Gå til innhold

Kvinner tar seg mest av husarbeidet

Fremhevede innlegg

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1339989.ece

- Vi ser en svært tradisjonell ansvarsfordeling. Kvinner vasker hus, lager mat og vasker og reparerer klær. Menn tar ansvar for å vedlikeholde og reparere hus og bil, sier Monica Martinussen, førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Tromsø, til Dagbladet.

So? Så lenge man fordeler omtrent likt i antall timer arbeid, ser jeg ikke problemet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Barmfager
Skrevet

Ikke jeg heller men så liker jeg husarbeid.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Såklart, og så en fin og nøytral overskrift da.

Gjest Gjest
Skrevet

So? Så lenge man fordeler omtrent likt i antall timer arbeid, ser jeg ikke problemet.

Men det gjør man ikke, hvilket SSB kan bekrefte om du slår opp undersøkelser om husarbeid.

Gjest splæsj
Skrevet

Jeg hater husarbeid, så jeg kan gjerne snekre og måke snø.

Skrevet

Kan ikke fordra husarbeid, jeg heller. Men man må jo iblandt :sur:

Må støvsuge i dag... :frustrert:

Skrevet

Så lenge folk er fornøyd med fordelingen driter jeg i hvordan andre gjør det. Men jeg klarer ikke se at reaprering av hus/bil, klipping av gress osv kan ta like mange timer som, laging av mat, støvsuging, vasking av klær, vasking av gulv, skifting på senger, rydding, vasking av vinduer og tørke støv etc..

Gjest gjest1
Skrevet
Så lenge folk er fornøyd med fordelingen driter jeg i hvordan andre gjør det. Men jeg klarer ikke se at reaprering av hus/bil, klipping av gress osv kan ta like mange timer som, laging av mat, støvsuging, vasking av klær, vasking av gulv, skifting på senger, rydding, vasking av vinduer og tørke støv etc..

Nei, man skal snekre og reparer mye før man kommer opp i det antallet timer som det koster å holde hus og hjem rent og i orden. Vi snakker noen timer daglig for de som har små barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi deler ikke opp arbeidsoppgavene f.eks. at han måker snø og jeg vasker opp. Vi deler timer. Hvis det trengs både snømåking og oppvask, begynner han med å måke snø og jeg begynner med å vaske opp. Den som er ferdig først, hjelper den andre etterpå, eller gjør noe annet/mer. Sånn at vi er ferdige omtrent på likt, og får like mye fritid.

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Nei, man skal snekre og reparer mye før man kommer opp i det antallet timer som det koster å holde hus og hjem rent og i orden. Vi snakker noen timer daglig for de som har små barn.

Det kan jo være at kvinner er mer hjemmeværende eller ikke jobber fulltids stilling som gjør at kvinner tar det meste av husarbeidet.

Dessuten er du, som er 73% mann :sjarmor: , sikkert litt enig i at en del kvinner burde fått seg en hobby i stedet for å telle støvkorn.

Endret av Slangen
Gjest gjest1
Skrevet
Det kan jo være at kvinner er mer hjemmeværende eller ikke jobber fulltids stilling som gjør at kvinner tar det meste av husarbeidet.

Dessuten er du, som er 73% mann :sjarmor: , sikkert litt enig i at en del kvinner burde fått seg en hobby i stedet for å telle støvkorn.

Ja, telling av støvkorn har aldri vært et område jeg har brukt mye tid på, det er riktig.

Jeg bor og lever, og sånn ser det ut også, og så tar jeg et raid når det trengs.

Men det er uansett sånn at kvinner, selv i fulltids jobb, tar mer husarbeide enn mennene de lever sammen med.

Nå er det også sånn at det stort sett er kvinnen som setter standarden for HVOR ryddig det skal være og hva som er rent nok, så det er mulig de kan skylde seg selv til en viss grad.

Det ligger vel til en viss grad i genene også - women nest and men hunt.

Skrevet

Jeg tror rett og slett at kvinner og menn kan ha ganske forskjellig oppfatning av hva som er for mye rot. Det virker iallefall sånn når jeg sammenligner kompisene mine med venninnene mine og meg selv.

Men jeg har aldri hatt noen samboer, så jeg skal ikke slå så innmari hardt i bordet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...