Sahara Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Har en hannkatt på ca. 1 år. Han er rolig og kosete, trives best inne og er en skikkelig godgutt! Han virker litt engstelig av seg og gjemmer seg helst når det kommer besøk. Men han tisser (markerer) visse steder inne, og det stinker helt grusomt. (har dokasse inne) Slutter han med tissinga hvis vi kastrerer ham?
Titti72 Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 Ja det bør han. Fortest mulig. Blir de kastrert for sent så er det vist ikke så mye vits pga. markering (barn kan de jo ikke lage da).
Gjest Miloine Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 Svar på spørsmålet ditt er JA,katten din vil slutte å urinmarkere dersom du kastrerer han! Ukastrerte katter kan vise uønsket adferd. Så lenge katten din ikke er kastrert er det ikke uvanlig eler rart at katten urinmarkerer territoriet sitt, og de kan også rømme i jakten etter partnere. De fleste katter som har løpetid skriker høyt og ustanselig, Kastrering fjerner kjønnsdriften og evt. adferdsproblemer. Dersom katten din er ukastrert er det mest sannsynlig at han parrer seg med en av nabolagets hunnkatter, og det er absolutt ikke gunstig med tanke på hvor mange hjemløse katter det faktisk finnes fra før! Gjør katten din, deg selv og samfunnet en tjeneste ved å kastrere katten din!
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #4 Skrevet 2. juni 2006 jeg henger meg på det de andre her har skrevet om hvorfor du bør kastrere katten. I tillegg kan jeg nevne at katten blir mindre utsatt for sykdommer når han er kastrert, slik som kattepest, katteinfluensa (som er dødelige virussykdommer). Og ikke minst reduseres faren for at katten blir smittet av katteaids som det verken finnes noen vaksine eller medisin mot. Ingen ukastrerte katter bør få gå ute fritt, med tanke på alle de hjemløse kattene i dette landet. Det er vårt alles ansvar
minienthe Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 nja, han vil ikke nødvendigvis slutte å markere men han vil føle mindre behov for å markere og det som kommer ut lukter ikke. men ja... han bør absolutt kastreres med mindre det er en rasekatt med stamtavle og hele suppa som skal avles på.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #9 Skrevet 4. juni 2006 Har en hannkatt på ca. 1 år. Han er rolig og kosete, trives best inne og er en skikkelig godgutt! Han virker litt engstelig av seg og gjemmer seg helst når det kommer besøk. Men han tisser (markerer) visse steder inne, og det stinker helt grusomt. (har dokasse inne) Slutter han med tissinga hvis vi kastrerer ham? ← Ja, med mindre han skal i avl.
Viviwoom Skrevet 4. juni 2006 #10 Skrevet 4. juni 2006 hvis du ikke skal avle på ham, så burde han kastreres.
Sahara Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2006 Takk for svar! Nei, han skal ikke brukes i avl så vi har bestemt oss for å kastrere ham så snart som mulig. Han er litt engstelig av seg, så håper han ikke får varige men av turen til dyrlegen..
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 Han er litt engstelig av seg, så håper han ikke får varige men av turen til dyrlegen.. ← Det går sikkert bra. Han kommer nok ut derfra med såret ego, men det pleier å gå over. julenissen
Imax Skrevet 13. juni 2006 #13 Skrevet 13. juni 2006 Kastrering av hannkatt er et relativt greit inngrep hos veterinær. De gjør det ofte, og det innebærer jo ikke oppspretting av magen osv, bare litt snap-snap på utsiden. Det går sikkert bra med pusen. Du får mindre markering og slipper å bidra til løskatter i området...
Sahara Skrevet 13. juni 2006 Forfatter #14 Skrevet 13. juni 2006 Det er virkelig håpløst med den tissinga. Han har til og med tissa flere ganger i senga til dattera mi. Og på klær som ligger på golvet, håndklær, tepper.. Han er en merkelig katt, han vil ikke være ute. Hvis jeg kaster han ut sitter han bare på trappa..
minienthe Skrevet 13. juni 2006 #15 Skrevet 13. juni 2006 når du sier tisser.. setter han seg ned eller står han oppreist og "rister på halen" når han holder på ?
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2006 #16 Skrevet 13. juni 2006 Det er virkelig håpløst med den tissinga. Han har til og med tissa flere ganger i senga til dattera mi. Og på klær som ligger på golvet, håndklær, tepper.. Han er en merkelig katt, han vil ikke være ute. Hvis jeg kaster han ut sitter han bare på trappa.. ← Men katten er jo ikke kastrert enda, er han det? Ikke rart han markerer hvis han er hormonsprengt. Husk dessuten på at det kan ta en stund før alle hormonene er ute av kroppen og han slutter å markere. Katten er fruktbar i opptil en uke etter inngrepet, og det kan ta mange måneder før alt av hormoner har gått ut av systemet. Og katten må da selv få bestemme om han vil gå ut? Dere har vel tissekasse inne håper jeg?
Sahara Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #17 Skrevet 14. juni 2006 smulemor; vet ikke hva han gjør, for jeg ser aldri at han tisser. Kjenner bare lukta etterpå, så han gjør vel det i smug. Og ja, vi har tissekasse inne. Han får stort sett være inne hvis han vil, men det er vel ikke akkurat dyreplageri å kaste han ut (hørtes litt fælt ut!) innimellom. Har aldri hatt en katt før som ikke vil være ute..
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2006 #18 Skrevet 14. juni 2006 smulemor; vet ikke hva han gjør, for jeg ser aldri at han tisser. Kjenner bare lukta etterpå, så han gjør vel det i smug. Og ja, vi har tissekasse inne. Han får stort sett være inne hvis han vil, men det er vel ikke akkurat dyreplageri å kaste han ut (hørtes litt fælt ut!) innimellom. Har aldri hatt en katt før som ikke vil være ute.. ← Det er jo uansett ikke særlig lurt med tanke på kattebastanden å ha en ukastrert utekatt, selv om han her høres pysete ut. Ville kastrert han, jeg. Vår katt sluttet i hvert fall å markere etter at han ble kastert. Om katten tisser mye rundt omkring inne KAN det også skyldes urinveisinfeksjon, så en ur til dyrlegen er ikke så dumt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå