yvoesp Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Så til min store skrekk i nettbanken idag at det jaggu meg begynner å bli dyrt å fortsette slik jeg har gjort med betaling av regninger hittil: Betaler alt når jeg får lønn slik at jeg "vet" hva jeg har å rutte med resten av mnd...... I nettbanken min sto det idag flere "uttak" på regninger med egentlig forfall idag, som kostet meg både 3, 6 og 9 kr for å ha betalt dem før forfallsdato. Det blir jo endel om det er mange regninger som betales før forfall. Jeg har jo hørt at "banken skal ikke tjene på at jeg betaler regninger før forfall" men... Er det bare meg som gjør dette?
brumma* Skrevet 3. juni 2006 #2 Skrevet 3. juni 2006 Hva koster det hvis du betaler regningen på forfallsdato da? Merkelige greier om det er dyrere å betale før forfall. Kan egentlig ikke hjelpe deg, men vil anbefale Skandiabanken. Der er det ingen gebyrer på noen ting (unntatt årsavgift på visakort).
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #3 Skrevet 3. juni 2006 Visste du & at om du får lønna inn et par dager før lønningsdato og du bruker av de-da tar banken også noen kroner da.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juni 2006 #4 Skrevet 3. juni 2006 :klø: Sikker på at du ikke tuller litt nå? Banken trekker da ikke mer i gebyr selv om du betaler regningene dine før forfallsdato. (hvordan i all verden mener du banken skal kunne vite når dine regninger egentlig har forfall?) Vet ikke om det er samme gjest som skriver at banken "tar noen kroner" om en bruker av lønnen en har fått inn på konto før lønningsdag. Skal ikke si dette helt sikkert, men synes dette også høres mer enn merkelig ut. Er pengene kommet inn på konto så er de dine og du kan bruke de som du vil. Får du utbetalt lønn før din egentlige lønningsdag så er det et forhold mellom deg og din arbeidsgiver. Og som over - hvordan skal banken vite hva som er din egentlig lønningsdato, eller at det ikke er avtalt forskuddsutbetaling eller noe slikt. Du tenker ikke på det vanlige gebyret mange banker tar da - de ørene/kronene i gebyr som trekkes for hver gang en tar ut penger i minibank/betaler med kort i butikken/betaler regninger over nettbank? Uansett, i banken min f.eks. så blir alle gebyr trukken en gang i mnd. og ikke fortløpende. Det er ikke dette som kan ha skjedd hos deg også da? Det har jo nettopp vært månedskifte så at gebyrene dukket opp først nå selv om du betalte for flere uker siden trenger ikke være rart.
Riverton Skrevet 3. juni 2006 #5 Skrevet 3. juni 2006 Jeg tipper de regningene du snakkero er Avtalegiro. Enkelte banker tar gebyr for å stoppe en avtalegiro. Det betyr at dersom en avtalegiro ligger med forfall 20. og du stopper den og lager en ny betaling med forfall 15. blir du belastet gebyr for å stoppe an avtalegiro og gjerne også et gebyr for den nye transaksjonen. Om du isteden bare endrer forfallsdato fra 20 til 15. så er det endel banker som tar gebyr for dette. Jeg vet også at endel banker tar gebyr for å stoppe/endre transaksjoner som ligger i forfallsregisteret. Du sier du betaler regningene før forfall, men ingen ting om hva slags regninger det er. Er det avtalegiro. eFaktura eller vanlige regninger du får i posten ? Når du får en vanlig regning i posten og du legger den inn så er det selvfølgelig samme gebyr om du legger den til betaling på forfallsdato eller legger den til betaling en annen dato. Dersom du går inn i forfalllsregisteret og foretar stopp eller endring av betalinger som ligger til forfall (f.eks avtalegiro eller en eFaktura du har godkjent) er det noen banker som tar gebyr for det.
yvoesp Skrevet 3. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2006 Desverre ikke noe tull... Skjønner det ikke jeg heller.. Jeg har ikke avtalegiro på noe egentlig. Betaler alt "for hånd". Føler jeg har mer kontroll da, ironisk nok nå.... Det sto: Trekt fra konto: 6 kr Tekst: betaling av xxx 2 dager før regningens forfallsdato
yvoesp Skrevet 3. juni 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. juni 2006 Jeg tipper de regningene du snakkero er Avtalegiro. Enkelte banker tar gebyr for å stoppe en avtalegiro. Det betyr at dersom en avtalegiro ligger med forfall 20. og du stopper den og lager en ny betaling med forfall 15. blir du belastet gebyr for å stoppe an avtalegiro og gjerne også et gebyr for den nye transaksjonen. Om du isteden bare endrer forfallsdato fra 20 til 15. så er det endel banker som tar gebyr for dette. Jeg vet også at endel banker tar gebyr for å stoppe/endre transaksjoner som ligger i forfallsregisteret. Du sier du betaler regningene før forfall, men ingen ting om hva slags regninger det er. Er det avtalegiro. eFaktura eller vanlige regninger du får i posten ? Når du får en vanlig regning i posten og du legger den inn så er det selvfølgelig samme gebyr om du legger den til betaling på forfallsdato eller legger den til betaling en annen dato. Dersom du går inn i forfalllsregisteret og foretar stopp eller endring av betalinger som ligger til forfall (f.eks avtalegiro eller en eFaktura du har godkjent) er det noen banker som tar gebyr for det. ← Har E- faktura på strøm og internett/tlf, men ellers er alt av "den gode gamle postkasse- sorten".
