Gjest StoreSky Skrevet 4. juni 2006 #21 Skrevet 4. juni 2006 hehe! Du har rett: ALLE partiene burde få det inn i skallen! (hmm, sv har vel det, eller..?)
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #22 Skrevet 4. juni 2006 Så barna skal straffes fordi foreldrene ikke klarer å lære seg norsk? Hva tror du kommer til å skje når disse barna vokser opp og ikke får den skolegangen dem trenger fordi de ikke kan språket? Er det billigere å betale fengselsplasser, sosialstønad, uføretrygd..... ← Dette handler ikke om foreldre som ikke KLARER å lære seg norsk! Dette handler om foreldre som ikke viser interesse for å lære seg norsk. Derfor får heller ikke barna lært seg språket i landet de bor og vokser opp i! Som foreldre, både norske og innvandrere, må det jo være barnets beste som står i fokus? Innvandrer foreldre som er opptatt av integrering kommer selv på at de må lære barna sine norsk, og gjør det som må til for at de skal få det! Frp her ikke ute etter "å ta" den jevne innvandrer, men de vil sørge for at barna som er født i Norge får lære seg språket! Hadde dette forslaget kommet fra et annet parti, ville det vært en helt annen aksept for det også. Men bare vent, om fem år foreslår et annet parti akkuratt det samme, og da mener folket det samme også. Jeg er en Frp-velger, og det er jeg stolt av! Ikke fordi jeg er enig i alt de mener, men fordi de TØRR! å mene det de mener!
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2006 #23 Skrevet 4. juni 2006 Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer å skulle få norsk statsborgerskap, men kunne ikke ett av kriteriene vært at de måtte kunne lese, skrive og uttrykke seg på forståelig norsk? Mennene lærer seg jo gjerne språket, for de er jo i jobb som regel, men kvinnene blir jo skjøvet bak og vekk og får vel ikke lov av mannen til å lære seg norsk ofte. jeg husker dette var et lite problem da ungene mine gikk på skolen. Mødrene stilte aldri opp på noe som helst i skolesammenheng, de ga ikke tilsvar på lapper som ble sendt med hjem osv. Fedrene tok ikke tak, de har vel ikke tradisjoner for at fedrene er spesielt engasjert i ungenes skolegang kanskje. Det er et problem, og det må kunne finnes en løsning på det, uten å måtte ty til FrP for at noe skal skje.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #24 Skrevet 4. juni 2006 Dette handler ikke om foreldre som ikke KLARER å lære seg norsk! Dette handler om foreldre som ikke viser interesse for å lære seg norsk. Derfor får heller ikke barna lært seg språket i landet de bor og vokser opp i! ← Det vet du vel strengt tatt ikke så mye om, eller er du innvandrer selv og snakket gjevnlig med dem som ikke kan norsk? Uansett grunn så bør ikke barna straffes for at foreldrene tar dårlige avgjørelser. Før man kan true med å ta barna fra dem så må man gi dem et tilbud som gjør det mulig for dem å gi barna det dem trenger. Nekter foreldrene å ta imot slike tilbud så er det omsorgssvikt og da finnes det allerede hjemmel i loven for å ta fra dem barna. Som foreldre, både norske og innvandrere, må det jo være barnets beste som står i fokus? Innvandrer foreldre som er opptatt av integrering kommer selv på at de må lære barna sine norsk, og gjør det som må til for at de skal få det! Frp her ikke ute etter "å ta" den jevne innvandrer, men de vil sørge for at barna som er født i Norge får lære seg språket! Hadde dette forslaget kommet fra et annet parti, ville det vært en helt annen aksept for det også. Men bare vent, om fem år foreslår et annet parti akkuratt det samme, og da mener folket det samme også. ← Da må dem gi dem et tilbud som gjør dem istand til å ivareta barna.
Nala Skrevet 4. juni 2006 #25 Skrevet 4. juni 2006 (endret) Frp her ikke ute etter "å ta" den jevne innvandrer, men de vil sørge for at barna som er født i Norge får lære seg språket! Hadde dette forslaget kommet fra et annet parti, ville det vært en helt annen aksept for det også. Men bare vent, om fem år foreslår et annet parti akkuratt det samme, og da mener folket det samme også. Jeg er en Frp-velger, og det er jeg stolt av! Ikke fordi jeg er enig i alt de mener, men fordi de TØRR! å mene det de mener! ← Jeg er helt enig i at det er viktig at innvandrerbarn lærer seg norsk. Men det beste stedet for dem å lære seg norsk før skolestart er uten tvil i barnehagen. Og barnehage skal Frp gjøre det nærmest umulig å velge. For etter Frps mening skal barnehagesubsidiene bort, alle skal få en sjekk i hånda som de skal disponere som de selv vil. Ergo blir barnehagene svindyre, mens det vil lønne seg økonomisk å holde ungene hjemme. Hvordan skal innvandrerfamiliene da få råd til å sende ungene i barnehagen? Wake up! Og jo, særlig Frp trenger å få behovet for full barnehagedekning inn i skallen, ettersom det er de som foreslår å rasere barnehagetilbudet fullstendig! Mens de andre partiene kjemper for full dekning og lave priser, skal altså Frp gjøre barnehagene særdeles utilgjengelig for alle som ikke tjener flesk. Endret 4. juni 2006 av Nala
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #26 Skrevet 4. juni 2006 Nå vet ikke jeg hvordan det fungerer å skulle få norsk statsborgerskap, men kunne ikke ett av kriteriene vært at de måtte kunne lese, skrive og uttrykke seg på forståelig norsk? Mennene lærer seg jo gjerne språket, for de er jo i jobb som regel, men kvinnene blir jo skjøvet bak og vekk og får vel ikke lov av mannen til å lære seg norsk ofte. jeg husker dette var et lite problem da ungene mine gikk på skolen. Mødrene stilte aldri opp på noe som helst i skolesammenheng, de ga ikke tilsvar på lapper som ble sendt med hjem osv. Fedrene tok ikke tak, de har vel ikke tradisjoner for at fedrene er spesielt engasjert i ungenes skolegang kanskje. Det er et problem, og det må kunne finnes en løsning på det, uten å måtte ty til FrP for at noe skal skje. ← [/quot] Det stemmer - enkelte land krever at folk kan språket før de får statsborgerskap. Og det er et riktig krav etter mine begreper - riktig og ikke for mye for langt.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #27 Skrevet 5. juni 2006 Jammen der er jo ikke alle som ønsker norsk statsborgerskap, da. Det er ingen som tvinger noen til å bli norsk statsborger. Men jeg synes også at det bør være en liten norsktest for alle som søker norsk statsborgerskap, ja. Løsningen er naturligvis full barnehagedekning, men det kan vi vel vente en stund på, tror jeg. Jeg synes det blir feil å positivt diskriminere noen på grunn av etnisk bakgrunn/språk. Ikke når det går ut over andre, som det jo vil gjøre. Jeg så et TV-innslag en gang om en kommune som hadde et tilbud til innvandrerbarn som ikke gikk i barnehage. En slags språkskole en liten stund hver uke. Tror det foregikk i en barnehage etter stengetid. Flere barn var sammen og lekte forskjellige leker, med fokus på kommunikasjon og språklæring. et flott tiltak synes jeg. Koster sikkert ikke like mye som å opprette en masse barnehageplasser, men det hjelper litt på språket til innvandrerbarna!
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #28 Skrevet 5. juni 2006 Det er vel nettopp når det er for få plasser det blir nødvendig å prioritere barn som har størst behov og utbytte av en barnehageplass. Hadde det vert plass til alle så hadde det ikke vært nødvendig å prioritere. ← Jeg er innvadrer selv, men jeg mener at alle skal behandles likt når det gjelder bhg plasser. Egentlig de som jobber (mor og far) skulle prioriteres de betaler jo skatt
Gjest Gjest_Sofia_* Skrevet 5. juni 2006 #29 Skrevet 5. juni 2006 Selvfølgelig skal de pripritere dem som jobber. Hvis ikke så driter regjeringen seg loddrett ut - de vil jo ha alle kvinner ut i jobb. Mener de at barna skal være hjemme alene ? Kontantstøtten skal jo bort den også. For en udugelig regjering
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #30 Skrevet 5. juni 2006 Jeg er innvadrer selv, men jeg mener at alle skal behandles likt når det gjelder bhg plasser. Egentlig de som jobber (mor og far) skulle prioriteres de betaler jo skatt ← De som er barn i dag vil bli skattebetalere når dem er voksne, dersom dem får muligheten til å lære seg språket skikkelig slik at de kan få den grunnleggende utdanningen som alle har behov for i dag. Det er en større gevinst for samfunnet å prioritere dem som ellers ikke ville fått muligheten til å lære seg språket som de vil trenge for å følge med på skolen enn å prioritere barn av foreldre som arbeider. Jeg var selv hos dagmamma som liten, 3 stykker til og med. Jeg tok ikke skade av det. Jeg tilbrakte også et år i barnehage. For meg som ikke hadde noen spesielle behov så var ikke det ene noe bedre eller verre enn det andre. For dem som har spesielle behov så kan det være viktig med pedagogisk utdannet personale.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #31 Skrevet 5. juni 2006 De som er barn i dag vil bli skattebetalere når dem er voksne, dersom dem får muligheten til å lære seg språket skikkelig slik at de kan få den grunnleggende utdanningen som alle har behov for i dag. Det er en større gevinst for samfunnet å prioritere dem som ellers ikke ville fått muligheten til å lære seg språket som de vil trenge for å følge med på skolen enn å prioritere barn av foreldre som arbeider. Jeg var selv hos dagmamma som liten, 3 stykker til og med. Jeg tok ikke skade av det. Jeg tilbrakte også et år i barnehage. For meg som ikke hadde noen spesielle behov så var ikke det ene noe bedre eller verre enn det andre. For dem som har spesielle behov så kan det være viktig med pedagogisk utdannet personale. ← Ja, jeg forstår det. men jeg også trenger bhg plass slik at jeg kan gå på jobb i dag. fordi dagmamma er ikke lett finn, ihverfall her jeg bor Jo de barn i dag er morgens skattebetalere. men det er alle barna. Det blir dumt å ha fulle bhg med bare spesielle behov. da er vi aldri fardig, hvis du skjønner
Nala Skrevet 5. juni 2006 #32 Skrevet 5. juni 2006 Jo de barn i dag er morgens skattebetalere. men det er alle barna. Det blir dumt å ha fulle bhg med bare spesielle behov. da er vi aldri fardig, hvis du skjønner ← Mener du at vi bør gå fra bort fra ordningen med at barn med spesielle behov får prioritert plass også når det er snakk om norske barn?
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #33 Skrevet 5. juni 2006 Ja, jeg forstår det. men jeg også trenger bhg plass slik at jeg kan gå på jobb i dag. fordi dagmamma er ikke lett finn, ihverfall her jeg bor Jo de barn i dag er morgens skattebetalere. men det er alle barna. Det blir dumt å ha fulle bhg med bare spesielle behov. da er vi aldri fardig, hvis du skjønner ← Ikke alle barn vil bli fremtidens skattebetalere dersom dem ikke lærer seg språket de trenger for å kunne henge med på skolen. Sansynligheten vil da være stor for at dem ender opp som kriminelle, sosialklienter eller uføretrygdede. Det vil koste samfunnet langt mer enn en barnehageplass. Barnehagene har tidligere vært fylt opp med barn med spesielle behov for en stor del. Det bør bygges flere barnehageplasser, men før disse er på plass så må man prioritere dem som trenger dem mest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå