Gå til innhold

Barna må lære norsk, men ikke i barnehagen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Sånn rent bortsett fra at det er positiv diskriminering, og det er vi imot. Negativ diskriminering, derimot, dét støtter vi fullt og helt.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Finnes det noe som kan kalles positiv diskriminering?

Barnehagetilbudet i Norge idag er så til de grader elendig at det virker helt vanvittig å skulle prioritere fremmedspråklige foran norske barn. Jeg har venninner med barn som har stått på venteliste til plass i flere år - de må ta til takke med dagmammaer og alle de problemene det kan medføre for en barnefamilie.

Når tilbudet er så dårlig blir det helt feil å prioritere enkelte grupper barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Finnes det noe som kan kalles positiv diskriminering?

Barnehagetilbudet i Norge idag er så til de grader elendig at det virker helt vanvittig å skulle prioritere fremmedspråklige foran norske barn. Jeg har venninner med barn som har stått på venteliste til plass i flere år - de må ta til takke med dagmammaer og alle de problemene det kan medføre for en barnefamilie.

Når tilbudet er så dårlig blir det helt feil å prioritere enkelte grupper barn.

Det er vel nettopp når det er for få plasser det blir nødvendig å prioritere barn som har størst behov og utbytte av en barnehageplass. Hadde det vert plass til alle så hadde det ikke vært nødvendig å prioritere.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Det blir helt feil å skulle prioritere på den måten - og det vil føles uhyre urettferdig for alle dem som har stått på venteliste for barnehage i årevis. Venninnen min har en datter på to år - allerede så har hun hatt 3 forskjellige dagmammaer for henne - ingen vet hva dette gjør med et lite barn - hvilke virkninger det har - nå og langsiktige.

De må først og fremst skaffe barnehage til dem som virkelig trenger det - der hvor begge foreldrene er i jobb. Det kaller jeg ikke prioritering - det burde vært en selvfølge. Arbeiderpartiet som så gjerne vil at alle kvinner skal komme seg i jobb bør nå ihvertfall legge seg i selen for å få innført full barnehagedekning.

Innvandrere bør stille på lik linje med norske foreldre i kampen om barnehageplasser ... Norskopplæringen bør de kunne bevilge penger til utenom barnehagetildelingene - det bør foregå på en annen arena når tilstanden er som den er.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Alle barn med språkproblemer blir prioritert, av 2 grunner:

1. Barnehagen har spesialkompetanse på språk.

2. Barn lærer språk best ved å omgås andre barn med det språket de skal lære.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Hva mener du med språkproblemer?

Gjest Bellatrix
Skrevet

Sen utvikling av språket. Vanskeligheter med å kommunisere med ord. Det er mange grunner til å ha språkproblemer.

Gjest Gjest
Skrevet

Var det ikke også foreslått å gi innvandrerbarn subsidiert barnehageplass? Hvorfor skal innvandrerfamilier, som nekter å la seg integrere ved å lære Norsk, bli belønnet på denne måten?

Velger de å komme til Norge, så får de i det minste lære seg språket og følge våre lover og regler. Forslaget til Frp er selvsagt en ytterkant, men jeg synest det er et bra forslag, siden det kommer opp en diskusjon!

Gjest Bellatrix
Skrevet
Var det ikke også foreslått å gi innvandrerbarn subsidiert barnehageplass? Hvorfor skal innvandrerfamilier, som nekter å la seg integrere ved å lære Norsk, bli belønnet på denne måten?

Jeg mener ikke at de skal bli belønnet barnehageplass, men at de skal tvinges til å ha barna i barnehage, nettopp fordi de da kan lære seg norsk bedre.

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Ja, men det er sjeldent barn blir "behandlet" for språkproblemer før de nærmer seg skolealder. Jeg tviler på at det er så veldig mange barn som kommer snarveien inn i barnehagen pga språkproblemer allerede i 2-4 års alderen.

Idag virker det faktisk mye verre å få barnehageplass enn det gjorde da mine barn var små for 10-20 år siden. Glad jeg ikke har disse problemene i tillegg til det stresset det tross alt er når begge foreldrene er i full jobb og man har hus og hage som skal stelles i tillegg ...

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
Jeg mener ikke at de skal bli belønnet barnehageplass, men at de skal tvinges til å ha barna i barnehage, nettopp fordi de da kan lære seg norsk bedre.

Hvordan skal de lære seg norsk bedre hvis innvandrerbarna blir i overtall i barnehagene?

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Jeg synes uansett at et slikt forslag er hårreisende. Unger lærer seg det norske språket uansett - det er de voksne innvandrerne som burde tvinges til norskundervisning.

Det er lett for medlemmer av storting og regjering å ta slik avgjørelser - de har allikevel garantert barnehage for egne barn.

Gjest Gjest
Skrevet
Unger lærer seg det norske språket uansett

Dette er ikke sant. Mange utenlandske barn som ikke har gått i barnehage og ikke lært norsk hjemme har store problemer med å lære seg språket når de begynner på skolen. I tillegg kommer problemer tilknyttet annen læring ettersom de ikke kan norsk. Det er viktig at de lærer seg norsk så fort som mulig!

Gjest StoreSky
Skrevet

Nok en gang setter FRP svake grupper opp mot hverandre. Kan de ikke bare få inn i skallen sin at det burde være FULL barnehagedekning?! Slik får både barn av innvandrere og etnisk norske plass.

Gjest Gjest
Skrevet

Velger de å komme til Norge, så får de i det minste lære seg språket og følge våre lover og regler. Forslaget til Frp er selvsagt en ytterkant, men jeg synest det er et bra forslag, siden det kommer opp en diskusjon!

:grine:

Så barna skal straffes fordi foreldrene ikke klarer å lære seg norsk? Hva tror du kommer til å skje når disse barna vokser opp og ikke får den skolegangen dem trenger fordi de ikke kan språket? Er det billigere å betale fengselsplasser, sosialstønad, uføretrygd.....

Gjest Lise-Lotte
Skrevet
Nok en gang setter FRP svake grupper opp mot hverandre. Kan de ikke bare få inn i skallen sin at det burde være FULL barnehagedekning?! Slik får både barn av innvandrere og etnisk norske plass.

Hvorfor skal FRP få dette inn i skallen når de regjerende partiene ikke gjør det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...