Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har et lite enkeltpersonforetak, og ettersom inntektene ikke er kjempestore overfører jeg min private økonomiske sans til foretaket. Jeg tenker å kjøpe noe brukt utstyr til firmaet, men så lurer jeg på hvor mye jeg sparer egentlig. Jeg vet selvsagt at det ikke er mva på dette, men kan jeg utgiftsføre som vanlig? Og hvis det er noe som normalt sett nedskrives over noen år, tar jeg utgangspunkt i hva jeg kjøpte varen for, elelr gjelder ikke dette for brukte ting?

Jeg kan sikkert finne denne informasjonen andre steder også, altså, men det er så greit med ting som ikke er forklart på "byråkratspråk" :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo uansett sørge for å få kvitteringer til regnskapet, og da vil det jo være naturlig å utgiftsføre det beløpet du betaler. Hvis det er snakk om større investeringer, så kan du vel begynne å tenke på avskrivninger, men jeg husker ikke beløpsgrensen her.

HVis du utgiftsfører "hele greia", så blir det jo ikke snakk om avskrivninger - annet enn kanskje i forhold til verdivurderinger i balansen etterhvert? Dette kan jeg ikke godt nok - kanskje du får svar av noen som har bedre peiling på regnskap.

Uansett: Helt enig med deg i å overføre den private økonomiske sansen! Det er det som gjør at jentegrundere klarer seg bra :klappe:

Gjest Embla s
Skrevet

Fører du regnskapet for enkeltmannsforetaket selv? For hvis du benytter regnskapsfører vil h*n sikkert kunne gi deg gode råd og svar på dette ;) Ellers enig med Twigi - hvis det er utgifter du kan utgiftsføre så er det jo beløpet på kvitteringen du utgiftsfører. uavhengig av om gjenstanden er ny eller brukt.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar - foreløpig fører jeg mesteparten av regnskapet selv, ja. Er så nyetablert og "liten" at jeg ikke har begynt med momsregnskap før nå, f eks. Kvittering må jeg jo selvsagt ha, ja:-)

Gjest Gjest
Skrevet

Det med avskrivning tror jeg har endel med verdien av utstyret og hva slags utstyr det er, forresten, men er usikker på om man bare regner ut fra nyverdi eller kjøpsverdi.. Om jeg kan utgiftsføre hele summen er det uansett ikke noe å tenke på i denne omgang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvilke regnskapsstandarder du er pålagt å følge som enkeltmannsforetak. Men utfra det jeg vet om regnskap i en bedrift, så kan du ikke kostnadsføre varen for mer enn det du kjøpte den for. Dette ville jo åpnet for at alt ble kostnadsført med for høye beløp, slik at resultatet ble dårligere, og man sparte skatt. Så dette er ikke lov! Men du må selvsagt fjerne momsen når du kostnadsfører, såframt du har fradrag for denne.

Når det gjelder avskrivninger og balanseføring, så må nettoverdien (dvs uten moms) være på mer enn 15.000. Dessuten må varen ha en forventet levetid på minst 3 år. dette er det veldig strengt på.

Jeg vil råde deg til å oppsøke et regnskapskontor hvis du er usikker. det kan bli dyrere for deg å gjøre feil. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...