Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #1 Skrevet 3. juni 2006 Jeg har en fortidligfødt baby på 9 mndr nå. Kjæresten min friker litt ut fordi hun ikke kryper enda - da sier jeg ;men hun har begynt å sitte på knærne når hun holder i ting. Videre når hun står og vi holder henne så har hun spisse tær...at ikke hele fotbladene er i bakken liksom. Dette synes typen må tyde på at noe er veldig galt. Jeg får litt hetta og vil gjerne høre fra andre som har baby i samme alder. Står de med spisse tær? Må si st hun ikke står overhodet alene enda.
Saeria Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Tror ikke du skal bekymre deg. Nå har riktignok ikke jeg barn selv, men er tante til 5, snart 7, hvorav den nest yngste var både prematur og dysmatur. Alle ungene stod på tærne uten å ha hele fotbladet i bakken i førsten. Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg for at hun ikke kryper enda. Ingen unger lærer dette på samme tid. Så lenge barnet er friskt og de på helsestasjonen/legekontoret ikke sier noe, så er det nok ikke noe å tenke over. Hun lærer nok å krype hun og. Hun må bare få den tiden hun trenger. Jeg kan forøvrig nevne at jeg lærte først å løpe, så å gå og til slutt å krype. Men det har nok sikkert sammenheng med at jeg tilbrakte 9 mnd. i gips fra livet og ned til føttene grunnet hofteleddsdysplasi.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #3 Skrevet 3. juni 2006 ÅÅÅÅhhh så godt å høre. Jeg er ikke stresset pga henne,men samboer stresser meg opp. Jeg vet jo at barn er forskjellig og har det i bakhodet. Ellers er hun helt som hun skal være. Hverken legen el helsesøster har sagt no annet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. juni 2006 #4 Skrevet 3. juni 2006 Da min yngste var 9 mnd, lå han ennå stort sett strak ut på gulvet og hadde nettopp begynt å snu seg. Var ikke så veldig interesert i å røre seg for mye. Men alt var som det skulle, det kom hos han og, måtte bare ha litt lengre tid enn de fleste, både krypinga og gåinga kom tilslutt.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Det behøver ikke være noe galt for at hun ikke kryper enda da, ærlig talt! Hun er da bare 9 mnd! Sønnen tl venninna mi ålte seg bare fremover i den alderen, begynte å reise seg opp ved å holde fast i noe ved 11. mnd, første skritt ved 13-14 mnd og nå løper han overalt og skratter og ler. Aldri krabbet, helt normal!
Lemming Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Høres helt normalt ut, spør du meg! Min sto også bare på tærne før han lærte å stå selv. Og han lærte å krabbe da han var ca 9 mnd. Og om hun ikke lærer å krabbe, så skal du ikke bekymre deg for det heller. Det blir bare flere og flere barn som ikke krabber i det hele tatt nå for tiden, men går rett fra å dra seg frem med armene til å reise seg/gå. Så ikke stress, du.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 Åhh,blir så glad over så fin lesning. 1000 takk for svar alle sammen.
Missbumblebee Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 Som de andre sier: sannsynligvis er hun helt normal! Men, det med at hun står på tærne tyder (så vidt jeg har forstått) på at hun ikke er klar til å stå ennå. Det er en refleks som skal gå over før barnet lærer å bruke hele foten, og dermed også klare å gå selv. Den refleksen har de fra de er nyfødte, og den forsvinner av seg selv. Man skal da helst ikke la barnet stå så myefør den refleksen går over. (dette har jeg blitt fortalt av min tante som er fysioterapaut)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå