Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal handle der for første gang. Hvordan betalingsmåte skal jeg velge? ser det er noe som heter paypal, er det dette som er vanligst? Må jeg opprette konto der på forhånd eller gjør jeg det når jeg kjøper en vare?

Videoannonse
Annonse
Gjest Piper
Skrevet

Paypal er en sikker betalingsmåte. Du må opprette konto hos de, og registrere et kredittkort som de kan trekke beløpet fra. Enkelt og sikkert.

Skrevet

jeg trodde jeg skulle velge "personal account", men da står det at jeg ikke kan bruke kredittkort....... Misforstår jeg ?

Gjest Gjest
Skrevet
jeg trodde jeg skulle velge "personal account", men da står det at jeg ikke kan bruke kredittkort....... Misforstår jeg ?

Du kan bruke kredittkort for å betale med, men dersom du f.eks. skal selge, så kan du ikke motta betalinger fra kredittkort.

Skrevet
Du kan bruke kredittkort for å betale med, men dersom du f.eks. skal selge, så kan du ikke motta betalinger fra kredittkort.

forstod det etterhvert :)

Et siste spm: har nå fått laget meg konto. Må jeg fylle opp penger på det nå før jeg byr på noe eller etter at jeg har bydd og har vunnet budrunden? Hvis det første, så betyr jo det at jeg overfører penger til paypal uten at jeg kommer til å kjøpe noe og det virker jo litt rart (men typen min påstår at det er slik).

Gjest Gjest
Skrevet
forstod det etterhvert :)

Et siste spm: har nå fått laget meg konto. Må jeg fylle opp penger på det nå før jeg byr på noe eller etter at jeg har bydd og har vunnet budrunden? Hvis det første, så betyr jo det at jeg overfører penger til paypal uten at jeg kommer til å kjøpe noe og det virker jo litt rart (men typen min påstår at det er slik).

Du kan gjøre det, men det er ikke nødvendig. Jeg har aldri penger stående på min PayPal konto.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan sette inn penger på Paypalkontoen din (100 kr, 200 kr, 500 kr osv) men du trenger ikke å gjøre det om du har kredittkort knyttet til kontoen.

Når du vinner på eBay så får du invoice fra selger på e-post, eller så kan du betale direkte på eBay etter auksjonen (om frakt o.l. stemmer). Da blir du uansett automatisk overført til Paypal, hvor du aksepterer beløpet som skal trekkes fra kortet din.

Vil legge til at du hos noen selgere kan betale på andre måter (kontanter, sjekker, kredittkort etc), men de aller fleste foretrekker Paypal som er definitivt mye sikrere og raskere.

Gjest Gjest
Skrevet

Styr for guds skyld unna ting som Western Union, Money Order, Personal Checks og lignende. Med PayPal står du mye sterkere dersom det skulle skje noe med transaksjonen.

Vær forsiktig. Ebay er veldig avhengighetsskapende. ;)

Skrevet

takk for raske svar :)

Skrevet
Når du vinner på eBay så får du invoice fra selger på e-post, eller så kan du betale direkte på eBay etter auksjonen (om frakt o.l. stemmer). Da blir du uansett automatisk overført til Paypal, hvor du aksepterer beløpet som skal trekkes fra kortet din.

mulig jeg er litt treg her, men faktura på e-post fra selger? Jeg trodde poenget med å opprette paypal-konto var at jeg kunne betale med kredittkort og gjøre alt lettere for selger&kjøper.

Eller er det slik at jeg uansett betaler med paypal, enten straks eller at jeg først får faktura på e-post fra selger og SÅ betaler denne faktura via paypal?

Skrevet
Vær forsiktig. Ebay er veldig avhengighetsskapende. ;)

he he, ja jeg tror at jeg kommer til å betille mer ikveld enn bare den ene tingen jeg hadde tenkt meg

Gjest Gjest
Skrevet

Eller er det slik at jeg uansett betaler med paypal, enten straks eller at jeg først får faktura på e-post fra selger og SÅ betaler denne faktura via paypal?

Det stemmer. Du kan vente på faktura(som man ofte må gjøre dersom man kjøper flere ting fra samme selger og får avslag på frakt dersom selgeren gir det), eller man kan f.eks. gå inn i "my Ebay" og betale der. Det står en oversikt over hva du har vunnet+en link med "pay now".

NB! Forsikre deg om frakten FØR du byr. Enkelte selgere kan ha en astronomisk frakt, men har du bydd og vinner auksjonen, så er du forpliktet til å betale. Derfor: spør alle spørsmål FØR du byr på noe.