Vanilje jenta Skrevet 3. juni 2006 #8 Skrevet 3. juni 2006 Desverre ikke noe tull... Skjønner det ikke jeg heller.. Jeg har ikke avtalegiro på noe egentlig. Betaler alt "for hånd". Føler jeg har mer kontroll da, ironisk nok nå.... Det sto: Trekt fra konto: 6 kr Tekst: betaling av xxx 2 dager før regningens forfallsdato ← Hvem bank har du?
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #10 Skrevet 4. juni 2006 Vet ikke om det er samme gjest som skriver at banken "tar noen kroner" om en bruker av lønnen en har fått inn på konto før lønningsdag. Skal ikke si dette helt sikkert, men synes dette også høres mer enn merkelig ut. Dette skjer i min bank hvertfall. Jeg har dnb nor. Det er fordi lønnen f.ex blir sendt til å komme på konto mandag den 12 - men så har du den inne fredag den 9. Da er det "bankens penger" liksom hele helgen - og det du bruker tar de noen kroner for. Ganske surt. Jeg har ikke sett om dnb nor har disse andre gebyrene.
Mrs. B Skrevet 4. juni 2006 #11 Skrevet 4. juni 2006 (endret) Dette skjer i min bank hvertfall. Jeg har dnb nor. Det er fordi lønnen f.ex blir sendt til å komme på konto mandag den 12 - men så har du den inne fredag den 9. Da er det "bankens penger" liksom hele helgen - og det du bruker tar de noen kroner for. Ganske surt. Jeg har ikke sett om dnb nor har disse andre gebyrene. ← Men hvordan skal de vite hvilke penger du tar av? Man har jo gjerne mer penger på konto enn akkurat det som er kommet inn sist - hvordan kan banken vite om det er de nye pengene man tar av. Høres helt merkelig ut. Kan jo isåfall bare gjelde om man har en helt dedikert lønnskonto som det kun kommer inn lønn på? Endret 4. juni 2006 av Mrs. B
Usikker Skrevet 4. juni 2006 #12 Skrevet 4. juni 2006 Når du får lønna inn på konto den 12. - så er den egentlig ikke disponibel før den 13. Dvs - alle innskudd i alle banker (en internasjonal bank-regel faktisk) blir automatisk renteregnet fra dagen etter den er på konto (så sant ikke noe annet er avtalt). Hvis du har avtale om at lønn skal være disponibel den 12. hver mnd - så må arbeidsgiver sørge for at du har penger på kontoen senest den 11. Hvis dette faller på søn/helligdager så skal du ha lønna disponibelt på siste virkedag før søn/helligdag. Saldo på konto den 20. = Kr. 1000 - du får lønn den 21. (som skal være disp den 22.) på kr. 10.000. De fleste tror da at de har disponibelt saldo på kr. 11.000 på kontoen den 21. Men det stemmer ikke. Hvis du f.eks. tar ut kr. 2000,- den 21. så vil din konto være "overtrukket" med kr. 1000 i èn dag. Kan dere være noe sånt da - som trådstarter mener? Jeg har aldri hørt om at banker tar gebyr for å trekke giro før forfall :klø: Har sett på Sparebanken Vest sine hjemmesider (prislista) nå - og det står ikke noe der om slike gebyrer der. Det står "pris pr betaling" Kan du ikke ha misforstått noe her da trådstarter
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #13 Skrevet 5. juni 2006 Men hvordan skal de vite hvilke penger du tar av? Man har jo gjerne mer penger på konto enn akkurat det som er kommet inn sist - hvordan kan banken vite om det er de nye pengene man tar av. Høres helt merkelig ut. Kan jo isåfall bare gjelde om man har en helt dedikert lønnskonto som det kun kommer inn lønn på? Ja har lønnskonto Når du får lønna inn på konto den 12. - så er den egentlig ikke disponibel før den 13. Dvs - alle innskudd i alle banker (en internasjonal bank-regel faktisk) blir automatisk renteregnet fra dagen etter den er på konto (så sant ikke noe annet er avtalt). Hvis du har avtale om at lønn skal være disponibel den 12. hver mnd - så må arbeidsgiver sørge for at du har penger på kontoen senest den 11. Hvis dette faller på søn/helligdager så skal du ha lønna disponibelt på siste virkedag før søn/helligdag. Saldo på konto den 20. = Kr. 1000 - du får lønn den 21. (som skal være disp den 22.) på kr. 10.000. De fleste tror da at de har disponibelt saldo på kr. 11.000 på kontoen den 21. Men det stemmer ikke. Hvis du f.eks. tar ut kr. 2000,- den 21. så vil din konto være "overtrukket" med kr. 1000 i èn dag.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #14 Skrevet 5. juni 2006 Hvem bank har du? ← Off topic! Men fy flate så irriterende! Lær deg å skrive ordentlig! Det heter ikke hvem bank!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå