Gå til innhold

Drontal

Anbefalte innlegg

Skrevet

:overrasket: Er det noen av dere der ute som får til å mate katten deres med denne dritten? Jeg har hatt en kamp med kattene mine. Den ene gutten spiste den da jeg blandet den i fisken, han er jo litt glupsk da, men hokatten nektet plent å spise fisken. Så jeg moset den og blandet den med vann i håp om å gi dem med sprøyte. Da nektet hun å svelge og ble helt spinnevill. Denne vaksinen må jo smake pyten, men jeg har fått høre at det er den beste.

Kan jeg få noen gode erfaringer fra dere andre omkring dette tema. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er litt usikker hva du spør om her. For Drontal er ikke en vaksine, det er et middel som dreper orm. Men det beskytter ikke mot ord i framtida.

Hvis jeg skal gi pille til katten holder jeg den fast i nakkeskinnet så hodet vippes bakover, putter pillen inn i munnen og holder kjeven sammen med hånden en liten stund. Hvis jeg er usikker på om katten svelger stryker jeg katten over halsen. Men katten holder seg rolig når jeg holder den i nakkeskinnet, og hele prosessen går så fort at katten ikke skjønner helt at den har svelget en pille.

Hvis jeg skal gi flytende medisin holder jeg også tak i nakkeskinnet. Men når man gir flytende medisin må man gi katten litt bedre tid til å svelge, så ikke alt sprutes ut igjen. Derfor synes jeg det går veldig greit å gi pille.

Du kan eventuelt pakke katten inn i et håndkle og sette deg overskrevs på katten, så du holder den fast uten at den får stukket av eller får brukt klørne.

Man må nesten være litt brutal mot katten når man skal gi den medisin. Men så lenge man får det fort unnagjort er det ikke noe katten tenker over i ettertid. Det er når man bruker lang tid og katten skjønner at den kan klare å stikke av at den gjør enda mer motstand.

Skrevet

Drontal er jo ikke vaksine. Det er en ormekur!

Jeg løste det med å ta katta på fanget, tvangsåpne munnen og sprøyte pastaen ned i halsen på henne. Hvis du synes det er vanskelig, kan du ev. få hjelp fra andre, eller velge tabletter.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du synes det er vanskelig, kan du ev. få hjelp fra andre, eller velge tabletter.

Drontal er da tabletter! Iallefall de jeg gir mine katter. Det er banamith og panacur som finnes som pasta. Panacur finnes også som tabletter.

Det kan være greit å skifte litt på hvilket ormemiddel man bruker, så katten ikke utvikler resistens. Og man kan også bruke de spesifikke ormemidlene hvis man har påvist orm hos katten (funnet og gjenkjent orm i kassa).

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å kjøpe pasta istedet. Den er mye lettere å gi.

Har du flere tabletter igjen så gi den slik som den første gjesten beskriver.

Skrevet
Jeg vil anbefale deg å kjøpe pasta istedet. Den er mye lettere å gi.

Har du flere tabletter igjen så gi den slik som den første gjesten beskriver.

bare vær obs på at baniminth pasta ikke tar bendelorm, en av de vanligste typene katter har.

drontal er kun en endagskur så pus skal ikke ha flere tabletter nå.

(dog, jeg har dårlig erfaring med drontal, måtte kjapt over på panacur igjen)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
bare vær obs på at baniminth pasta ikke tar bendelorm, en av de vanligste typene katter har.

Er det panacur du anbefaler? Er det pasta? jeg har pleid å gi drontal, men skal over på pasta, da det er så mye enklere å gi.. (ble obs på det da jeg ga antibiotika i form av pasta)

Endret av Binna
Gjest Fantus
Skrevet

Panacur finnes som både tabletter og pasta og tar både spol-orm og bendelorm. Ulempen med Panacur er at den må gis 3 dager på rad, mens Drontal er en endags-kur.

Skrevet

Ja ja, vaskine, skrev litt feil her. Og drontal finnes bare som tab, og ikke pasta. Jeg brukte pasta i fjor. Vetrinæren sa at jeg måtte skifte merke fra år til år som gjest sier her.

Ok, da må det brukes litt mer makt her i gården. :icon_neutral: Synd at det ikke finnes et bedre alternativ en denne dritten.

Takk for gode svar alle. :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan dårlig erfaring, da? Kom marken fort tilbake? Det er vel egentlig ikke så rart med en endagerskur, når man tenker på at det skal gjennom hele fordøyelsessystemet. Vi brukte Drontal i fjor, og syntes det funka greit. På den annen side har vi gitt panacur èn gang i år, og har ikke sett snurten av mark eller pjuskete pels.

Synes det går veldig greit å holde pusen fast, åpne munnen hans og legge tabletten langt bak i halsen før jeg stryker nedover spiserøret (på utsiden...). Men jeg har trening fra hund, da, og katten er rolig.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvordan dårlig erfaring, da? Kom marken fort tilbake? Det er vel egentlig ikke så rart med en endagerskur, når man tenker på at det skal gjennom hele fordøyelsessystemet. Vi brukte Drontal i fjor, og syntes det funka greit. På den annen side har vi gitt panacur èn gang i år, og har ikke sett snurten av mark eller pjuskete pels.

Ormen kan komme tilbake med en gang etter avsluttet ormekur, uansett hvilken ormelur du bruker. Dette fordi kure som tidligere nevnt her ikke fungerer som en vaksine, men kun behandler orm som allerede har kommet.

det som avgjør hvor ofte katten får orm er hvor ivrig jeger den er!

Det man imidlertid skal være obs på er at middelet kan miste sin effekt hvis ormen utvikler resistens mot det. Dette skjer hvis man doserer for lite, dvs ormen ikke blir drept men utvikler motstandsdyktighet. For å unngå dette bør man alltid dosere heller for mye enn for lite (det står i pakningsvedlegget ang dette og at det ikke er farlig med overdosering). Dessuten er det lurt å skifte på hvilket ormekurmerke man bruker. Jeg skifter mellom å bruke drontal og panacur. Banmith tar ikke bendelorm, og droncit tar ikke spolorm, så de typene bruker jeg svært sjelden.

Skrevet

Katten min er like umulig uansett hvilken ormekur det er. Men jeg mener å ha lest her inne om en ormekur på resept som er i dråpeform som skal dryppes i nakken på katten. Det må jo være et greit alternativ til full krig med pus? ;)

Skrevet

marken kom ikke fort tilbake... den forsvant aldri i utgangspunktet.

vi testet drontal på husets fire katter + 6 andre og ingen av de 10 kattene vi testet på fikk effekt av drontal.

det ble ihvertfall rapportert inn via vet men vi gikk tilbake til panacur og har holdt oss der.

Gjest Gjest
Skrevet
Ormen kan komme tilbake med en gang etter avsluttet ormekur, uansett hvilken ormelur du bruker. Dette fordi kure som tidligere nevnt her ikke fungerer som en vaksine, men kun behandler orm som allerede har kommet.

det som avgjør hvor ofte katten får orm er hvor ivrig jeger den er!

Det man imidlertid skal være obs på er at middelet kan miste sin effekt hvis ormen utvikler resistens mot det. Dette skjer hvis man doserer for lite, dvs ormen ikke blir drept men utvikler motstandsdyktighet. For å unngå dette bør man alltid dosere heller for mye enn for lite (det står i pakningsvedlegget ang dette og at det ikke er farlig med overdosering). Dessuten er det lurt å skifte på hvilket ormekurmerke man bruker. Jeg skifter mellom å bruke drontal og panacur. Banmith tar ikke bendelorm, og droncit tar ikke spolorm, så de typene bruker jeg svært sjelden.

Takk for svaret:-) Ja, katta er en ivrig jeger, men fikk tak i fler mus i fjor da det var gnagerår. Kan jo ha hatt mye med saken å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet
marken kom ikke fort tilbake... den forsvant aldri i utgangspunktet.

vi testet drontal på husets fire katter + 6 andre og ingen av de 10 kattene vi testet på fikk effekt av drontal.

det ble ihvertfall rapportert inn via vet men vi gikk tilbake til panacur og har holdt oss der.

Jeg har brukt drontalt til mange forskjellige katter i mange år, og har ikke hatt den erfaringen som du har hatt her. Muligens har ormen hos kattene dine utviklet resistens mot virkestoffet i drontal, hvis du har underdosert?

her er en fin oversikt over de ulike ormemidlene (og noen bilder av ormen, så dere er advart):

oversikt ormekurer

Skrevet
Jeg har brukt drontalt til mange forskjellige katter i mange år, og har ikke hatt den erfaringen som du har hatt her. Muligens har ormen hos kattene dine utviklet resistens mot virkestoffet i drontal, hvis du har underdosert?

her er en fin oversikt over de ulike ormemidlene (og noen bilder av ormen, så dere er advart):

oversikt ormekurer

nei, ingen underdosering men vi mistenker at det var et defekt parti... saken ble ihvertfall rapportert men så lenge panacur funker bra her så holder vi oss til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...