Gjest indiangranny Skrevet 11. desember 2002 #1 Skrevet 11. desember 2002 Hei Dette går over alle støvleskaft for meg :evil: Tenke seg til å ta livet av sin søster,mor eller kone. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3208023 hilsen
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #2 Skrevet 11. desember 2002 Kvinner blir drept for slike ting hver eneste dag. det er ikke noen sjokkerende nyhet, det er bare tragisk og viser nok engang hvor syk verden er. Hvordan reagerer mannen din når han leser hvordan hans landsmenn oppfører seg. Slik oppførsel kan umulig være 100% fremmed for han. Milla
Leo Skrevet 11. desember 2002 #3 Skrevet 11. desember 2002 På mitt kart er det forskjell på India og Pakistan.... I min verden er heller ikke alle mennesker like... Leo
Gjest indiangranny Skrevet 11. desember 2002 #4 Skrevet 11. desember 2002 Hvordan reagerer mannen din når han leser hvordan hans landsmenn oppfører seg. Slik oppførsel kan umulig være 100% fremmed for han. Milla
Melian Skrevet 11. desember 2002 #5 Skrevet 11. desember 2002 Enig med at dette er så gal som verden kan bli. Jeg blir bare lei meg :cry: Håper det er noen menn som våkner snart og reagerer. For det er slik at de bryr seg ikke så mye om oss "vestlige horer" som maser om konene deres. De spør bare etter mennene våre, om de ikke har kontroll på kvinnene sine. Det er leit, men det hadde vært mest effektivt om menn hadde gjort en større insats i få få slutt på denne mishandlingen og tortuern og drapene. Så lenge så får vi medsøstre kjempe det beste vi kan for å få en forandring. Men det har jo hjulpet litt, siden det er flere som varsler om slik kriminalitet. Så det er bare å protestere videre.
Gjest Lea Skrevet 11. desember 2002 #6 Skrevet 11. desember 2002 På mitt kart er det forskjell på India og Pakistan.... I min verden er heller ikke alle mennesker like... Leo Kommer ikke alle innvandrere fra innvandristan da?? Utlendinger kommer fra Utlandistan i allefall. Jorda er flat og månen er en rund ost! :-? Sorry at jeg sporet av litt her....
Lilly Skrevet 11. desember 2002 #7 Skrevet 11. desember 2002 Synes akkurat den avsporingen var på sin plass jeg Lea Det er sykt at slikt skjer ja, men det vil nok ta lang tid å endre på det. Det ligger så dypt at det nok vil ta maange år å få endret deres syn på kvinner. Det værste er jo at mange av kvinnene også synes det er greit. DET synes jeg er enda mer ubegripelig. Men det spørs om ikke det stemmer at det er mannfolkene som må på banen her. Det at vi vestlig kvinner protesterer stikker nok ikke så dypt bland dem som synes slike drap er helt greit. Nå har de vel generelt liten respekt for vesten, så om det hjelper at menn protesterer aner jeg ikke, men det er uansett verdt å prøve. Håper i hvertfall inderlig at det blir en slutt på slike drap og annen undertrykkelse av kvinner i disse landene.
bitten242002 Skrevet 12. desember 2002 #8 Skrevet 12. desember 2002 Hei Lea, Mener du at alle utlendinger aer like eller??Selv om det gjøres i Pakistan eller hvor det skal være så betyr det ikke at alle menn gjør det da...
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2002 #9 Skrevet 12. desember 2002 Hei Lea, Mener du at alle utlendinger aer like eller??Selv om det gjøres i Pakistan eller hvor det skal være så betyr det ikke at alle menn gjør det da... Eh.. det kalles ironi!
bitten242002 Skrevet 12. desember 2002 #10 Skrevet 12. desember 2002 Det kalles ironi for deg.... Du skulle tro at du vet alt som skjer i disse landene hva?Du kan ikke si at absolutt alle menn dreper sine koner,søstre...
JohnnyCash Skrevet 12. desember 2002 #11 Skrevet 12. desember 2002 *kaste inn masse papir på bålet* Åssen er reglion fordelt på disse a? Er det flest muslimer som dreper konene sine? Er det Buddister? Kristne? Human Etikere? Og alt annet som finnes?
bitten242002 Skrevet 12. desember 2002 #12 Skrevet 12. desember 2002 Vet ikke helt jeg...Men jeg tror at de fleste som gjør det er muslimer...Det er sikkert noen ifra andre religioner da.Men vi kan ihvertfall ikke skjære alle under samme kam!!!
JohnnyCash Skrevet 12. desember 2002 #13 Skrevet 12. desember 2002 Sant nok det... Men i de fleste tilfelle så har jeg hørt at de var muslimer.. men det er jo norske kristne gubber som denger kona si til døde så... men å drepe noen for at maten smakte litt svidd... hallo? hehe. mye sykt utafor døra mi.. tror jeg skal stenge meg inne og slå av alt lyset og kutte ut aviser :-D
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2002 #14 Skrevet 12. desember 2002 Det kalles ironi for deg.... Du skulle tro at du vet alt som skjer i disse landene hva?Du kan ikke si at absolutt alle menn dreper sine koner,søstre... Føler meg litt misoppfattet her jeg. Det eneste jeg har skrevet er en kommentar (sterkt ironisk sådan) etter at ANDRE har gitt inntrykk av at alle innvandrere er like. Jeg mener at mennesker er mennesker jeg.. ikke avhengig av hudfarge, rase eller religion..
Gjest sexysadie Skrevet 12. desember 2002 #15 Skrevet 12. desember 2002 Problemene er bare at de tar m seg disse skikkene oppover hit...
Gjest Lea Skrevet 12. desember 2002 #16 Skrevet 12. desember 2002 Problemene er bare at de tar m seg disse skikkene oppover hit... Hvem tar m seg hva? Og hvor? Du er visst mer sexy enn tydelig sadie!
Melian Skrevet 12. desember 2002 #17 Skrevet 12. desember 2002 *hehe.. haaa... hmm...* Men helt ærlig ja; kunne du ikke si at noen tar med si de skikkene hit til Norge/Sverige SexySadie? Det er ikke slik at selv om en familie har gjort det, så er det slik at 'alle som kommer derfra' er slik. Var det virkelig ingen som tok Lea sin ironiske kommentar (til seg)? :-?
Gjest sexysadie Skrevet 12. desember 2002 #18 Skrevet 12. desember 2002 En gang til: Vi har jo eksempler på at innvandrerne ifra Pakistan/Tyrkia/Irak/Iran/landene på nordsiden av Afrika tar med seg en del av sin kultur som her helt uakseptabel sett ut ifra ett norskt synspunkt. JMF Nadiasaken og den kurdiske kvinnen som ble avrettet av sin ektemann på rådhustrappen i Kristiansund. Æresdrap skjer her også.
Jen Skrevet 12. desember 2002 #19 Skrevet 12. desember 2002 Here we go again... Er så lei av å se hvor ensartet bilde enkelte har av utlendinger. Ja, det er sant... enkelte tar med seg både det ene og andre. En mann som var voldelig i Afrika eller Iran legger det ikke av seg om han flytter, på samme måte som en nordmann ikke ville gjort det. Noen steder er finnes et kvinnesyn som er annerledes enn vi har i Norge, men det betyr ikke at alle som kommer fra det landet er slik. Det betyr ikke engang at alle de som har et slikt "gammeldags" kvinnesyn er voldelige eller behandler kvinner dårlig. Ikke kan ha det noe med religion å gjøre i hvertfall, jeg kommer i hvertfall ikke på noen religion som tillater at man dreper kona om middagen er svidd. Eller av andre grunner heller. Jeg blir skikkelig forbannet på utlendinger som er kriminelle, for det slår faktisk tilbake på alle som er skikkelige også, og siden jeg er gift med en blir det litt personlig. Det er i grunnen teit at jeg skal føle det slik for jeg føler meg ikke ansvarlig om en nordmann gjør en forferdelig ting. Så hvorfor skal alle utlendinger måtte dømmes om noen få er kriminelle? Krisesenterene er fulle av kvinner gift med nordmenn og, og det til tross for at norske menn er opplyste og vi er så langt kommet med likestilling. Det kan tyde på at enkelte menn, uansett opprinnelse, er voldelige med kvinner av den enkle grunn at de KAN. Og enkelte steder i verden er det kanskje lettere å slippe unna med det, og derfor skjer det kanskje (?) oftere der.
Bettie Skrevet 12. desember 2002 #20 Skrevet 12. desember 2002 Jeg tar en liten tur tilbake til overskriftene igjen jeg. Æresdrap - bare smak på ordet litt.... Ord er med på å danne bilder i hodene våre, og jeg vet ikke hvem som har funnet ut at vi skal kalle disse drapene for æresdrap i Norge. Det kan hende at det er "riktig" ord hvis det er en direkte oversettelse fra et eller annet språk, men vi burda hatt vett til å finne et annet ord på det som skjer. Og vi har det ordet allerede - DRAP. PÅ norsk blir det helt tull å kalle noe som har med drap å gjøre for noe med ÆRE......, og det bør vi signalisere også med de ordene vi bruker. Kona som ikke lagde god nok mat - det er kun snakk om DRAP her. Kvinnene som er blitt voldtatt, og deretter drept av familien - DRAP det også. Det blir så lunkent og halvhjerta når vi sier ÆRESDRAP. Selve ordet kan gi assosiasjoner til noe som er lettere å tilgi fordi ordet ÆRE er med. Min oppfordring til de som skriver artikler, eller har nyhetsinnslag, debattinnlegg osv konsekvent droppet ordet ÆRE i forbindelse med dette, og kort og konsist kalte det for DRAP. De ville dermed også signalisere en avstandstagen fra handlingene på en mye sterkere måte en nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå