Gå til innhold

Sofa: stoff eller skinn?


smilla

Anbefalte innlegg

Vi skal kjøpe ny sofa, og har planer om å kjøpe en rød en.

Men med en ettåring i huset er det kansje upraktisk med en stoffsofa?

Og å kjøpe rød skinnsofa er uaktuelt, da blir den i såfall sort. Men har mest lyst på rød jeg da...

Skinnsofaer er jo lette å tørke av og praktisk på den måten, men kan de ikke bli litt klamme? Og kalde?

Kanskje jeg skulle gå for en stoffsofa med avtagbart trekk?

Har du erfaringer med skinn vs stoff? Positivt - negativt?

Hva har du, og er du fornød med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som vi har like meninger om endel ting Smilla.

Jeg har ikke skinnmøbler. Synes de er klamme om sommeren og kalde om vinteren.

Så jeg ville gått for en rød stoff-sofa jeg. Har ikke erfaring med avtagbart trekk, men min sofa har holdt seg pen i mange år. Har renset den 2-3 ganger og ellers dekket den til med tepper når det har vært fare for søl.

Men så har jo ikke jeg barn da....

Har også lyst på rød sofa neste gang (nå har jeg en grønn). Ikke en knall-rød men en dyp rød (nesten burgunder).

Anbefaler deg å titte på Natuzzis sofaer. De har en superfin rødfarge og masse å velge mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også velge en sofa i stoff. Er ikke spes gla i skinn av samme grunner som dere...kaldt og klamt...

Når jeg kjøpte sofa fant vi en del som var merket med "hard bruk" som "tåler litt"... :D selv om de er i stoff...

Valgte selv en beige som både er "avvisende" i stoffet - det tar litt tid får brus, saft mm trekker seg inn i stoffet og putetrekkene kan vaskes i maskin!! :D Har hatt den i ca et år nå og er veldig fornøyd....selv etter et par turer i vaskemaskinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjempefornøyd med min røde stoffsofa. Har barn + deres venner i huset, så å være hysterisk funker dårlig.

Sofaen var merket "meget hard bruk", dette betyr at den er beregnet til å være hovedsittegruppe til daglig bruk. To ulike stoffer som har denne betegnelsen er ikke nødvendigvis like sliktesterke. Spør i butikken, for bak denne betegnelsen ligger det noen tallverdier som de kan hjelpe deg å tyde.

Jeg spray impregner sofaen min en gang i året, da er søl og smuss lettere å få av. Ellers er det viktig å støvsuge sofaen jevnlig, slik at smuler av brødskiver, kjeks o.l ikke blir liggende. Disse blir nemlig til skarpe små "kniver" i stoffet når vi sitter i sofaen.

Til fjerning av søl og flekker bruker jeg en godt oppvridd klut med litt Zalo på.

Den lønner seg nok å betale litt for en skikkelig sofa, men fabrikker som Hjellegjerde, Brunstad o.l har godt kvalitet til overkommelige priser.

Solen er forøvrig sofastoffenes verste fiende!! Impregneringsspray med solfaktor hjelper litt, men fysisk solskjerming om sommeren er nødvendig dersom sofaen står ved vinduet.

Jeg kan absolutt anbefale stoffsofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt på Bohus og på Idè. En tynn, høy sprayflaske. Finnes en grønn og en oransje flaske (tror jeg) Jeg har ihvertfall brukd den oransje. Den første flasken fikk jeg med på kjøpet når jeg kjøpte sofaen. Tror en flaske koster ca 150, og rekker til en sofagruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Med unge i huset ville jeg anbefalt stoff, som kan tas av.... Ja, vaskemsakin er en flott ting, også for sofatrekk av rett kvalitet. Det må være en god ide for barnefamilier.

Hjemme hadde vi skinnsofa i mange år. Den var jo gjerne kald om vinteren ja. Klamt blir det lett om du sitter i korte skjørt eller shorts om sommeren. Dette avhenger også av skinnkvaliteten da. Stress-less'ene som de har nå, i en litt dyrere "vær litt forsikt med"-type av skinnet, de er ikke så kalde nei. (god fordel for min mor med revmatisme)

Vi har en stoffsofa med avtagbart trekk. Nå var ikke det avgjørende ved valget av sofa i denne omgang, men det kan jo være praktsik. Dessuten kan man bytte det til en annen farge om man blir lei, uten å kjøpe helt ny sofa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en skinnsofa.

Selv om du velger sofa i skinn, trenger du ikke ha det tradisjonelt med 3+2 eller 3+2+1.

Jeg har en klassisk brun skinnsofa fra Italian House, men kombinerer med andre typer stoler, f.eks kurv etc.

Sofaen er overhodet ikke kald og klam, er ganske stilig nå når den begynner å få et litt "slitt" preg. Kjempepraktisk hvis man har barn!

:lol:

Lisa-Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte først en stoffsofa, for det var det jeg hadde mest lyst på. Etter et halvår med herjing av unger og dyr så den helt forj#"### ut, så vi måtte ut å kjøpe ny. Da var det ikke tvil for meg. Jeg endte opp med to sorte 3-setere. Lett å holde ren og hverken kald eller klam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stoffsofa har holdt seg kjempefint, og jeg har både barn og katt! Har vært flink å støvsugen den, resten av vedlikeholdet er etter skippertaks metoden. :wink:

Skinn må også behandles for å holde seg pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for skinn,null problem.Lett å tørke bort kaffe og annet søl.Om vinteren kjøper du deg et deilig velourpledd og sitter på,om sommeren kan du vel ha noe annet under tenker jeg.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nu sofa nå i november det er svart skin, og vi er kjempefornøyd. Hadde burgunder skinn fra før, det var bue sofa som også var kjempedeilig å sitte i. Kjempepraktisk, for både barn og fulle voksne søler! Trenger ikke å bekymre oss. Har verdens beste middaglurer på den nye sofaen min!

Alternativet mitt hadde faktisk også vært skinn, brun skinn, nemlig Stockholm fra Ekornes.

Skulle jeg kjøpt stoff ville jeg hatt mørk grå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Så på noen møbler i merket Italian House for en stund siden. Tror iallefall det er merket. Sort 2+3 og dem typen godstol som Joey har i Friends. Lazy Boy heter den. Gjett om jeg skal ha den!!! Kjøleskap og massasje. Den er litt dyr, men den skal kjøpes!! :D Så jeg går god for skinn. Spesielt om man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...