Gjest hildabakk Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 Holder på å pakke til grilltur. Skal ha laks i folie. Skal den blanke siden av folien være inn eller ut?
Amalie_85 Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 Har det noe å si? trodde ikke det hadde noe å si jeg. Har jeg aldri tatt hensyn til tror jeg. Men visst jeg måtte velge hadde jeg tatt den blanke siden ut. men ikke vet jeg hvorfor. Står det ikke noe på pakka?
Gjest Miloine Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Det er faktisk den blanke siden som skal ut! Du skal legge maten på den siden som kommer opp når du drar ut folie fra rullen Husk at foret folie ikke egner seg til grilling (den som er blå innvendig)
Sniglå Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Bare for å forvirre trådstarter litt, jeg var faktisk helt sikker på at det var den blanke siden inn! Det blanke reflekterer varmen slik at varmen holder seg inni pakken. Ren fysikk, egentlig.
Gjest Miloine Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Bare for å forvirre trådstarter litt, jeg var faktisk helt sikker på at det var den blanke siden inn! Det blanke reflekterer varmen slik at varmen holder seg inni pakken. Ren fysikk, egentlig. ← jeg spurte kjærsten min som har tatt kokkeskolen (jobber ikke som kokk nå altså) men han sa at det var den blankeste siden ut
Sniglå Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Okai. Men hvorfor? Realisten i meg sier den blanke siden inn.
Gjest Miloine Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Okai. Men hvorfor? Realisten i meg sier den blanke siden inn. ← Hvorfor vet han ikke, men dersom du legger rullen på bordet og drar ut rullen, så skal maten på den siden som vender opp! Det blir på lik linje dersom du eks. skal pakke inn en gave, så legger du gaven på den siden som kommer ut når du drar ut papiret fra rullen!
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2006 #8 Skrevet 4. juni 2006 Min far er også utdannet den veien, og når han fikser laks for meg er den blanke siden ut. Jeg aner ikke hvorfor, og ikke om det er noen regel på det
Mrs. K Skrevet 4. juni 2006 #9 Skrevet 4. juni 2006 Det har ikke noe å si for reflektering av varme om man har den blanke eller den matte side ut. For å få folien tynn nok er man nødt å brette den sammen under valsingen og den side som har kontakt med valsen blir blank.
Sniglå Skrevet 4. juni 2006 #10 Skrevet 4. juni 2006 Hm. Merkelig. Men dere er enige i at det egentlig er mest logisk at den blanke siden skal inn? Det som er blankt reflekterer varme, akkurat på samme måten som med lys. Og hvis vi da tar den blanke siden ut, så blokkerer vi jo varmen ute fra pakken. (Jeg vet jo at det ikke blokkerer-blokkerer, maten blir jo ferdig uansett hvilken side du har inn eller ut) Det samme med sånne såler som folk har for varmen sin skyld i skoene, der den ene siden er vattert, den andre siden har en blank 'sølv'-side. Folk flest har den blanke siden ned mot bakken, men det er faktisk feil, for du skal ha den blanke siden opp mot føttene for å holde kroppsvarmen Så ikke for å være vanskelig, men bare av ren nysgjerrighet så kunne jeg godt tenkt meg en skikkelig forklaring i stedet for at "sånn er det bare".
Sniglå Skrevet 4. juni 2006 #11 Skrevet 4. juni 2006 Det har ikke noe å si for reflektering av varme om man har den blanke eller den matte side ut. For å få folien tynn nok er man nødt å brette den sammen under valsingen og den side som har kontakt med valsen blir blank. ← Da skal jeg fortsette å ha den blanke siden inn, jeg, bare for å gå i mot strømmen
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #12 Skrevet 4. juni 2006 Jeg leste i en kokebok for lenge siden at når man lager bakepoteter, så skal den blanke siden inn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå