Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 3. juni 2006 #1 Skrevet 3. juni 2006 Hei! Noen som studerer ved UIO ?? Jeg skal begynne der til høsten.....noen som har noe positivt eller negativt å si om universitetet. Er det ofte mye obligatorisk undervisning der, eller velger man selv om man vil møte opp til forelesninger osv? Regner med at dette er litt ulikt fra studium til studium, men tenker på sånn generelt.. Må man være med i en kollokviegruppe? Ellers lurer jeg på hva seminarer er. Har hørt at det er mye seminarundervisning på uio, men veit ikke hva dette går ut på. TUSEN TAKK FOR SVAR
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Ikke forvent deg stor lønn eller fet jobb i næringslivet. Forvent luselønn i offentlig sektor med uinteressante arbeidsoppgaver. Et godt råd er at du studerer til ingeniør! Det er hva som det er behov for i Norge!
brumma* Skrevet 3. juni 2006 #3 Skrevet 3. juni 2006 (endret) Hei! Noen som studerer ved UIO ?? Jeg skal begynne der til høsten.....noen som har noe positivt eller negativt å si om universitetet. Er det ofte mye obligatorisk undervisning der, eller velger man selv om man vil møte opp til forelesninger osv? Regner med at dette er litt ulikt fra studium til studium, men tenker på sånn generelt.. Må man være med i en kollokviegruppe? Ellers lurer jeg på hva seminarer er. Har hørt at det er mye seminarundervisning på uio, men veit ikke hva dette går ut på. TUSEN TAKK FOR SVAR ← Jeg har stort sett positive opplevelser med UiO. Synes de har mange flinke forelesere (og selvfølgelig noen mindre gode, men sånn er det jo alltid), og bra opplegg. Det har blitt endel obligatorisk etter kvalitetsreformen, men det er selvfølgelig forskjellig etter hva slags studie du tar. Seminarundervisning er rett og slett "undervisning" i små grupper. Det er vanlig at deltakerene skriver hver sin oppgave, om forskjellige relevante emner, som dere skal legge fram og diskutere. Seminarleder kan være en professor eller en vidrekommen student. Forelesninger er frivillige, men ofte nyttige å være på. Det kan ihvertfall være greit å være der de første gangene for å se hva du får ut av det. Eneste negative jeg kan komme på er at det kan være litt stort og ensomt hvis du ikke kjenner noen fra før. Dette har bedret seg litt etter at kvalitetsreformen ble innført da. Det er et stort utvalg av foreninger og sånt, hvis du skulle føle deg alene! Fadderordningen er det også lurt å være med på. Det er bare å spørre hvis det er noe mer du lurer på! Hva skal du studere forresten? *nysgjerrigper* Endret 3. juni 2006 av brumma*
honey21 Skrevet 3. juni 2006 #4 Skrevet 3. juni 2006 Jeg går på UiO og kan fortelle litt om hvordan det er. Man tar vanligvis tre fag hvert semester. Vanligvis består undervisningen i fagene av både forelesninger og seminarer. Forelesningene er frivillige og man kan komme og gå som man vil. Det finnes ingen opprop. På forelesninger kan det være alt fra 10 til 500 personer. Seminarer er mer som klasseromsundervisning fra videregående (omtrent). Hvis det er obligatorisk oppmøte på seminarene tar læreren opprop (men man kan være borte inntil tre ganger). Hvis det ikke er obligatorisk oppmøte kan det hende læreren ber alle skrive navnet sitt på en liste hver gang bare for å holde oversikt over hvor mange som møter opp osv. Både forelesninger og seminarer har en 15-minutters pause midt i de to timene. Ellers er det bare så sitte på lesesalen når man ikke har undervisning... det finnes veldig mange steder å spise og det er ganske billig. I tillegg finnes det mange studentforeninger osv. hvor man kan bli kjent med andre studenter. Men det går ca 30 000 studenter på universitetet og det er ikke alltid lett å holde oversikt over hvem som går hvor. Hvis du møter en person i forelesning er det ikke sikkert du ser noe til personen etter det, nemlig fordi det er så mange folk på Blindern Kollokviegrupper er noe studentene danner selv, det har ingenting med studiet å gjøre egentlig. Jeg har aldri vært i en slik gruppe selv, men jeg vet at det finnes mange sånne. Hvis man ikke vil være med i kollokviegrupper kan et godt tips være å skaffe seg en "emnevenn", dvs noen på emnet man kan snakke med eller ringe for å diskutere pensum og oppgaver og sånt. Det har vært velllllllllllldig nyttig for meg i hvertfall! Bare spør hvis du lurer på noe mer! Jeg vil anbefale deg å bli med i en faddergruppe også (Jeg har forresten gått der i to år nå)
brumma* Skrevet 3. juni 2006 #6 Skrevet 3. juni 2006 Ang kollokvier. Det er forskjellig fra studie til studie om det er organiserte kollokvier eller ikke. På jus blir man automatisk oppmeldt til kollokvier også, når man melder seg opp til fag. Det er selvfølgelig frivillig om man vil gå.
Gjest Barmfager Skrevet 3. juni 2006 #7 Skrevet 3. juni 2006 Forvent deg mange rare venner og "dype" samtaler.
Gjest Gjest_lillemeg_* Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Hva skal du studere forresten? *nysgjerrigper* Jeg skalk studere kultur- og idestudier. Hørt noe om det studiet ..?? Takk for svarene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå