Gå til innhold

Fjerne vinyltapet

enden

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg holder på med oppussing av en blokkleilighet fra 50-tallet. Sist den ble pusset opp var på 70-tallet (tror jeg.)

Romme jeg holder på med har en vinyltapet av typen falskt panel - veldig lekkert :roll: Problemet med denne er det samme som på et annet rom jeg puset opp. Når tapeten dras av sitter hele papirlaget igjen. Tapeten er limt rett på malt/grunnet vegg.

På det forrige rommet jeg pusset opp måtte jeg gå med spruteflaske med vann og sparkel for å bløte opp og skrape av dette papirlaget. Å ta av tapet tok 20 minutter. Å fjerne papirlaget tok to dager...

Er det noe smart jeg kan finne på for å hindre dette og få med meg papirlaget bak sammen med tapeten? Det hjelper ikke å male over i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Har du prøvd å væte tapeten før du river av?

Gammel tapet er noe dritt... Dagens tapet er lagd for å kunne fjernes enkelt, men den gamle typen...arrg. Har erfart det samme som deg :frustrert: Jeg måtte forresten legge på ny tapet. Klarte ikke å få veggen jevn nok til å males.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å væte tapeten før du river av?

Gammel tapet er noe dritt... Dagens tapet er lagd for å kunne fjernes enkelt, men den gamle typen...arrg.  Har erfart det samme som deg :frustrert:  Jeg måtte forresten legge på ny tapet. Klarte ikke å få veggen jevn nok til å males.

Jeg kan alltids forsøke å væte den, emn siden det er vinyltapet så tipper jeg at det ikke trekker veldig godt gjennom - samme greie som å male på den først.

Jeg skal legge ny tapet før maling. Min vegg er heller ikke så pen, og jeg gidder ikke helsparkle..

Edit; forøvrig foretrekker jeg gammel kvalitet framfor ny dritt som ikke holder mål :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dingo

Bruk en piggrulle på tapeten, den lager hull. Deretter bruker du en dampmaskin, en tapetfjerne maskin. Du kan også bruke en dampvasker.

Kokende vann, gjør susen! Selv om det er ett forferdelig arbeid å fjerne tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimse

Jeg har dynket med varmt vann, og skjært ruter med en tapetkniv, og begynt å skrape i et hjørne av ruten. Det har funket fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser seg ved nærmere undersøkelser at tapeten er pusset på muren, ikke limt. Dermed risikerer jeg helsparkling av veggene hvis jeg fjerner den :(

Derfor tror jeg at jeg skal forske å dra av det ytterste laget og grunne papirlaget med vanlig maling. Hvis den ikke slipper da så tapetserer jeg over. Noen innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være du vil få stygge skjolder pga papiret fra den gamle tapeten under som kan ha luftbobler under, i tillegg til at den nye tapeten også kan få luftbobler. Du må se litt an hva slags tapet du skal ha oppå egentlig. Er den nye tapeten robust og kanskje litt mønster i så vil det synes mindre enn hvis du bruker en tynn sak som du ser alt gjennom. Min erfaring er imidlertid at å tapetsere på nytt oppå rester av gammelt dessverre ofte ser dårlig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg tenkte jeg skulle grunne med et malingsstrøk først. Da ser jeg fort om det bobler opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Derfor tror jeg at jeg skal forske å dra av det ytterste laget og grunne papirlaget med vanlig maling. Hvis den ikke slipper da så tapetserer jeg over. Noen innvendinger?

Det samme har jeg gjort. Jeg kjøpte noe som heter strukturtapet som man maler over. Den er tykk og i glassfiber, men har ikke mønster slik som vanlig strie. Det ser ut som det er malte gipsplater på veggen, omtrent.

Etter å ha gjort dette i stort sett hele huset har jeg fått noen få, små bobler i ett av rommene, men jeg er ikke sikker på om det skyldes underlaget eller "håndtverkeren" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlyAwy

En tapetfjernemaskin (dampmaskin) kan du leie på Maxbo til ca 250 kr døgnet. Vi brukte 2 døgn på å "nesten" fjerne gammel papirtapet i en gammel stue, men da vi til slutt måtte ty til maskina, så vi at de to døgnene var bortkasta tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg grunnet veggen i går. Fikk et tips til en egen grunning for tapet da jeg handlet maling. Denne kostet det samme som normal maling (og luktet og så ut som normal maling, så jeg aner ikke hva forskjellen er).

Det så helt grusomt ut og veggen bobet bra ut. Jeg tok de verste boblene mens veggen var fuktig og tenkte at jeg kunne ta resten på kvelden. Da hadde alt trukket seg inn med unntak av noen små bobler som var lette å fjerne.

Hvis dette holder seg etter tapetsering så er dette helt klart anbefalt metode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...