Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har fast jobb, full stilling, og tjener kr. 320 000,- i året.

Jeg har topp studielån, et billån der det trekkes kr 1 500,- pr mnd., husleie på kr. 5 000,- og alle andre faste utgifter folk har: strøm (bor alene), bensin, mat, drikke, helse, osv. Har også Master Card grense på kr. 25 000,- i min bank som jeg har benyttet meg av. Det går tregt med nedbetalingen der.

Jeg har det stramt økonomisk. Men jeg gjord een tabbe for et par år siden. Jeg tok opp et forbrukslån på kr. 25.000,- hos en privat kapitalaktør, og det er fortsatt ikke nedbetalt...gjelden der er nå faktisk på kr. 35 000,-

Spørsmålet er: hvis jeg tar en prat med en kunderådgiver i min bank, kan de være villige til å si at jeg kan la banken ta over forbrukslån gjelden min på kr. 35 000,-? Og bli enige med min bank om en fasttrekk nedbetaling?

Hva tror dere?

:forvirret::tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Noen som jobber i bank her kanskje? :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tja, dersom du har sikkerhet, f.eks hus, så kan du jo låne på det.

Skrevet

Jeg aner ikke. Men synes du skal ta en prat med banken din uansett. Det verste som kan skje er jo at de sier nei.

Håper det ordner seg! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, dersom du har sikkerhet, f.eks hus, så kan du jo låne på det.

Nei, eier ikke hus.

Men poenget mitt er jo at jeg allerede er i klemma ved å betale ned et forbrukslån.

Spørsmålet er om min bank vil refinansiere dette forbrukslånet ved å betale det ned for meg, slik at mitt lån blir til min bank istedenfor.

Er det vanlig at banken kan gå med på det, mot en fasttrekkavtale i måneden....?

Tenkte kanskje hvis noen her jobbe ri bank som kunderådgiver, eller snadre som har gjort det samme.

Skrevet

Ja, banker tilbyr forbrukslån de også. Og ja, det hender du kan få hjelp av banken til å betale ned et fyrt forbrukslån hos en annen aktør, for så å inngå avtale om faste trekk hos banken din i stedet. Problemet i ditt tilfelle vil jeg tro er mangelen på sikkerhet. Men ta en prat med en kunderådgiver, du, så får du svar. Pass bare inderlig på å få fram at du virkelig ønsker å ta tak for å rette opp den dårlige økonomien. Sett gjerne opp forslag til budsjett forut for møtet. Det viser at du har tenkt gjennom din økonomiske situasjon. Eksempel på budsjettskjema finner du blant annet her.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for hjelpen! :rosasmil:

Gjest Gjest
Skrevet

Kan du selge bilen, eller er du avhengigav den i hverdagen? Hvis du kan kvitte deg med den, frigjør du deg fra både billån og en del faste utgifter.

Jeg vet ikke om det lar seg gjøre, men det vil iallfall føre til at du kan få høyre lån hos banken / evt betale ned forbrukslånet ditt fortere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er dessverre helt avhengig av bilen i hverdagen. Finnes ikke kollektivtrafikk her jeg bor. Ellers kunne jeg ha solgt den.

Jeg får i det minste ta en prat med en kunderådgiver i min bank, og høre hva den sier. Jeg får legge frem budsjettet, og foreslå en løsning.

Og viktigst av alt: aldri, aldri mer ta opp et forbrukslån hos en privataktør, a'la GE Money bank,osv. Man får jo aldri nedbetalt det...

Gjest Gjest
Skrevet

Har du dyr bil? For det går faktisk an å kjøpe en billigere bil dersom du har en dyr bil nå. Men da må du være villig til å tåle en mindre fin bil, og de reaksjonene omgivelsene dine har på bil som ikke reflekterer status. Men det går an for en periode (har selv gjort det).

Gjest Gjest
Skrevet
Har du dyr bil? For det går faktisk an å kjøpe en billigere bil dersom du har en dyr bil nå. Men da må du være villig til å tåle en mindre fin bil, og de reaksjonene omgivelsene dine har på bil som ikke reflekterer status. Men det går an for en periode (har selv gjort det).

Nei, jeg har ikke en dyr bil. Den kostet 60.000,- og salgsverdien på den nå er ca. 40.-50.000,- Jeg er avhengig av å ha en bil som jeg kan stole fullt og helt på på grunn av lange avstander, både sommer og vinter. Føler jeg ikke kan gå ned på kvalitet på grunn av har ikke tid eller råd til å plutselig stoppe på en øde landevei.

Skrevet

Det virker utfra det du skriver som om du er våken og opplagt selv. Ta en prat med banken din du.. og hør hva de sier. Som regel er ikke banken så veldig hissig på å gi deg usikrede lån. Renten blir da tilsvarende høy. Men det er kanskje uansett bedre enn en privat fordringshaver. Da betaler du blodrente!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...