Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 Hvorfor er det fortsatt slik, i 2006? http://www.mylder.no/guide/views/17096&temp=14&css=16
Bertha Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 (endret) - Og sånn vil det fortsette å være til evig tid, er min spådom. Ofte er eneste muligheten til å bli likebehandlet at man som kvinne rett og slett går inn i en rolle som om man var mann, og det orker de fleste av oss ikke i lengden. Men ære være dem som faktisk likevel står på krava og lykkes med dette. Det er jo selvfølgelig ikke alle steder som er like "ille". Endret 4. juni 2006 av Bertha
Gjest Lise-Lotte Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Dette er faktisk en av de få tingene jeg kunne tenkt meg å streike for.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Det provoserer meg. Jeg synes ikke det "verste" er forskjellen mellom yrkesgrupper, men det faktum at menn får bedre betalt for å gjøre akkurat samme jobb som kvinner. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan noen kan sitte og tenke at det er riktig å gi mer penger for det arbeidet en mann gjør enn en kvinne på samme arbeidsplass...
Gjest Embla s Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Sånn er det definitivt ja. En ting er at typiske kvinneyrker lønnes lavere enn typiske mannsyrker, en annen ting er at kvinner og menn som utøver samme jobb lønnes ulikt. Ofte omdefineres mannens stilling til noe som høres litt "finere" ut, selv om det i realiteten er samme jobb som gjøres. En annen ting er at menn lettere kommer til posisjoner og verv.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Det virker som om det er håpløst å få gjort noe med det.
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Dette viser vel bare at kvinnekampen ikke er over, og at feminister ikke har utspilt sin rolle ennå.
Noorgie Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Dessverre er det slik at kvinner er flinke til å klage over at de tjener så dårlig, men dette gjør de da til hverandre istedet for til dem som kan gjøre noe med det. Jeg tror dessverre at det er en kjennsgjerning at kvinner i motsetning til menn ikke er flinke nok TIL Å STÅ PÅ KRAVA. Er eksempel er på en skole hadde kvinner lenge hatt en av lederstillingene som innebar mye ansvar. Stillingen ble lyst ut og kun en søkte stillingen, en mann. Han stillte da som krav at han skulle ha en høyere lønn, og uuupps jaggu fikk han ikke det. De kvinnelige kollegene ble da rasende på HAM!!! Dette fordi han var så frekk at han kom og fikk bedre lønn enn dem (her var det bl a kvinner som tidligere hadde hatt denne jobben, men sluttet pga at det ble for mye jobbing). Her mener jeg at kjernen av problemet med skjev lønnsfordeling er. Kvinner er rett og slett ikke dyktige nok til å sette en pris på den jobben de skal utføre. Menn er mere lønnsfikserte og står mere på krava, det er nå engang lønnen som skal fylle opp kjøleskapet hjemme..... Jenter må bli tøffere til å stille lønnskrav, helst før de tiltrer.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 Dessverre er det slik at kvinner er flinke til å klage over at de tjener så dårlig, men dette gjør de da til hverandre istedet for til dem som kan gjøre noe med det. Jeg tror dessverre at det er en kjennsgjerning at kvinner i motsetning til menn ikke er flinke nok TIL Å STÅ PÅ KRAVA. Er eksempel er på en skole hadde kvinner lenge hatt en av lederstillingene som innebar mye ansvar. Stillingen ble lyst ut og kun en søkte stillingen, en mann. Han stillte da som krav at han skulle ha en høyere lønn, og uuupps jaggu fikk han ikke det. De kvinnelige kollegene ble da rasende på HAM!!! Dette fordi han var så frekk at han kom og fikk bedre lønn enn dem (her var det bl a kvinner som tidligere hadde hatt denne jobben, men sluttet pga at det ble for mye jobbing). Her mener jeg at kjernen av problemet med skjev lønnsfordeling er. Kvinner er rett og slett ikke dyktige nok til å sette en pris på den jobben de skal utføre. Menn er mere lønnsfikserte og står mere på krava, det er nå engang lønnen som skal fylle opp kjøleskapet hjemme..... Jenter må bli tøffere til å stille lønnskrav, helst før de tiltrer. ← Det har du faktisk helt rett i! *Kvinne, 34
Viviwoom Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 er ikke særlig begeistret for at jeg godt kan komme til å tjene mindre enn mannlige kollegaer, når jeg en gang blir ferdig med utdannelsen min Det der har visst blitt en sånn "jaja, det er jo synd, men det går kanskje over av seg selv"-sak...
Diktern Skrevet 5. juni 2006 #11 Skrevet 5. juni 2006 Dette viser vel bare at kvinnekampen ikke er over, og at feminister ikke har utspilt sin rolle ennå. ← Der sa du det:)
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 5. juni 2006 #12 Skrevet 5. juni 2006 Ja og kvinnelige fotballspillere tjener mindre enn mannlige. For et teit diskusjonsgrunnlag, en oppsamling av overskrifter i en nettavis. Jeg vil gjerne ha en statistikk og hvor de jobber, som f. eks. offtentlig/privat sektor. Hvis flesteparten av kvinnene jobber i offentlig sektor, så vil de så klart tjene mindre. Så vidt jeg vet, tjener ikke poltibetjenter i staten, hvor flesteparten er menn, så himla mye de heller.
Noorgie Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 er ikke særlig begeistret for at jeg godt kan komme til å tjene mindre enn mannlige kollegaer, når jeg en gang blir ferdig med utdannelsen min Det der har visst blitt en sånn "jaja, det er jo synd, men det går kanskje over av seg selv"-sak... ← Hvis du jobber sammen med menn er det DITT ANSVAR å sørge for at du priser deg selv slik at du får samme lønn for samme jobb som mennene. Hvis du IKKE GIDDER å forhandle om lønn, men som de fleste av dine medsøstre synes det er "ekkelt/flaut/ikke så viktig osv..." så kan du ende opp med dårligere lønn enn dem. Her har dere bare dere selv å takke!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Ja og kvinnelige fotballspillere tjener mindre enn mannlige. For et teit diskusjonsgrunnlag, en oppsamling av overskrifter i en nettavis. Jeg vil gjerne ha en statistikk og hvor de jobber, som f. eks. offtentlig/privat sektor. Hvis flesteparten av kvinnene jobber i offentlig sektor, så vil de så klart tjene mindre. Så vidt jeg vet, tjener ikke poltibetjenter i staten, hvor flesteparten er menn, så himla mye de heller. ← Det er selvsagt forskjellige statistikker, og jeg er enig med deg i at det er meningsløst å sammenlikne kvinnelige og mannlige fotballspillere, MEN det er statistikker som viser at det er (tildels) store lønnsforskjeller mellom menn og kvinner på samme arbeidsplass/samme stilling i samme bedrift, enten det er offentlig eller privat. Tror nok man kunne kommet et stykke videre om vi jenter var flinkere til å forhandle om lønn.
Viviwoom Skrevet 5. juni 2006 #15 Skrevet 5. juni 2006 Hvis du jobber sammen med menn er det DITT ANSVAR å sørge for at du priser deg selv slik at du får samme lønn for samme jobb som mennene. Hvis du IKKE GIDDER å forhandle om lønn, men som de fleste av dine medsøstre synes det er "ekkelt/flaut/ikke så viktig osv..." så kan du ende opp med dårligere lønn enn dem. Her har dere bare dere selv å takke! ← tro du meg, jeg har absolutt tenkt til å gjøre mitt for å unngå å dette nedi det hullet. Ville jo være for kjipt å sitte med åresvis på høyskolen og universitetet bare for å ta til takke, liksom.
Bomull Skrevet 5. juni 2006 #16 Skrevet 5. juni 2006 Det provoserer meg. Jeg synes ikke det "verste" er forskjellen mellom yrkesgrupper, men det faktum at menn får bedre betalt for å gjøre akkurat samme jobb som kvinner. Jeg fatter rett og slett ikke hvordan noen kan sitte og tenke at det er riktig å gi mer penger for det arbeidet en mann gjør enn en kvinne på samme arbeidsplass... ← Samme her! Som kommende arbeidsgiver kunne jeg aldri forskjellsbehandlet noen, og det inkluderer lønnen! Uansett kjønn, utseende, nasjonalitet osv. For meg er kvinnediskriminering nært opp til rasisme.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #17 Skrevet 5. juni 2006 For meg er kvinnediskriminering nært opp til rasisme. ← Bingo!
Noorgie Skrevet 5. juni 2006 #18 Skrevet 5. juni 2006 Samme her! Som kommende arbeidsgiver kunne jeg aldri forskjellsbehandlet noen, og det inkluderer lønnen! Uansett kjønn, utseende, nasjonalitet osv. For meg er kvinnediskriminering nært opp til rasisme. ← Ja kvinner kan jo ofte oppleves som en annen rase.......
Gjest regine Skrevet 5. juni 2006 #19 Skrevet 5. juni 2006 Hvis du jobber sammen med menn er det DITT ANSVAR å sørge for at du priser deg selv slik at du får samme lønn for samme jobb som mennene. Hvis du IKKE GIDDER å forhandle om lønn, men som de fleste av dine medsøstre synes det er "ekkelt/flaut/ikke så viktig osv..." så kan du ende opp med dårligere lønn enn dem. Her har dere bare dere selv å takke! ← Dette er - med respekt å melde - tull. Det er ikke sånn at kvinner jevnt over tjener dårligere enn menn FORDI den enkelte kvinne er "for dårlig" til å forhandle om lønn/stå på krava etc. Det handler om at dette er systematiske skjevheter! At kvinner generelt bør kreve mer lønn er greit nok - men å redusere spørsmålet om lik lønn for likt arbeid til et spørsmål for den enkelte kvinner vil faktisk ikke endre de systematiske skjevhetene.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #20 Skrevet 5. juni 2006 Jeg vil gjerne ha en statistikk og hvor de jobber, som f. eks. offtentlig/privat sektor. Hvis flesteparten av kvinnene jobber i offentlig sektor, så vil de så klart tjene mindre. Så vidt jeg vet, tjener ikke poltibetjenter i staten, hvor flesteparten er menn, så himla mye de heller. ← Slike statistikker finnes, og de viser nøyaktig det samme (mao skjevhet mellom kvinner og menn som utfører nøyaktig samme jobb, eks sykepleier, lærer osv). Hvorfor tror du kampordet er lik lønn for likt arbeid?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå