LadyInRed Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 husker vi lagde noe karsegreiser i melkekartong med bomull i, da jeg gikk i barnehage. Og så hadde vi det på pålegget på brødskiva. Noen som vet hva dette heter. Og hvordan gjorde man det?? Fikk så lyst på det
Gjest Embla s Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 Det heter jo simpelthen "Karse" - regner med du får kjøpt karsefrø i diverse hagesentre! Såvidt jeg husker fra da jeg gikk i bhg, legger man bomull i en vakkert(?) dekorert avklipt melkekartong (gul filt limt på til påske, rød filt limt på til jul) også heller man karsefrøene oppå bomullen og vanner godt. Resten går av seg selv!
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Det er bare å fukte bomull og så karsefrø. Jeg pleier å gjøre det samme med Alfalfa-spirer også. Tar bare få dager før du kan spise de.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 Bare husk å kjøpe bordkarse/karse og ikke blomkarse, selv om sistnevnte også er spiselig. Trenger bare fuktighet for å spire, tar ca en uke før de er klare til fortæring. Alfa alfa-spirer på samme måte var også en god ide:-)
LadyInRed Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 2. juni 2006 bordkarse ja. går til innkjøp i morgen
Grooo Skrevet 2. juni 2006 #6 Skrevet 2. juni 2006 Kan like gjerne sås på fuktet tørkepapir eller hva som helst. Spirer uasett de greiene der *ler*
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 Jeg sitter og spiser skiver med servelat og karse på nå, dyrket frem i barnehagen av datteren min - yum Tror jeg også må ut på frøjakt..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 Det spirer til og med på et gammelt tastatur
Blueberry Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Det spirer til og med på et gammelt tastatur ← Hvordan skriver du uten å ødelegge de da? Synes jeg ser deg luke ugress fra tastaturet hver dag...
Amalie_85 Skrevet 3. juni 2006 #10 Skrevet 3. juni 2006 Hvordan skriver du uten å ødelegge de da? Synes jeg ser deg luke ugress fra tastaturet hver dag... ← "Fillern, nå kommer løvetannen og, og ut gjennom dvd-brenneren. Kjære, har vi mere ugress middel igjen. Løvetanna er tilbake!"
Tusenfryd Skrevet 3. juni 2006 #11 Skrevet 3. juni 2006 Karse sår vi hele våren og det er kjempegodt på brødskive og i salat. Som Gro sier, det spirer på alt, vi bruker tørkepapir, serviett eller dopapir.
Svart Katt Skrevet 3. juni 2006 #12 Skrevet 3. juni 2006 Det spirer til og med på et gammelt tastatur ← Haha, ja, da sjefen på jobben til kjæresten min var borte en ukes tid, hadde kollegaene sådd karse i tastaturet hans. ..Sjefen ble faktisk ganske sinna da han kom tilbake på jobb.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #13 Skrevet 4. juni 2006 Må de spises med en gang de spirer eller kan de stå til pynt en stund? Selges slike frø i dagligvaren?
Gjest splæsj Skrevet 4. juni 2006 #14 Skrevet 4. juni 2006 Kjøpes i blomsterbutikk og enkelte matbutikker. Jeg kjøper det av og til. Bør spises raskt.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #15 Skrevet 4. juni 2006 Vi sådde karse i fjor i førsteklassen jeg jobbet i i fjor. Ei av jentene fikk ikke helt med seg hva det het og kalte det "lekkarsjen min" hele tiden. Jeg prøvde å gjenta "karse" hver gang, men hun var sikker på at det var "lekkarsjen" hennes.
Tusenfryd Skrevet 4. juni 2006 #16 Skrevet 4. juni 2006 Må de spises med en gang de spirer eller kan de stå til pynt en stund? Selges slike frø i dagligvaren? ← Når de blir 2-3 cm klipper du av og bruker dem. Står de for lenge, visner de bare. Pass på at underlaget er fuktig hele tiden. Bruker du bomull holder fukten lenger, bruker du tørkepapir el, må du vanne noen ganger i døgnet. Jeg har kjøpt karsefrø på Meny (de var riktgnok dårlige) ellers har de i blomsterforretnigner, Plantasjen etc.
Gjest Emera Skrevet 4. juni 2006 #17 Skrevet 4. juni 2006 Haha, ja, da sjefen på jobben til kjæresten min var borte en ukes tid, hadde kollegaene sådd karse i tastaturet hans. ..Sjefen ble faktisk ganske sinna da han kom tilbake på jobb. ← Datteren min har kommet hjem med mange avklipte melkekartonger med karse i bomull. Men jeg har en tendens til å glemme å vanne... Har flere ganger prøvd desperat å redde inntørkede karsespirer, men noen ganger har det vært for sent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå