Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 - – — Hva skal vi med alle disse strekene egentlig?
talin Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 (endret) - – — Hva skal vi med alle disse strekene egentlig? ← talin må få seg briller. Jeg leste streik i stede for strek. Endret 4. juni 2006 av talin
Crazee Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 - – — Hva skal vi med alle disse strekene egentlig? ← Vel, no kjem du inn på eksistensielle spørsmål her – eller språklege er det vel helst… Altså, den kortaste av dei er bindestreken. Den brukar du til å binde saman ord og namn, slik som t.d. ikkje-røykjar, Mette-Marit, osv. Den neste er tankestreken, eller ndash som han òg vert kalla. Det er fleire ulike bruksområde for denne, men generelt sett er det den du skal bruka i alle andre tilfelle enn dei to nemnde over. Du finn ein fin artikkel om tankestreken på korrekturavdelingen.no Den siste og lengste er mdash - den vert brukt i typografien i enkelte andre land, òg kjent som Utlandet. Så lenge me skriv norsk treng me ikkje tenkja på den, med andre ord. Det kan jo vera ei trøyst…
Viviwoom Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Jøss... Trodde igrunnen bare det var streker jeg
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Den siste og lengste er mdash - den vert brukt i typografien i enkelte andre land, òg kjent som Utlandet. Så lenge me skriv norsk treng me ikkje tenkja på den, med andre ord. Det kan jo vera ei trøyst… ← Søren da! Mdash er favoritten min. Den er så stolt og sterk, gjemmer seg ikke bort som tankestreken, men er en stre—ek i all sin makt og potens.
Crazee Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Søren da! Mdash er favoritten min. ← Det var ein strek i rekninga det då, forstår eg.
Gjest Gjest1 Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Skrives ikkje-røykar med bindestrek på nynorsk? Det gjør det ikke på bokmål. Der heter det ikkerøyker.
Crazee Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 (endret) Eg tok det ordet frå eit døme i artikkelen om bindestreken på korrekturavdelingen, der det står at «De fleste sammensetninger med ikke- skal ha bindestrek ikke-røyker ikke-sak ikke-sosialistisk ikke-arvelig» Nynorskordboka mi seier det same. Så – er du sikker på at det heiter ikkerøker på bokmål? Endret 5. juni 2006 av Crazee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå