Gå til innhold

Kvinner tjener mindre enn menn.

Fremhevede innlegg

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Slike statistikker finnes, og de viser nøyaktig det samme (mao skjevhet mellom kvinner og menn som utfører nøyaktig samme jobb, eks sykepleier, lærer osv). Hvorfor tror du kampordet er lik lønn for likt arbeid?

Lik lønn for likt arbeid, går vel mer ut på at typiske kvinneyrker får like mye som typiske mannsdominerte yrker.

Har du statistikken?

Endret av Slangen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette er - med respekt å melde - tull.

Det er ikke sånn at kvinner jevnt over tjener dårligere enn menn FORDI den enkelte kvinne er "for dårlig" til å forhandle om lønn/stå på krava etc. Det handler om at dette er systematiske skjevheter!

At kvinner generelt bør kreve mer lønn er greit nok - men å redusere spørsmålet om lik lønn for likt arbeid til et spørsmål for den enkelte kvinner vil faktisk ikke endre de systematiske skjevhetene.

Ja, ikke sant - den ideelle verden er vel noe vi alle kan drømme om, men....... :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet
Lik lønn for likt arbeid, går vel mer ut på at typiske kvinneyrker får like mye som typiske mannsdominerte yrker.

Ja, OG at folk i like yrker skal få samme lønn.

Har du statistikken?

Det finnes jo mange, da.

Her er noe:

http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1167480.ece

Innen områder som finanstjenester og statlige sykehustjenester tjener kvinner henholdsvis 73 og 75 prosent av det menn gjør i samme arbeid.

I offentlig sektor viser det seg at lønnsforskjellene er forholdsvis store i statlige bedrifter, mens denne forskjellen er mindre i kommuner og fylkeskommuner. I kommunesektoren under ett tjener kvinner 91,4 prosent av det menn gjør for samme arbeid.

I privat sektor, der forskjellen er størst, tjener kvinner bare 83,5 prosent av det menn gjør. 

http://www.likestilling.no/undertema.html?id=37

Kvinner tjener fortsatt mindre enn menn i alle bransjer. Årsakene til de store inntektsforskjellene mellom kvinner og menn er mange. Det er langt flere kvinner enn menn som arbeider mindre enn full tid, og det er langt flere kvinner enn menn som arbeider i såkalte lavtlønnsyrker. Men det er også forsatt slik at kvinner som gjør samme arbeid som sine mannlige kolleger får mindre betalt. De to første årsakene er av såkalt strukturell art, og forklarer størsteparten av lønnsforskjellene. 

Selv når vi kontrollerer for utdanningsnivå er forskjellene betydelige. Kvinner med universitets- og høyskoleutdanning inntil fire år får svakest uttelling for utdanning sammenliknet med menn. I 2002 tjente heltidsansatte kvinner i denne utdanningsgruppen 80 prosent av det menn med samme utdanning gjør. 

Ikke bare finner vi lønnsforskjeller når vi sammenligner kvinnedominerte og mannsdominerte sektorene. Vi finner også lønnsforskjeller innen alle sektorer. Det er ingen næringer hvor menns gjennomsnittlige lønn er lavere enn kvinners, men det er store variasjoner. I departementene er kvinners gjennomsnittlige månedsfortjeneste 87 prosent av menns gjennomsnittlige månedsfortjeneste. I lederyrker i varehandelen tjener kvinnelige ledere 78 prosent av det menn tjener. 
Gjest Gjest
Skrevet

Og her er mer:

http://forbruker.no/jobbogstudier/article1153829.ece

Kvinnelige ingeniører får fra første arbeidsdag 24.000 kroner mindre lønn i året enn sine mannlige kolleger.Det viser tall fra Norges ingeniørorganisasjon (NITO). 

Lønnsstatistikken viser at forskjellene holder seg relativt stabilt de første 15 arbeidsårene, men da øker mannlige ingeniørers lønninger betraktelig mer enn kvinnenes. 

http://odin.dep.no/bld/norsk/tema/likestil...ikelonn/bu.html

For alle ansatte er det er store variasjoner mellom ulike næringsområder i privat sektor. Blant industriansatte i 2002 var kvinners andel av menns lønn 87,5 prosent sammenlignet med ansatte i varehandel hvor kvinners lønn utgjør bare 79,7 prosent.

Kommunal virksomhet er preget av stor andel kvinner, og mange som arbeider deltid. Her utgjør kvinners lønn her 87,6 prosent av menns lønn. I skoleverket utgjør kvinners lønn 94,8 prosent, og blant statsansatte 88,2 prosent i 2002. Alt er omregnet til årsverk. 

http://www.sykepleierforbundet.no/Nettside...file/3_2004.doc

I 2001 var heltidssysselsatte kvinners månedslønn ca 86 pst av menns. Kvinner med universitets- og høgskoleutdanning inntil fire år får svakest uttelling for utdanning sammenliknet med menn. I 2002 tjente heltidsansatte kvinner i denne utdanningsgruppen 80 pst av menn. Den gjennomsnittlige forskjellen i kvinners og menns årslønn for utdanningsgruppen var 79 700 kroner i menns favør. 

I studien finner man blant annet at mannlige sykepleiere får lederansvar dobbelt så ofte (relativt) som kvinnelige sykepleiere (2004). Studien viser at familie og venner presser på for at mannlige sykepleiere skal gjøre karriere. Mye tyder også på at arbeidsplassen raskere tilbyr menn enn kvinner lederstillinger. Menn i sykepleien ligger gjennomsnittlige bedre an enn kvinner også når det gjelder ansvar og lønn.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Må komme med noe mer konkret enn forskjellige sektorer, den artikkelen der holder ikke for å slå fast noe som helst, og det skjønner du. Artikkelen viser også at de har sammenlignet de som jobber deltid og fulltid om hverandre, helt umulig å si om og hvor mye kvinner evt. tjener mindre enn menn ut i fra det.

EDIT: Så ikke andre posten. Den viser bedre misforhold.

Endret av Slangen
Gjest Gjest
Skrevet
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Ja da, Slangen, vi har metode og statistikk-kunnskaper vi også.  :roll:

Hersketeknikk med gode gamle "du kritiserer meg fordi jeg er kvinne" med himle-smiley, så elegant.

Takk, linkene bekrefter vel mye av det jeg kanskje mistenkte også. ;)

EDIT: Og jeg håper virkelig at ingeniører tjener en del mer enn sykepleiere, ingeniører må jobbe en del mer for å gjennomføre studiene sine, vil jeg påstå. Derimot oppfordrer jeg flere kvinner til å bli ingeniører.

Endret av Slangen
Gjest gjest1
Skrevet

Har du statistikken?

Nei, Slange, det betyr ikke det. Det betyr akkurat det det høres ut som: Lik lønn for likt arbeid. Altså samme lønn for samme jobben, selv om du er kvinne.

Gjest Pancake
Skrevet

Så er spm. Er det bare menn som sørger for at andre menn raskere får lederstillinger og bedre betalt, eller er det også kvinnelige overordnede som bidrar til denne skjevheten?

Samme gjelder statistikk som viser at høyere menn får bedre betalt, selv om det ikke er noen sammenheng mellom IQ og høyde. Viser bare at mennesker er vesener som lar seg styre av følelser. Dette går i kvinners disfavør når det gjelder karriere.

Skrevet

Dette er typiske yrker hvor man har individuelle lønnsforhandlinger. Kvinner dere må skjerpe dere. Ja, jeg er klar over at dere er vant med at staten går inn for å hjelpe dere, men nå har staten gjort sitt, det er på tide å kutte navlestrengen og dere må klare dere selv. Vis at dere klarer å forhandle fram tilsvarende lønninger som menn. Dere må bli voksne arbeidsktakere snart dere og.

Det viktigste for sykpleiere er i første omgang ikke å få tilsvarende lønn som ingeniører og øknomer. Det kan de bare drømme om. Derimot bør man kutte ut 7.5%, 12.23% og whatever stillinger og kjøre på med flere heltidsstillinger.

På tross av at Norge ligger langt foran de fleste land når det gjelder å legge føringer for likestilling ligger norske kvinner langt bak sine søstre i Europa når det gjelder å ta lederansvar. Kan kanskje norske kvinner gå i seg selv? Er det kulturelle årsaker til at norske kvinner ikke vil ta slikt ansvar? Igjen, er det på tide å kutte strengen slik at norske kvinner kan bli voksne?

At de høyest lønnende i Norge er menn er fryktelig lite merkelig, da menn for 30 år siden var i flertall på typiske lederstudier. Dette vil utjevne seg med årene da andelen kvinner som studerer slike fag har økt.

Her var det noe muffins, ja.

Gjest regine
Skrevet

Ja - jøss, bare reduser det til et problem for den enkelte kvinne.... :overrasket:

Hallo - når statistikken viser at det er opp til 20% forskjell i lønninger for kvinner og menn, i kvinners disfavør - så er det helt meningsløst å hevde at dette er den enkelte kvinnes individuelle ansvar. Det er en gjenganger i alle bransjer, korrigert for stillingsbrøk etc - dermed kan det ikke reduseres kun til et individuelt spørsmål!

Er det så vanskelig å fatte??

Skrevet
Ja - jøss, bare reduser det til et problem for den enkelte kvinne....  :overrasket:

Hallo - når statistikken viser at det er opp til 20% forskjell i lønninger for kvinner og menn, i kvinners disfavør - så er det helt meningsløst å hevde at dette er den enkelte kvinnes individuelle ansvar. Det er en gjenganger i alle bransjer, korrigert for stillingsbrøk etc - dermed kan det ikke reduseres kun til et individuelt spørsmål!

Greit nok. Resten av samfunnet skal ta vare på dere. Dere skal slippe å ta det skumle skrittet ut i mørket.

Kom så skal jeg bli med deg inn til sjefen og forhandle for deg.

Hallo, jeg forsøker å få fram litt nyanser her. Å gå rett i en offerrolle er fryktelig lite konstruktivt, og fører ikke til noe fremskritt.

Og jo, innen ingeniørfag og itfag er det individuelle lønnsforhandlinger som gjelder. Mange sier seg fornøyd med hva fagforeningene mener er den rette lønna, men jeg skal banne på at det er flere menn enn kvinner som ikke er fornøyd med det og krever mer. Og får det.

Så da er spørsmålet: får kvinner for lite, eller er det visse menn som får for mye betalt?

Gjest splæsj
Skrevet

punktom er inne på noe.

Og - det er ikke så vanskelig å forhandle seg til bedre lønn, heller. Jeg har fått det flere ganger. :sjarmor:

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Jeg tør også påstå at beskjedne "grå" menn tjener mindre enn menn og kvinner som er litt mer frampå og tør å forhandle.

Skrevet
Ja - jøss, bare reduser det til et problem for den enkelte kvinne....  :overrasket:

Neida, det er ikke så vanskelig, men som vanlig er det så lett å skylde på alle de stygge mennene i gutteklubben grei som er så slemme. Hvorfor er det slik at kvinner OVERHODET ikke skal ta noe ansvar selv, men overlate dette ansvaret til "de andre". :ironi:

Er selvsagt helt og holdent for at det skal være lik lønn for lik arbeid, men jeg lever ikke i den ideelle verden hvor alle er snille og blir tatt vare på. Man er sin egen "personellsjef" uansett og må derfor ta ansvar for seg selv (i den grad det lar seg gjøre selvsagt)

Gjest gjest1
Skrevet

Min sjef der jeg jobbet sist, betalte de ansatte i forhold til utdannelse han, uavhengig av kjønn. Hadde du en bachelor i markedsføring så fikk du DEN lønna.

Han gikk også bevisst inn for å ansette like mange kvinner som menn, og ansporer kvinnene like mye til å gå inn som partnere når erfaringen er stor nok.

Han var en fantastisk sjef, det skal han ha. Jeg har aldri jobbet et bedre sted. Synd det ble så lite å gjøre for meg at de kuttet ut stillingen min.

Nå kjenner jeg at jeg må dra og besøke dem snart :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Dette viser vel bare at kvinnekampen ikke er over, og at feminister ikke har utspilt sin rolle ennå.

Skriver under på denne.

Gjest Gjest
Skrevet

Det viktigste for sykpleiere er i første omgang ikke å få tilsvarende lønn som ingeniører og øknomer. Det kan de bare drømme om.

At kvinelige sykepleiere tjener mindre enn menn hoppet du galant over. Det samme gjelder for lærere. Og dette er slettes ikke yrker hvor det bare er å forhandle seg til høyere lønn.

Skrevet
At kvinelige sykepleiere tjener mindre enn menn hoppet du galant over. Det samme gjelder for lærere. Og dette er slettes ikke yrker hvor det bare er å forhandle seg til høyere lønn.

At kvinnelige sykepleiere tjener mindre enn mannlige har vi ingen grunnlag for å hevde er forårsaket av diskriminering.

Da et ekstremt fåtall menn er sykepleiere, og de da mest sannsynlig er ekstra motivert for et slikt yrke, må de sammenlignes med kvinner som er tilsvarende motiverte og eventuelt har tilsvarende ansvar (avdelingsansvar osv.).

Når det gjelder mannlige lærere vs. kvinnelige bør vi først dele dem inn etter fag de underviser i for å kunne sammenligne lønn. Lærere med realfagskompetanse er en mangelvare og kan ofte få høyere lønn, så hvis flere menn har den kompetansen er det ikke umulig det er en årsak.

Det er artig å se at all slik statistikk aldri kommer med en nøye tolkning av dataen, da all annen tilsvarende statistikk som kan være hete poteter (innvandring og kriminalitet f.eks) gjerne kommer med et leksikon av tolkninger for at folk ikke skal ta gale slutninger.

Til slutt så ender vi nok med at det er et lite avvik i likelønn, men det vil aldri være så stort som folk liker å hevde. Paroler som "kvinner er bare verdt 80%" er utdaterte og lite fruktbare.

Gjest Gjest
Skrevet

Mener du det er tilfeldig at menn tjener mer enn kvinner i ALLE bransjer, også de bransjene som tradisjonelt kvinnedominerte? Hvorfor tjener isåfall ikke kvinner i mannsyrker mer enn menn? De skulle jo i følge din forklaring være ekstra motiverte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...