Gjest Landra Skrevet 3. juni 2006 #1 Skrevet 3. juni 2006 Hei! Typen og jeg har ett årsdag snart, og til den anledningen vil jeg lage skinkestek med tilbehør. Kan noen gi meg en god oppskrift/framgangsmåte på både steken og tilbehøret? Tips er også godt å få. Takk på forhånd!
Arkana Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Gni steken inn med salt og pepper, stikk inn et steketermometer og legg på en rist over en langpanne. I pannen har du litt vann, løk og gulrøtter delt i grove biter. Etterfyll med vann hvis nødvendig, sil og bruk til å lage saus etterpå. Stekes ved 175 grader til termometeret viser ca 76 grader (2½-3 timer for en 2 kgs stek). Sausen kan du lage f.eks. ved å vispe mel i sjyen i en kasserolle, rør inn rødvin og buljong, hakket salvie og gjerne hakkede svisker. Evt kan du lage sausen ved å steke litt hakket løk før du har i sjyen og ha i eplecider, smak til med revet ingefær og sitronsaft. Server med stekte grønnsaker (løkbåter, gulrøtter, blomkål, paprika, sukkererter ++) og hasselbackpoteter eller råstekte potetskiver. Hjemmelaget hvitløkspotetmos er også veldig godt til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå