i været i skoleferien. Enkelte har kanskje ikke _råd_ til å reise da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kjære gjest. Det er ikke alle som _kan_ ta ferie i sommerferien vet du! For noen er sommeren høysesong! Og reise er faktisk læring det også! Ungene lærer kjempemye når de er på tur!

Jeg tror ikke akkurat det er demoraliserende for ungene å få fri fra skolen.

_Jeg_ synes det er ganske korttenkt å være så fordømmende! Og har du tenkt på en ting: Prisene på ferieturer fyker i været i skoleferien. Enkelte har kanskje ikke _råd_ til å reise da.

Jeg er delvis enig med forrige gjest. Det er mange foreldre som ikke innser at barna faktisk mister en god del læring når de reiser bort. Ja, enkelte ting lærer man på ferie også, men det er ikke alltid relevant i forhold til hva de går glipp av på skolen. (Dessuten er det mange som ikke lærer så fryktelig mye når de drar på ferie.)

Det er faktisk ikke bare bare å tilpasse opplæringen i skolen etter elevene dersom de reiser i tide og utide. De har en pensum som de skal gjennom. Altfor mange tar skolen litt for gitt. "Jeg skal få, men jeg har ikke tenkt å tilpasse meg."

Unnskyldningen om at det er dyrt eller at man ikke kan reise i skoleferiene kjøper jeg ikke. Det er svært få jobber som ikke tillater sine ansatte å få fri i skoleferiene dersom de har barn. Og har man ikke råd, ja, så har man faktisk ikke råd til den ferien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen om at det er dyrt eller at man ikke kan reise i skoleferiene kjøper jeg ikke. Det er svært få jobber som ikke tillater sine ansatte å få fri i skoleferiene dersom de har barn. Og har man ikke råd, ja, så har man faktisk ikke råd til den ferien!

Det der synes jeg er lettvint og fordømmende!

Og ja, selvfølgelig skal man ikke ta ungene fri i hytt og pine, men jeg synes faktisk ikke folk gjør det skal man dømme etter fraværet barn hvis man reiser utenfor skoleferien!

--

Mixelite

-som reiser til Chios om 14 dager _i_ skoleferien-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reiseglad

Her var det mange synspunkter!

Først og fremst: vi planlegger ikke å reise på den tiden av året fordi det er billigst, faktisk er det høysesong i Australia i desember og dermed dyrest å være der da....

Problemet med min arbeidsplass er at det ikke er mulig å avvikle mere enn tre ukers ferie i sommerferien (turnusarbeider, alle får max. tre uker sammenhengende da) Derimot er det lettere å få ferie om vinteren, da det ikke er så mange som skal ha ferie da....

Vi legger det til jula fordi det er vårt eldste barn som studerer i Australia, og hun ønsker ikke å reise hjem da fordi det er langt og dyrt å reise for en student.... Da kunne det vært hyggelig å feire jul sammen med henne, samtidig som man fikk oppleve et annet kontinent. Ettersom det er langt å reise dit, er det ikke en tur man gjør på bare 14 dagers ferie. Så sånn er det. :)

Man kan dra dit i juli, men i South Australia hvor hun bor, kan det være nokså kjølig på den årstiden. Faktisk snø i fjellene !!(Snowey Mountain), og ikke akkurat det man forbinder med sommer :forvirret:

Og hvis jeg skulle si noe om fraværet til ungene våre, så er de "aldri" borte fra skolen. De har muligens en dag eller to i løpet av året hvor de virkelig er syk, men de er ikke borte fordi de er litt trøtt eller snufsete eller har en dårlig dag. Hadde de hatt stort fravær som spilte inn på lekser og læring, så hadde vi ikke vurdert en sånn tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva om dere korter ned ferien med noen uker - ta en måned i stedet for to? Når skolen ser at dere prøver å tilpasse dere, vil nok de bli litt mildere også, og inngå et kompromiss.

Det er kjipt, ja, når man har planlagt en lang ferie, men man kan se mye av australia på en måned også.

Jeg kjenner noen som tok ut barna i et halvt år fra skolen, og reiste. Men moren i familien var utdannet lærer, og var ansvarlig for ungenes skolegang, og det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hva om dere korter ned ferien med noen uker - ta en måned i stedet for to?

Enig med dette forslaget. Jeg er ikke forbauset over at skolen reagerer når dere ønsker å ta ungdommen ut av skolen i to måneder. Det utgjør faktisk 20% av skoleåret, en ganske betydelig del undervisning å gå glipp av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest reiseglad
Hva om dere korter ned ferien med noen uker - ta en måned i stedet for to? Når skolen ser at dere prøver å tilpasse dere, vil nok de bli litt mildere også, og inngå et kompromiss.

Det er kjipt, ja, når man har planlagt en lang ferie, men man kan se mye av australia på en måned også.

Jeg kjenner noen som tok ut barna i et halvt år fra skolen, og reiste. Men moren i familien var utdannet lærer, og var ansvarlig for ungenes skolegang, og det gikk bra.

Da tror jeg vi er blitt enige om at det blir tur på 6 uker, hvorav to av disse er i juleferien. Da skal vi følge opp med hjelp til lekser, og skolen legger tilrette med heldagsprøver før, evt. etter at vi kommer tilbake. Har vel hatt inntrykk av at de siste dagene før juleferien ikke er spesielt travle, uten mye lekser. Så jeg tror nok det skal gå bra. :)

Ellers vil jeg fortsatt gjerne ha tilbakemeldig og tips fra folk som har gjort dette før oss. Jeg tror ikke vi er de første....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...