Gå til innhold

Fuktighet inni bilen.


trifolii

Anbefalte innlegg

Bilen min er blitt så innmari fuktig inni. Det dugger som bare det på rutene, og dette begynner å bli et problem i den kulda som er her jeg bor nå for tida.

Hva gjør jeg med dette? Finnes det noen måte å tå tørka bilen på?

Noen som her noen lure tips. Jeg har ikke cupe-varmer altså. Har ikke penger som kan brukes til å innstalere det i en sånn gammel bil heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har aircondition i vår bil, og det tar knekken på duggen umiddelbart! Men ettersom du har en gammel bil som du sikkert ikke har planer om å koste på noe særlig, mener jeg at det finnes noe som kan smøres på innsiden av ruten for å fjerne dugg. Vi brukte i hvert fall noe slikt i vår forrige bil, og det hjalp faktisk ganske betydelig. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med noe navn på produktet, men det er bare å spørre i en forretning for bilutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kanskje du har kommet borti knappen for resirkulering?? Da kommer ikke ny, frisk luft inn og tørker ut fukten. Uteluften nå om dagen er jo ganske tørr.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en liten lekkasje som gjør at det er fuktig i bilen?

F.eks langs lister sånn at det renner vann inn i bagasjerommet?

Snakker av erfaring - det var konstant fuktig hos meg til jeg sjekket bagasjerommet - bunnen var klissvåt!

Gamle biler kan lure oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våte sko eller sko fulle av snø gir dogg på rutene.

Pass på å dunke av det verste før du setter deg inn i bilen.

Annet utstyr bør også bankes, kostes eller skrapes for snø, is og vann før det legges i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også sjekket om resirkulering av luft står på. I fjor dugget det sinnsykt i bilen vår, og vi skjønte ikke hva det kunne komme av. Så så vi dette, og skrudde om - og alt ble veldig mye bedre. (Vi har også gammel bil.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen er fuktig innvendig - våte matter og klamme seter som noe som igjen gir mye dugg - så sett inn en kupevarmer eller en vifteovn med lav effekt noen timer/over natten slik at du får tørket opp. Ta evt ut gummimatter først. Det er viktig å få tørket opp bilen innvendig også mtp å forhindre rust - der det er konstant fuktig der ruster det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine svar! Vi banker av det meste av snøen på skoene, og har sjekka om lufta står på resirkulering. Har gjort den feilen før nemlig :)

Må nok gå over lister og vaske ruter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere takluke kan det vere den som lekker (eller dreneringene til denne), eller om bilen ikke står noenlunde flatt, da kan fuktigheten ofte lett trenge inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takluke var problemet hos meg... bilen stod noen uker og vips så hadde jeg hauger av 10liters bøtter med vann i bilen... BLÆH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man kjører mye småturer er det ikke sikkert vifteanlegget klarer å bytte ut all den fuktige lufta det blir inni bilen med tørr uteluft.

Et godt tips DERSOM det er endel kuldegrader ute (da er nemlig utelufta temmelig tørr!) kan da være å åpne vinduene på fullt gap innimellom etter at du har fått opp temperaturen inne i bilen. Dersom du gjør det mens du kjører, trengs det ikke mer enn 20-30 sekunder å "skifte ut lufta" i bilen. På så kort tid rekker du nesten ikke bli kald heller. Ved å gjøre dette noen ganger, bør du merke forbedring etter noen få kjøreturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dersom dette er en bil som ikke er i daglig bruk, kan jeg anbefale en fuktsluker som selges på jernvare/isenkram butikker. Dette er en liten hendig plastboks med oppsamlingskar under, der du fyller på med en pose små hvite briketter. Merket heter Bison, koster kanskje en hundrings. Refillposer kanskje en 50-lapp. Er egentlig beregnet på våtrom i huset, kjeller, ytterboder og sånnt, men er ypperlig til bil. Passer best til bil som ikke er daglig i bruk, kanskje, for du må ta den ut av bilen før kjøring. Hvis den velter med det oppsamlede vannet, ja, da er du like langt.

Clas Ohlson har en lignende type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...