Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe bolig ennå, hvis det da ikke dukket opp noe fristet for mye. Men nå har det altså skjedd. Jeg har funnet en leilighet jeg vil kjøpe, men jeg har jo ikke søkt om lån, og på skjemaet jeg må fylle ut i forbindelse med kjøp, må jeg fylle ut opplysninger om dette - selvfølgelig.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg har aldri selvfølgelig aldri søkt om lån før. :sjenert: Det jeg sitter og lurer på er; hvis jeg skulle søkt om lån på forhånd, hvordan kunne jeg ha visst hvor mye jeg skulle bedt om? Dere som har kjøpt bolig, og hadde innvilget lån å støtte dere på, hvordan kunne dere vite det? Er det liksom om å gjøre å låne akkurat så mye som banken går med på å innvilge?

Jeg er interessert i boligen nettopp fordi jeg slipper å låne så altfor mye for å få kjøpt den. Skulle jeg ha fått meg boliglån i tilfelle noe slikt plutselig skulle dukke opp? Og så gå tilbake til banken så si at jeg absolutt ikke trenger et så stort lån. Er det slik jeg burde gjort dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

du går i banken og hører hvor mye du får låne. ofte får du med deg et papir som beviser dette (husker ikke hva det heter), og deretter ser du etter bolig.

det er ikke alltid du får dette papiret, selger/megler kan bare ringe banken og høre der tror jeg (vi hadde ihvertfall ikke dette papiret).

og du MÅ ikke ta opp alt du kan få i lån, men da vet du ihvertfall. :)

gå i banken så fort du kan og fiks dette, for da kan du ta opp lånet når du finner noe du vil kjøpe!

dette papiret er bare for å bevise at du kan få lån, det er ikke selve lånet. det tar du da opp om du får kjøpt noe.

Endret av Fruktfat
Skrevet (endret)

Fruktfat endret innlegget, slik at alt ble klokkende klart :)

Takk for svar. Vet ikke om en slik leilighet dukker opp to ganger, men det skader jo ikke å søke om en slik bekreftelse på at man kan få lån. Har den gyldighetstid, mon tro?

Endret av Elanor
Gjest Fruktfat
Skrevet
Fruktfat endret innlegget, slik at alt ble klokkende klart :)

hehe, jepp! ;) visste ikke helt hvordan jeg skulle forklare... og papiret jeg maser om tror jeg heter noe så enkelt som _lånebevis_.

tror ikke det er noen gyldighetstid, det kommer vel heller an på om inntekten din forandrer seg, tror jeg?

Skrevet

Det heter finansieringsbevis, og har vanligvis en varighet, f eks 6 mnd. Hvis inntekten din minker dramatisk har du plikt til å opplyse banken om dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Du skaffer deg et lånebevis i banken (mitt var gyldig i tre måneder), deretter er det bare å gå på visninger. Finner du noe du liker, går det da veldig fort å skaffe pengene!

Skrevet

Det er forresten endel banker som har gått bort fra å utstede finansieringsbevis også. Du får en kontaktperson i banken som går god for at du har fått lån, og navn/tlf til denne personen nevnes i budskjemaet. Vi hadde finansieringsbevis, men viste det ikke til noen, oppga bare navnet på kontaktpersonen.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Det er forresten endel banker som har gått bort fra å utstede finansieringsbevis også. Du får en kontaktperson i banken som går god for at du har fått lån, og navn/tlf til denne personen nevnes i budskjemaet..

var det vi gjorde og.

Skrevet

Får håpe at varigheten er på mer enn 3 mnd., hvertfall. Kan tenke meg at banken blir lite vennlig innstilt hvis jeg kommer tilbake for søke om nytt lån hele tiden. Jeg har jo egentlig ikke tenkt til å kjøpe, hvis ikke noe altfor fristende dukket opp. Egentlig hadde jeg jo bestemt meg for å vente på boligkrakket... ;)

Skrevet

Det er ikke noe problem å fornye beviset, det kan du som regel bare ta over telefon. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Heh, de boligkrakket tror jeg du kan vente lenge på!

På finansieringsbeviset står det hvor mye du max kan få i lån. F.eks. 1 million, begrenset oppad til 80% av kjøpesummen. Så finner du en fin leilighet, viser fram finansieringsbeviset og får tilslaget. Og så sier du til banken at jatakk, nå tar jeg det lånet, men jeg trenger bare 700 000. Så får du de 700 000 og får drømmeleiligheten! :)

Det er ganske fort gjort å få et finansieringsbevis, så løp til banken, hvis ikke leiligheten er solgt enda, kan du nok rekke det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...