Gå til innhold

Katt som kaster opp

Anbefalte innlegg

Gjest MoLiza
Skrevet

Vi har to innekatter og den ene av dem kaster opp veldig ofte! Noen ganger er det hårballer, men som oftest er det nesten blankt det som kommer opp, og tynnflytende.

Det skjer ikke hver dag, men ca hver tredje dag og da er det 2-3 ganger!

Vi trodde det var foret, eukanuba for innekatter, så vi byttet til en vanlig eukanuba, men det hjelper ikke!

Noen som vet hva det kan komme av? Det kan jo ikke være bra for henne, hun er en sart og pjusk sjel.

Videoannonse
Annonse
Gjest baby-E
Skrevet

Har dere gitt henne ormkur i det siste?

Gjest Gjest
Skrevet

Som allerede nevnt kan dere gi en ormekur, selv om kattene kun er innekatter.

Dessuten vil jeg anbefale zoolac, dette er veldig effektivt.

Ellers kan det også høres ut som om dette er psykosomatisk. Dvs at katten er så stresset at den blir dårlig i magen/fordøyelsessystemet. For det første må jeg spørre om katten er kastrert, siden ukastrerte katter som holdes inne blir veldig rastløse og derfor må kastreres. (utekatter må også kastreres bare så det er sagt!). Ellers finnes det er fermonprodukt, feliway, som kan hjelpe til å roe katten.

det kan selvsagt være foret katten regerer på, men da ville jeg prøvd å skifte til et annet merke. Men når du skifter for må du gjøre det gradvis, og det tar mange uker før man ser effekt. Hyppige forskifter vil også gjøre at katten blir dårlig i magen. Det finnes egne fortyper for katter med sensitiv mage. Det finnes også egne for for å motvirke hårballdannelser. Men ved valg av for må du også ta i betraktning at kattene er innekatter, og derfor trenger et lavkalorifor så de ikke legger på seg. (det er jo helseskadelig for dem å være overvektige). For å motvirke hårballer vil jeg anbefale at du gir dem kattemalt: dette finnes både som godbiter du kjøper på dyrebutikken, og det finnes også en maltpasta du får kjøpt samme sted.

Jeg ville imidlertid tatt meg katten for en ytterligere sjekk hos veterinær for å utelukke noe mer alvorlig. Det er ikke bra at katten kaster opp så mye over så lang tid, det tærer på kreftene.

Gjest MoLiza
Skrevet

Tusen takk for nyttige svar! :)

Skal prøve dette vi!

Skrevet

Vi hadde den samme situasjonen med en av våre katter. I vårt tilfelle så hadde katten fått en betennelse i halsen og halsen var derfor konstant irritert. Konsekvensen var hyppig oppkast. En antibiotikakur tok knekken på det.

Eller så kan det være katten har satt noe i halsen, kanskje et gresstrå eller lignende. Ta katten med til dyrlegen hvis det ikke bedrer seg, så kan de ta en titt nedi der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...