Gå til innhold

Kneip, Loff, eller hva da?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Utledet fra annen tråd... så spør jeg:

Hva slags brød spiser folk til daglig i hverdagsfamilien, med voksne og barn?

For min egen del blir det stort sett nystekt, ferskt brød fra Shell eller fra bakeriet rett bortafor hjemmet mitt.... Om brødet koster 20,- eller 22,- det spiller ingen rolle, bare jeg IKKE blir servert et tørt og UTROLIG kjedelig og lite næringsrikt kneip-brød!!

I tillegg varierer jeg litt, mellom loff, landbrød og grovt brød (fra nevnte steder).... Viktig å kose seg litt i hverdagen også, og ikke BARE spise loff på lørdager....

Jeg får helt noia av mennesker som absolutt skal løpe på OBS! eller Rema når de selger ut brødene sine for 1 - 3 kroner stykket, og hive i frysen....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset er det enten ferske rundstykker eller ferskt brød. Må innrømme at brød som er meir enn 2 dagar ikkje frista særlig. Det er alltid grovt brød i huset, med mindre det er rundstykker til middag, reker el.

Gjest Gjest
Skrevet

Butikkbrød: Havrebrød, flerkornbrød, omega3 brød, speltbrød, og sunne sportsbrød. Unngår de med mye hvetemel. Kjøper aldri loff og kneipp!

Hjemmelaget brød: Har jeg tid eller ork, blir det havre, spelt, "grov" og flerkornbrød. Litt hvete i naturligvis, men helst minst mulig.

Ellers forsøker vi gi oss selv og barna variert kost, med varmluncher hjemme, og på skolen får de danderte luncher med egg, laks, pasta, ris, kylling, grønnsaker, osv.

Gjest Gjest_Stemor_*
Skrevet

Grovt brød og knekkebrød.

Loff og rundstykker hender det at vi skeier ut med i helgene.

Skrevet

Vi spiser så og si ikke vanlig brød, vi. Havregrøt til frokost, jeg spiser klibrød til lunsj, sønnen min salat, middagsrester, pizzasnurrer e.l.. Kveldsmat spiser vi sjelden da vi som regel ikke spiser middag før i sju-tida. Sønnen min har aldri vært noe glad i brødskiver, men spiser noen skiver hvis brødet er godt og ferskt (noe som ikke finnes på Rema). Jeg kan også styre meg for brødskiver. Det finnes da så mye annet godt å spise!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg elsker brødskiver, i alle varianter. Jeg foretrekker faktisk ferskt brød fremfor en biff...... :sjenert:

Hva slags brød spiller ingen rolle, så lenge det er tykke skiver, litt hard skorpe og mykt inni, gjerne med alle mulige slags korn :)

Skrevet
Jeg får helt noia av mennesker som absolutt skal løpe på OBS! eller Rema når de selger ut brødene sine for 1 - 3 kroner stykket, og hive i frysen....

Jeg kjøper brød (gjerne på tilbud, men som regel aldri billig-brød uten smak.) og legger i frysen, nettopp fordi da smaker det feskt når jeg tar det opp igjen. Her i huset går det ikke så mye brød, så enten blir det til at over halvparten av brødet blir kastet, eller så fryser vi ned og tar opp brød i passe "posjoner". Det går i mange forskjellige variasjoner, alt fra grov-grovt brød til loff, alt ettersom hva som frister. Jeg kan ikke fordra kneip, tror jeg fikk en god nok overdose av tørr kneip som barn. (Min søsters svenske mann syns kneip er noe av det beste i hele verden... :ler: )

Skrevet

Her i huset spises det også svært lite brød til hverdags- går mest i knekkebrød.

Men det er veldig greit å ha i fryseren, og da bruker vi Ferdig sabla Sabeltanbrød. Det er godt og ferskt etter 20 sek. i mikro'n... Ypperlig når vi først vil ha en skive.

I helga bruker vi mye halvstekte rundstykker og brød... :sikle: 15 min. i ovenen og det er rykende fersk og uimotståelig!

:)

Skrevet

Jeg må ha grovt brød. Loff, kneip og langebrød er næringstom tøysemat.

Hjemmebakt brød er best. Da hiver jeg oppi det jeg har lyst til av gode ting. Ofte tilsette jeg sesamfrø og walnøtter, for det gir så god smak. :)

Skrevet

Jeg baker alt brødet selv, som regel grovt i ulike varianter. Dvs med rundt 50% grovmel/frø/kli - det blir så innmari tungt med mer grovmel.

Det eneste brødet vi kjøper er knekkebrød (må ha!) og brød fra Åpent Bakeri når jeg har veiene forbi der. Jeg bøyer meg i støvet for den gjengen og innrømmer gladelig at hjemmebakt ikke er bedre enn det de lager!

Skrevet

Jeg baker brød selv når jeg har lyst, men synes det finnes så mange gode brød hos bakeren og i velassorterte butikker som Ultra så det er ikke så ofte jeg tar meg bryet. Loff spiser vi så godt som aldri og kneip er grusomt.

Gjest Gjest_zadine_*
Skrevet

Det steinbakte brødet de har på coop, det med sånne frø på (husker ikke hva hverken det eller de heter;-)

Det holder seg mykt og fint i mange dager.

Men vi spiser ikke mye brød, havregrøt til frokost. Tulla har en periode hun ikke spiser noe særlig brød, mest frukt av forkjellige typer. melon, mango, banan, eple pære, kiwi osv.

Gjest splæsj
Skrevet

Jeg er bare meg, og spiser nesten aldri brød. Brød er kjedelig, og jeg rekker aldri å spise det opp heller. Det går i fiberrike frokostblandinger, havregrøt og knekkebrød. Hvis jeg spiser brød, baker jeg det som regel selv.

Skrevet

Veldig glad i REMA sine nye brød. Steinovnsbakte brød.

Ellers elsker jeg også ganske grove brytebrød, med solsikkekjerner og andre nammekornsorter!

Spiser lite brød. Blir stortset tilbehør til salaten i lunsjen på jobb.

Er ikke noe fan av loff og fint brød, men foretrekker egentlig det.

Skrevet

Vi har alltid grovt hjemmebakt brød. Synes det meste av kjøpebrød smaker ekkelt. Unntaket er brødet fra vårt lokale steinovnsbakeri "Steike godt", men brøde derifra er dyrt så det kjøper vi til spesielle anledninger, f.eks når vi skal på hyttetur eller liknende. For meg er det like naturlig å bake brød selv som å lage middag selv.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Butikkbrød: Havrebrød, flerkornbrød, omega3 brød, speltbrød, og sunne sportsbrød. Unngår de med mye hvetemel. Kjøper aldri loff og kneipp!

Hjemmelaget brød: Har jeg tid eller ork, blir det havre, spelt, "grov" og flerkornbrød. Litt hvete i naturligvis, men helst minst mulig.

Jepp. Ordentlig grovt brød.

Skrevet

Som oftest kneipp fordi det er billigst. Er det tomt for det tar vi det de har.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Loff kjøper jeg bare når vi skal ha reker eller krabbe - da går det ikke an å spise grovt brød.

Ellers har vi kun grovt brød i huset.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg liker best kneipp og grovbrød, og det må være ferskt.

Skrevet

Kjøper kun brød fra Godt Brød og lokale bakere. Da snakker vi grove brød som nærmer seg pumpernikkel i grovhet (gjerne satt på surdeig) og brød et lite hakk lysere. Det er brød med helkorn, ulike frø og noen har nøtter og alle er rike på fiber og næringsstoffer.

Loff, kneip, landbrød, langebrød etc er for luft å regne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...