Gå til innhold

Jobbintervju


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle dere. Jeg skal på jobbintervju i morgen, og min samboer og jeg ble sittende og diskutere litt omkring dette. Vi snakket bl.a. om dette med svangerskap og permisjoner, og spørsmålet vi lurer på er om det i det hele tatt er lov til å stille spørsmål om hvorvidt jeg planlegger å få barn. Er det noen der ute som vet hvordan reglene er omkring dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er lov å spørre, men det er mot regler for skikk og bruk.

Det er ikke lov å avkreve svar, men hvis du ikke svarer kan det telle negativt.

Ofte kommer spørsmålet heller i form av f.eks.: "Hvor ser du deg selv om 5 eller 10 år?"

De fleste arbeidsgivere forutsetter nok at unge jenter kan bli borte ett års tid i løpet av neste 5-årsperiode dersom de ikke allerede har minst to barn.

Håper det går bra med deg i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å spørre om det i et intervju. Du kan godt lyve til svar. De kan ikke ta deg på det senere.

Men det er vel ikke det lureste å lyve...

Men vær obs på at de ofte omfrmulere disse typene spørsmål.

For en liten arbeidsplass, kan det bety at de blir veldig sårbare om du blir gravid.

Da jeg var intervju på den joben jeg har i dag var jeg 28 år, uten barn og nygift.... Selvfølgelig var de intresert i hvordan jeg så på fremtiden i firma og forholdet til famile.

Da er det viktig å ha tenkt litt fornuftig over din fremtid. Jeg fortalte rett ut at -ja jeg gledet meg til å få barn. men at når den dagen kom var jeg avhengig av en fleksibel arbeidsgiver, og at den tilliten bygger man ikke opp på prøve tiden.

Jeg fik jobben, og de vet at jeg kommer til å bli gravid etter hvert. Men da er vi allerede enige om å finne flexible løsninger for begge parter.

Så er du litt forberedt kan du lett snu det vansklige spørsmålet til din egen fordel icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...