• 2 uker senere...
Skrevet

trådstarter igjen...... ja, har blitt litt kjøp på ebay den siste uka :)

Trenger hjelp her: Når jeg byr så får jeg hele tiden bekjed om at noen allerede har bydd over meg.når jeg så legger inn nytt bud straks får jeg samme beskjed. Da har det bare vært meg og en til som har bydd. Tviler på at motparten akkuratt samtidig som meg leghger inn bud, hele tiden. Betyr det at jeg kan legge inn et bud i dag på noe som man kan by på helt til i morgen, og at jeg kan legge inn et bud (som motparten ikke ser) som viser at jeg matcher motparten helt opp til et visst beløp???Så slipper jeg å legge inn nytt bud hele tiden.

Gjest allium
Skrevet (endret)
trådstarter igjen...... ja, har blitt litt kjøp på ebay den siste uka :)

Trenger hjelp her: Når jeg byr så får jeg hele tiden bekjed om at noen allerede har bydd over meg.når jeg så legger inn  nytt bud straks får jeg samme beskjed. Da har det bare vært meg og en til som har bydd. Tviler på at motparten akkuratt samtidig som meg leghger inn bud, hele tiden. Betyr det at jeg kan legge inn et bud i dag på noe som man kan by på helt til i morgen, og at jeg kan legge inn et bud (som motparten ikke ser) som viser at jeg matcher motparten helt opp til et visst beløp???Så slipper jeg å legge inn nytt bud hele tiden.

Ja, det kan du lese om på ebay sine sider.

Du legger bare inn ditt høyeste bud. Det budet som vises på ebay er det budet som må til for å gå over det forrige høyeste budet.

Eksempel:

Du finner noe som har bud på 5 dollar. Du byr 10. Hvis den som hadde det forrige budet hadde høyeste bud på 5 dollar, blir du "highest bidder" på 5,50. Hvis den forrige hadde lagt inn høyeste bud på 8 dollar blir du "highest bidder" på 8,50. Men hvis den forrige hadde høyeste bud på 11 dollar, er det h*n som beholder det høyeste budet, nå på 10,50.

Hvis du har høyeste bud på 5,50, og noen kommer og byr 8, får du høyeste bud på 8,50 automatisk, det sørger ebay systemene for. Byr de derimot 10,50, taper du.

Var det forståelig?

Teoretisk virker dette veldig fint. Du kan finne det du har lyst på, legge inn ditt høyeste bud, og vente rolig og se om du får det. I praksis viser det seg at veldig mange byr over eksisterende bud uansett, og at det derfor lønner seg å vente med budet sitt til siste minutt. Da får man gjerne ting billigere.

Endret av allium
Skrevet (endret)
Hvis du har høyeste bud på 5,50, og noen kommer og byr 8, får du høyeste bud på 8,50 automatisk, det sørger ebay systemene for.  Byr de derimot 10,50, taper du.

Var det forståelig?

akkuratt det over forstod jeg ikke helt...........

takk for info.:)

Endret av LadyInRed
Gjest allium
Skrevet

Hmmm... hvordan skal jeg si det på en annen måte?

Du legger inn det som er ditt høyeste bud, altså maks sum du er villig til å gi. Ebay noterer seg det tallet, men byr på dine vegne bare det som er nødvendig for at du går over nåværende høyeste offisielle bud.

Det som har skjedd deg, er at noen andre har gjort dette. På auksjonssiden ser du aldri hva den andres egentlige bud er, bare hva som var nødvendig for at vedkommende skulle få høyeste offisielle bud på gjenstanden. Når så du kommer og legger inn et bud, vil ebay sjekke mot den andres registrerte bud og se hvilket som er høyest.

Skrevet

er med nå. :)

takktakk

Gjest Gjest
Skrevet

Derfor er det lurt, som sagt over her, å ha is i magen og gjerne vente til siste minutt eller siste sekund(avhengig av netthastigheten din) med å by, da slipper du at noen kommer og driver budprisen unødig høyt opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Funnet noe pent da, Lady in Red?

*nysgjerrig*

Gjest allium
Skrevet
Derfor er det lurt, som sagt over her, å ha is i magen og gjerne vente til siste minutt eller siste sekund(avhengig av netthastigheten din) med å by, da slipper du at noen kommer og driver budprisen unødig høyt opp.

Eller man kan bruke en tjeneste av denne typen:

http://www.auctionstealer.com/home.cfm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...