Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #1 Skrevet 4. juni 2006 Ærlig talt er det bare meg som syns sånt er fjollete? Å fex si at man bare liker loff og ikke vanlig kneipp når man sover hos noen? Og at man bare liker helmelk og ikke lettmelk, og forvente saft og ikke vann som erstatning? Ville du godtatt dette? hva har du lært opp dine barn til?
Gjest Hilde K S Skrevet 4. juni 2006 #2 Skrevet 4. juni 2006 Vihar en niåring som har sånne tendenser. Vi jobber med å fortelle at det er uhøflig å si sånt. Når det er unger her som ikke liker det vi serverer, sier jeg bare "Beklager, vi har ikke noe annet."
Usikker Skrevet 4. juni 2006 #3 Skrevet 4. juni 2006 Jeg har ikke egne barn - men når mine tantebarn er her så spiser de det jeg serverer (med få unntak). I mitt hus gjelder mine regler - og det synes jeg faktisk at barn skal lære. Det er vanlig høflighet og folkeskikk og spise det man blir servert (med noen få unntak). Og min erfaring er at dette skjønner barn veldig godt - heldigvis
Gjest Gjesta Skrevet 4. juni 2006 #4 Skrevet 4. juni 2006 Ja det tenker jeg også. Ok, hadde brødet vært spesiellt og ikke vanlig kneipp, og pålegget vært oksetunge hadde jeg kanskje skjønt det litt bedre... Men vanlig kneipp med sjokoladepålegg? Og rett og slett melk?
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #5 Skrevet 4. juni 2006 Unger er smarte og prøver seg. Tester ut grensene dine og om de kan manipulere deg. Noen unger er verre enn andre. Derfor.
Cilla Skrevet 4. juni 2006 #6 Skrevet 4. juni 2006 Jeg merker jeg koker litt innvendig når ungene bare spiser mat slik som moren lager den. F.eks en gang laget jeg en helt vanlig barnevennlig pizza (altså uten noen form for ekstra i, bare kjøttdeig, tomatsaus og ost). men ungen satt og pirket fordi sausen ikke var helt identisk som morens. Og slik var det med all mat den helgen. Bortsett fra når det gjaldt godteriet.....
LilleLy Skrevet 4. juni 2006 #7 Skrevet 4. juni 2006 Sånt må jeg si provoserer meg også. Mitt hus, mine regler og min mat. Skjønner at det kan være en jobb for noen å få barna til å forstå at det er dårlig folkeskikk, men enda verre er det med noen foreldre jeg har opplevd som synes det er helt greit når barna sine oppfører seg sånn. Da er det stakkars barna og mere til.. Men så klart; barn er jo forskjellige, noen lærer slikt lett og noen gjør ikke det..
Lille frk Tussi Skrevet 4. juni 2006 #8 Skrevet 4. juni 2006 Jeg synes det er greit at barn sier på forhånd om det er noe de ikke tåler eller liker. Men for det første er det uhøflig å klage på maten borte og for det andre må man lære å spise annen mat enn den mamma lager.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #9 Skrevet 4. juni 2006 Kjenner jeg koker litt jeg også nå - for min sønn er et sånt barn som dere kritiserer, og ikke kan forstå! Når han blir tilbudt mat hos andre, sier han alltid neitakk! Dette har jeg fått tilbakemeldinger på av andre foreldre. Men da begynner jo problemene, for de som tilbyr han mat aksepterer ikke et nei! Da maser de hull i hodet på gutten om at han må smake og bla bla bla! Når foreldrene tar dette opp med meg så ber jeg de bare om å akseptere det høflige neitakket de får, og slutte å gjøre det verre for gutten ved å mase på han. Jeg prøve ikke å tvinge i han mat, tenk om noen hadde prøvt å få meg til å spise noe jeg ikke ville? Det kommer etterhvert! Det vet jeg av erfaring!
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #10 Skrevet 4. juni 2006 Kjenner jeg koker litt jeg også nå - for min sønn er et sånt barn som dere kritiserer, og ikke kan forstå! Når han blir tilbudt mat hos andre, sier han alltid neitakk! Dette har jeg fått tilbakemeldinger på av andre foreldre. Men da begynner jo problemene, for de som tilbyr han mat aksepterer ikke et nei! Da maser de hull i hodet på gutten om at han må smake og bla bla bla! Når foreldrene tar dette opp med meg så ber jeg de bare om å akseptere det høflige neitakket de får, og slutte å gjøre det verre for gutten ved å mase på han. Jeg prøve ikke å tvinge i han mat, tenk om noen hadde prøvt å få meg til å spise noe jeg ikke ville? Det kommer etterhvert! Det vet jeg av erfaring! ← Men når barnet overnatter så kan jo det ikke gå uten mat i lang tid heller da! En spiser da frokost når en står opp! Dessuten føler jeg vel at det ikke er en slik situasjon som blir beskrevet her i utgangspunktet, at barnet sier nei takk. Jeg svarer slik flere av dere ovenfor sier: "Dette er det vi har". Og da glir det ned.
Karro Skrevet 4. juni 2006 #11 Skrevet 4. juni 2006 Ja det tenker jeg også. Ok, hadde brødet vært spesiellt og ikke vanlig kneipp, og pålegget vært oksetunge hadde jeg kanskje skjønt det litt bedre... Men vanlig kneipp med sjokoladepålegg? Og rett og slett melk? ← At et barn ikke liker lettmelk, men bare helmelk eller omvendt er jo helt normalt og ikke noe å fyke i taket over..erfaktisk stor smaksmorskjell på de ulike typene. Men å forvente å få saft i stedet synes jeg er litt drøyt. Hjemme hos oss har man måttet tatt til takke med vann om man ikke vil ha noe av det som står på bordet.
Cilla Skrevet 4. juni 2006 #12 Skrevet 4. juni 2006 At et barn ikke liker lettmelk, men bare helmelk eller omvendt er jo helt normalt og ikke noe å fyke i taket over..erfaktisk stor smaksmorskjell på de ulike typene. Men å forvente å få saft i stedet synes jeg er litt drøyt. Hjemme hos oss har man måttet tatt til takke med vann om man ikke vil ha noe av det som står på bordet. ← Men dersom den voksne faktisk gir saft første gangen, og ungen ikke liker vann, så lærer de fort at det finnes alternativer. Jeg synes barn i dag er mye "frekkere" mot de voksne enn f.eks jeg var da jeg var barn. Jeg mener ikke at barna skal bare takke og bukke og ikke tørre å svare, men synes det er så storforlangende , og da ofte mot andre enn sine egen foreldre. Litt OT, men datteren min og en nabojente lekte sammen ute og fikk hver sin is. Når de var ferdig med sine iser, kom en annen jente ut. Hun kom rett til meg og sier "jeg vil også ha is" .Jeg stusser litt men gir henne en is. Når hun er ferdig med sin is, kommer broren hennes ut, og søsteren sier, han vil også ha is. Sånt reagerer jeg på. Jeg hadde aldri som seks åring turt å si til en dame i nabolaget "jeg vil ha en is" uten at hun direkte sto og delte ut isene. Ikke meningen å spore av.
Sun Mei Skrevet 4. juni 2006 #13 Skrevet 4. juni 2006 Nei, det må være mulig å kunne si at vi har ikke annet, spesielt når det er snakk om vanlig kneipbrød. Og her i huset eksisterer ikke saft og det får heller ingen barn som er innom her. Her er det vann eller melk eller ingenting.
Linselus Skrevet 4. juni 2006 #14 Skrevet 4. juni 2006 Kjenner jeg koker litt jeg også nå - for min sønn er et sånt barn som dere kritiserer, og ikke kan forstå! Når han blir tilbudt mat hos andre, sier han alltid neitakk! Dette har jeg fått tilbakemeldinger på av andre foreldre. Men da begynner jo problemene, for de som tilbyr han mat aksepterer ikke et nei! Da maser de hull i hodet på gutten om at han må smake og bla bla bla! Når foreldrene tar dette opp med meg så ber jeg de bare om å akseptere det høflige neitakket de får, og slutte å gjøre det verre for gutten ved å mase på han. Jeg prøve ikke å tvinge i han mat, tenk om noen hadde prøvt å få meg til å spise noe jeg ikke ville? Det kommer etterhvert! Det vet jeg av erfaring! ← Hvis dette er slik at ditt barn ikke vil spise noe når det er hos andre så er det vel ikke vanskeligere enn at du sier ifra om det når det er snakk om lengre besøk, eller større ting. Altså ikke bare at han dumper til å være der når de spiser. Så har du løst problemet. Selv har jeg ingen barn, men har vært et, og vil påstå at akkurat når det kommer til mat har moren og faren min vært ytterst fornuftige. Jeg har alltid måttet smake, og jeg har alltid måttet spise opp maten min. Men jeg har alltid blitt presentert for svært små porsjoner, og kanskje ikke mer enn en veldig liten bit at det jeg ikke likte. Men spise det har jeg alltid måttet. Resultatet er at jeg i dag spiser det som jeg blir tilbudt, rynker sjelden på nesa for noe, og oppfattes av omverdnen som en enkel person i forhold til mat. Nå er jeg jo "stor", men moren min har sagt at mange ganger var hun veldig stolt av meg når andre foreldre sa nettopp at jeg var så omgjengelig å grei å ha på besøk fordi jeg spiste det jeg fikk, og ikke minst jeg spiste opp det jeg fikk tildelt. Og det selvom de har "prøvd å få meg til å spise ting jeg ikke ville".
Gjest Lise-Lotte Skrevet 4. juni 2006 #15 Skrevet 4. juni 2006 Jeg tror aldri jeg har opplevd det dere her beskriver. Men når ungene har hatt overnattingsgjester her så dekker jeg på til frokost - så spiser de mens vi går ut, eller et annet sted i huset. Da er det ihvertfall ingen problemer - de spiser som bare det. Middag serverer jeg barnas venner rett som det er - og jeg må ærlig talt si at kompisene til sønnene mine er kjempehøflige. De kommer ofte selv opp til meg og takker så mye for maten. Jeg har til og med blitt spurt om oppskriften på en middagsrett og en av kakene jeg baker Synes det er utrolig koselig å ha dem her, jeg.
Gjest hjemmebaker Skrevet 4. juni 2006 #16 Skrevet 4. juni 2006 Ingen, spesielt ikke barn, burde bli tvunget til å spise kneippbrød. Det er rett og slett dårlig mat!
mallina Skrevet 4. juni 2006 #17 Skrevet 4. juni 2006 Når jeg var liten så våget jeg aldir å forlange annen mat enn den som ble servert. Og ingen av mine venner våget å gjøre noe slikt. Virker som om barn er blitt frekkere, eller foreldrene slappere? Kneipbrød, er da vanlig hverdagskost.
Usikker Skrevet 4. juni 2006 #18 Skrevet 4. juni 2006 Ingen, spesielt ikke barn, burde bli tvunget til å spise kneippbrød. Det er rett og slett dårlig mat! ← Det er jeg jo enig i da - at kneippbrød ikke av det beste. Loff er kun til fest også - mener jeg. Men - det er vel strengt tatt en helt annen diskusjon
Gjest hjemmebakt Skrevet 4. juni 2006 #19 Skrevet 4. juni 2006 Det er jeg jo enig i da - at kneippbrød ikke av det beste. Loff er kun til fest også - mener jeg. Men - det er vel strengt tatt en helt annen diskusjon ← Ja, det er en helt annen, og langt alvorligere, diskusjon, men jeg måtte bare få ut frustrasjonen etter all kneipp-lesingen
Gjest 2324 Skrevet 4. juni 2006 #20 Skrevet 4. juni 2006 Aldri i verden om jeg hadde gitt mitt barn loff uansett, med mindre det var som tilbehør til en middag f.eks. Det med meklen skjønner jeg faktisk. Lett, skummet og hel, de smaker veldig forskjellig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå