Gå til innhold

Bilruter - is og dårlig sikt :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har greid å finne noen lure knep for få rutene i bilen RASKT fri for snø, is, dugg og siktforstyrrelser??

Holder på å bli gal på denne årstiden. Legger aviser på utsiden ....men så har det frosset på innsiden ..og når jeg har fått skrapet innsiden - er bilen våt inni og det ser ut som om det ha snødd der. Så skal jeg kjøre da ..men neida - da har det frosset på ny på utsiden! Ut av bilen ...skrap skrape - se på klokka og fort inn i bilen igjen...kommer noen meter så dugger det på innsiden og jeg må stoppe igjen og tørke rutene. Mens jeg gjør det kommer det mer på utsiden - jeg starter viskerene - og så drar de med seg snø og skitt og så er ruta full av gørr som fryser til igjen ...og så er det på'an igjen ...Og dermed er jeg plutselig for sein ute til jobben :x

Andre ganger har jeg prøvd en defrosterspray.....men så starter jeg viskerene eller prøver å tørke det bort og så fryser det mens jeg kjører ! Og det kommer en ekkel film på ruten...og så må jeg til å gni da - for jeg greier ikke å kjøre hvis jeg ikke ser klart. Har prøvd den på innsiden også ...isen forsvinner jo den - men huff så grisete det blir :(

Noen som har funnet "løsningen" på dette med bilruter på vinterstid???*håper håper* :lol:

Lille Meg 2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før vi bygde hus og fikk garasje, så brukte vi en diger presenning som dekker hele bilen. Det er vel det eneste rådet jeg kommer på.

Skrevet

Jeg løper ut og starter bil og vifte ti minutter før jeg skal kjøre. Så løper jeg inn igjen og tar en kopp kaffe og et sveip på KG :kul:

En motorvarmer med tidsbryter er heller ikke så dumt. To timer med den og bilen er varm og fin. Fint i disse tider med så billig strøm..

Skrevet

Jeg pleier også å starte bilen en stund før jeg skal dra. Det hjelper mye innvendig i alle fall.

Ellers anbefaler jeg å kjøpe en skikkelig god skrape.

Et billig teppe kan brukes i stedet for aviser. Litt lettere å holde styr på.

Jysk har noen billige speidertepper som koster en 50-lapp. Glemmer å legge på mitt jeg da..

Skrevet

DEFA!!!!

Motorvarmer - det er bare sunt for motoren, gjerne med inkludert batterilader. Inni bilen monterer du en kupevarmer. Det hele kobles til en utendørs stikkontakt med tidsur - og vips så er bilen varm og startvillig og fri for is på rutene når du skal bruke den.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Defa Warmup, super og slettes ikke dyr. Men jeg leste i ett blad at det nå var kommet slike termo-tepper som man kunne legge over frontruten og forhindret isdannelse.

Milla

Skrevet

Hvis det har frosset is på innsiden av vinduene, så er det tegn på at det er mye fuktighet inne i bilen... :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Leste i et ukeblad at man kunne bruke glyserin, og smøre dette tynt på frontruta både utvendig og innvendig. Har selv prøvd dette, de la seg kanskje ikke så mye is, men måtte skrape likevel..og ruta ble ganske skitten..Tror kanskje ikke det var et så lurt tips :roll: Noen som har hørt om noe tilsvarende?

Skrevet

Hvis du smører et supertynt lag med såpe på innsiden av ruten så vil det ikke dugge på ruten så lenge såpehinnen er til stede. Dette knepet fungerer også utmerket på innsiden av hjelmvisir.

Skrevet

Så mange svar da ! :D

Har ikke råd til slik kupevarmer:-(

Når det gjelder fukt - så er det nok det ja. Har lekasje + skifet mellom varmt og kaldt lager jo kondens.

Angående å smørre fett eller såpe på ruten så høres det rart ut. Jeg blir nærmest sprø dersom det er uklarheter i ruten - ser bare dette - ikke på veien *ler* og det er ingen gunstig situasjon...

Pusseskinn da - hvordan bruker dere? har kjøpt et på butikken - men det er ikke noe godt. Kanskje det burde ligge i en beholder, eller vaskes?

Noen som er fornøyd med slik spray som tar bort is?

Hva med varmt vann på ruten - er dette farlig ? (men det fryser vel på igjen da).

Gleder meg vil VÅREN jeg !!! :roll:

oppgitt sukk fra Lille Meg 2

Skrevet

Jeg har også mye fukt i bilen. En venninne tipset meg om å legge aviser under mattene - det trekker ut fukten - men må selvsagt skiftes av og til.

Og nei, jeg har ikke prøvd - er litt treg i vendingene noen ganger.

Skrevet

Unngå varmt vann på ruta når det er kaldt. Ruta, og lakken, kan sprekke om det er veldig kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...