Gå til innhold

Bytte ut matvarer

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg har ikke bakt noe særlig tidligere, men nå har jeg lyst på å begynne å bake deilige kaker og andre bakevarer som boller, rundstykker også videre.

Men samtidig er jeg veldig kallorifokusert og ønsker at kakene og det andre jeg lager skal inneholde minst mulig kallorier.

Så mitt spørsmål:

Hvordan er det å bytte ut sukker i kakene med kunstigsøtningsmiddel? Og hvilket er best å bruke (hvis det er noe å velge mellom)

Kan jeg bytte ut smør med noe som inneholder mindre kallorier eller er vesentlig sunnere?

Hva kan jeg bytte ut hvetemel med? Etter hva jeg tror er soya mel det som inneholder minst kallorier fordi om det ikke er store forskjellen akkurat, men noen andre forslag? Og er det i det hele tatt en ide å bytte ut hvetemel, med tanke på smaken?

Enkelt å greit ønsker jeg å bake med minst kallorier!

Kom med tips til meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet (endret)

Du kan bruke olje istedet for smør, ikke mindre kalorier men mye sunnere.

Hvetemel kan du ikke erstatte med soyamel. SOyamel har ikke de bakeegenskapene.

Men du kan bruke grovt hvetemel, evnt ha i litt soyamel sammen med - eller speltmel. Er ikke helt sikker på om du kan bake gjærbakst på spelt alene.

Med sukker har det ihvertfall koommet et nytt søtningsmiddel på det norske marke dsom heter splenda. Du finner det i sukkerhyllen i matbutikken.

Også har det kommet noe nytt sukkergreier fra dansukker.

Se her

Endret av Catwoman
Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo kjempe fint!

Gleder meg til å prøve ut bakingen min :)

Syns det er bra at Norge begynner å bli flinkre til å gi oss valg på lette produkter, fodi om de er kunstige. Fordi om det ennå er for lite lettprodukter og ennå for dyrt.

I danmark syns jeg de er kjempe flinke. Stort utvalgt og til helt vanlige priser.

Da blir det å bake en "kustig" kake som mulig ;)

Gjest Catwoman
Skrevet

Er det lite lettprodukter i Norge?

Synes egentlig butikkene svømmer over av kunstige lettprodukter for alt mulig jeg. Men det er godt mulig de er en del dyrere de fleste av de da, de tvet jeg ikke.

Skrevet

Du kan bytte ut deler av smøret med kesam.

Gjest Huldali
Skrevet

Å bytte ut smør med kesam var lurt! Men hvor mye av smørret kan jeg bytte ut? 70%?

Ja, jeg syns ikke norge er noe særlig flike på lett produkter, jeg syns det er for lite å velge mellom. Vi har bare noen store merker, som gilde og tine. Jeg savner egetlig litt flere merker og litt forskjellige spennende matvarer som også er lette og ikke dyre.

Men det er kanskje fordi jeg nå har blitt vant til å ha mye å velge mellom og at maten her er veldig mye rimligere enn i vårt kjære Norge :)

Gruer meg til å betale for maten i Norge igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...