Gå til innhold

Snobbeguiden ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Enig med Hilde her.

Jeg har også fått min dose med kjeft.

Jobber med programvare, men får "skylden" for virus, PC-er som henger og masse annet rart. Det er sånt man må regne med i alle yrker.

Når der gjelder parfymerier...

Jeg slenter innom parfymerier i ny og ne.

Jeg VET at det er dyrt der og jeg VET at de har andre (og kanskje bedre) produkter enn f.eks Vita.

Det jeg IKKE vet er den eksakte prisen på produktene.

Når jeg kommer inn og spør etter en krem eller en parfyme, så har jeg da rett til å bli forbauset over prisen. Den er gjerne høyere enn det jeg trodde, selv om jeg vet at prisene er høyere.

Jeg har aldri i mitt liv bedt om gratisprøver, men mest sannsynlig er jeg en sånn som de tror kommer for å tigge.

Og de gangene jeg har gått innom parfymerier (av de dyre) har jeg fått en behandling jeg setter lite pris på. Jeg føler meg overvåket og forfulgt av sure damer. Dessuten blir det er enormt kjøpepress synes jeg. Og det har hendt at jeg har kjøpt dyre produkter som jeg ikke har hatt behov for.

Når sånt skjer tror jeg at det aktuelle parfymeriet taper kunder.

Kanskje er jeg ikke den perfekte kunde i dag, men om noen år kan jeg være en av de beste kundene. Og jeg vet nøyaktig hvilke parfymerier jeg skal holde meg laaangt unna. Ikke pga prisene, men pga holdningen til de ansatte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

elle sier: "At du prioriterer barn har jeg full respekt og forståelse for, men det er sånne som deg som jeg får "kjeft" av på jobb.

Og dette var ikke ment som kritikk av deg som person"

Vil bare få med at jeg aldri har kjeftet på noen i et parfymeri før, det er liksom ikke meg... :-?

Men, skjønner hvor du vil hen, og at du kan bli lei til tider, har jobbet innen hotellbransjen i flere år, og gudbedre hvor mye rart jeg har vært borti, folk som klager på det mest utrolige (er jeg gud liksom? :-? ), og ikke minst hvor mange gjerrige mennesker jeg har vært borti! :o

Men, det følger liksom med jobben det ... når en jobber i en slik bransje vil det alltid være noen man godt kunne unnvært på en solskinnsdag 8)

Men likevel prøver man jo å yte mest mulig service da.

Gjest Leia i.i.
Skrevet
Er jeg heldig får jeg fatt i en 200. ml på enten Charles de Gaulle eller Kastrup.

Milla

Det ligger mye informasjon i få ord, Milla. Her får vi for eksempel forsterket ditt/ vårt bilde av deg selv her på KG, som ung, trendy, fri, urban, pengesterk kvinne, som reiser mye nok til å kjenne flere flyplasser med navn. Enkel tenking, ja kanskje, men det er slike små "beskjeder" som andre kontinuerlig plukker opp om hverandre. Noen er kanskje mer bevisste hva slags bilde de ønsker at andre skal danne seg, og legger mer tanke og konkretiskerende beskrivelse i innleggene, deriblandt namedropping. Andre slenger kanskje ut av seg meldinger ubevisst, værre ting enn snobberi...

Skrevet

Det er vel fortsatt ikke Milla denne tråden skal handle om?

Skrevet

Ser at du prøver Tusenfrrryd. Men i bunn og grunn er det vel NETTOPP Milla denne tråden handler om? jeg vet ikke om det er flere "snobber" her inne, men Milla har provosert brukere siden "tidenes morgen" med merkesnakket sitt... Kanskje er det det at det er blitt flere slike her som skaper tråden, men jeg tror ikke det er mange her inne som har så dyre vaner og så behov for å snakke om dem som overnevnte.

Forøvrig til dere som vil ha en god ansiktskrem, men ikke betale 500 kroner for den (noen kremer er faktisk verdt det, ihvertfall for meg som ikke har prikkfri hud om jeg bruker produkter fra Kiwi).... Når dere kommer inn på et parfymeri, går det fint an å si at man vil ha en god ansiktskrem til ca 300,- eller hva dere ønsker å betale. Så får man råd om hva som passer BÅDE huden din OG lommeboka på en gang.

Jeg har hatt stort hell med dette når jeg har kjøpt julegaver, f.eks. Noe av det enkleste i verden til venninner er å gå inn i et parfymeri og be om en bodylotion/skrubbekrem/maske eller lignende til ca. kr xxx,-. Så blir jeg spurt om alder, arbeid, etc for min venninne, og har hittil endt opp med perfekte produkter som har blitt godt mottatt.

Jeg syns også det er overkill å snakke om merker hele tiden. Nå er jeg så lite her inne for tiden, at jeg ikke hadde oppdaget at dette var noe problem før denne tråden kom...

Kanskje de som faktisk irriterer seg over slikt, burde bruke mindre tid her inne? *huff - nå banner jeg sikkert i kirken*...

Skrevet

Jeg er egentlig litt enig med deg Sissan. Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk gidder å bry seg.

Skrevet

Jeg synes det er mange her som tillegger Milla holdninger jeg ikke kan se at hun har! Uansett må det da være rom for både merkebeviste og andre her?

Jeg er bare glad for å få anbefalinger av produkter,så er det opp til meg å velge om jeg vil følge dem eller ikke!

Jeg er av dem som ikke har så god økonomi,og da er anbefalingene til Milla og andre veldig fine å få...så jeg ikke kaster bort penger på feilkjøp!

Eli_Na

Skrevet

Sissan - jeg får vel ta den litt til meg siden det var jeg som startet denne diskusjonen. Og jeg skal være enig - jeg har brukt dette forumet altfor mye den siste tiden - det skal det bli en slutt på. Når man begynner å irritere seg over andre brukere, da går det altfor langt - helt enig med deg.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Ser at du prøver Tusenfrrryd. Men i bunn og grunn er det vel NETTOPP Milla denne tråden handler om? jeg vet ikke om det er flere "snobber" her inne, men Milla har provosert brukere siden "tidenes morgen" med merkesnakket sitt...

Det er nok meg og noen få andre denne tråden handler om- jeg er ikke dummere enn at jeg kjenner lusa på gangen :-) men det er helt i orden.

Når det gjelder merkesnakket mitt så innrømmer jeg at det noengang tar av litt, men jeg gjør det faktisk ikke for å få andre til å føle seg ille til mote. Det er kun for å beskrive og inspirere at jeg gjør det. Jeg er ikke så grunn at jeg ikke vet at det ikke spiller noen rolle for andre hva jeg har og ikke har.

Når det gjelder skjønnhetstips så må jeg også nevne endel merker. Jeg bruker heller ikke bare dyre ting- i tråden om Bodypeeling anbefalte jeg en av de rimeligste som finnes.

Milla

Skrevet

Ja, jeg prøver - å unngå heneglåsen. Dette er et tema som utmerket godt går an å diskutere på generelt grunnlag. Har noen personlige meldinger til noen å komme med, så får dere skrive dem på personlige meldinger.

Ok?

Tusenfryd - moderator som ikke vil stenge.

Gjest Anonymous
Skrevet

Innlegget er slettet.

Og det vil personinnlegg, -spekulasjoner etc. fortsatt bli.

Tusenfryd - moderator

Skrevet

Sløv dag på jobb, og jeg kom borti denne tråden da jeg koste meg med en kopp kaffe…… :lol:

Dumme meg lar meg provosere litt, og har lyst til å bidra, selv om jeg, da jeg gjorde det sist, ble beskyldt for å ikke forstå spøk (ref. tråden ”hyllest til Masahiro”, og ja Lula; jeg vil gjerne ha en PM med forklaring på spøken, - se det som et ledd i kampen mot uvitenheten….) :hoho:

Milla og hennes likesinnede må gjerne bruke ”hur mycket som helst” på design og de riktige (?) merkevarene, men som Lea sier; det får være måte på hvordan man ordlegger seg.

Uttalelser om bitre alenemødre med dårlig økonomi og dårlig hud faller på sin egen urimelighet. Slike utsagn sier mer om avsender enn bruk av design og merkeklær.

Og for ordens skyld; det er ikke misunnelse, det er heller et krav om respekt for de valg vi vanlige dødelige som kjøper sjampoen på REMA gjør. Slik jeg respekterer andres valg – så lenge jeg ikke får tredd det nedover hue som det eneste rette.

Og bare så det er sagt; jeg kjøper altså sjampo (og mye annet) på REMA, da jeg er nokså prisbevisst i hverdagen. Klær kjøper jeg over alt, - der hvor jeg finner det jeg skal ha – noen ganger på H&M, andre ganger på Design Forum. Hjemme har jeg faktisk en Masahiro-kniv, - sammen med Victorinox (verdens beste potetskreller – syns jeg ) og IKEA 365+ - for meg fungerer alle like godt (og ja, jeg elsker å lage god mat jeg også…..) Møblene og lignende? Noe har vi hatt i 20 år, andre ting er nokså nye, - vi skifter etter behov og har ikke anledning eller lyst til å bygge alt opp om EN stil. Etter min mening gir et hjem som er helt stilrent lite uttrykk for personlighet, et hjem skal jo etter min mening bestå av ting samlet gjennom livet, ting som gir minner…..

Vi er alle forskjellige, og prioriterer forskjellig. La oss få lov til det. Det er selvsagt positivt å dele erfaringer, men det er så mange måter å gjøre det på! Vil gjerne gi Milla et lite råd; det er kjempefint at du sitter inne med mye kunnskaper, og at du ønsker å dele dem med oss. Men i første omgang holder det faktisk at du sier at du vet om en kjempegod leppestift, eller at du fikk en kjempefin kåpe av forloveden din. Så kan heller de som er interessert i å vite mer, spørre! :blunke:

Men det var min mening……….

:nisse: GOD JUL

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Uttalelser om bitre alenemødre med dårlig økonomi og dårlig hud faller på sin egen urimelighet. Slike utsagn sier mer om avsender enn bruk av design og merkeklær.

Vask gjerne håret i Zalo for min del- men kom da ikke og klag over tørt og livløst hår.

Og det er mye misunnelse rundt omkring, det bør være fullt lovlig og anbefale ett godt merke uten at andre skal ile til med "åh det er så dyyyyrt" eller "huff sånn løsnng". Spar meg for denslags husmor-holdninger. Vi som har råd har råd- de som ikke har det kan tie stille i stedet for å kalle oss for snobber- bare fordi de er misunnelige.

Milla

Skrevet

Kjære Daisy. Det var ikke så alvorlig ment det der med at du ikke skjønte spøk :-). Men du siterte noen uttalelser som du mente var hårreisende snobbete: Milla kommenterete noe i et av mine innlegg, og jeg svarte henne tilbake i en fleipete tone. Det samme gjorde hun tilbake. Dette var fra min side ment som en spøk (og sikkert fra Millas også), og spiller litt på at andre tydeligvis synes at det er snobbete og snakke om merker på ulike kniver (litt selvironisk kanskje?).

Årsaken til at jeg svarte som jeg gjorde var at jeg reagerte på måten du ordla deg om min (slik du ser det ihvertfall) snobbethet.

Jeg er nemlig ikke særlig snobbete :-) (Men både du og andre må jo gjerne tro det hvis dere vil).

Forøvrig mener også jeg at "name-dropping" ofte virker snobbete, og ikke minst er det HELT unødvendig. Men ærlig talt: Det er da ikke mange her inne som driver med det???? Det skjer av og til, men da kan man jo bare overse det, eller?????? Det gjør ihvertfall jeg!

Men dersom man snakker om spesifikke ting, og kvaliteten på ulike merker, synes jeg ikke at det er spesielt snobbete.

Av alle de ting jeg eier, så er det en salig blandig av ulike merker. Både dyrt og billig. På visse ting er jeg opptatt av god kvalitet, og da koster det gjerne også. På andre ting bryr jeg meg fint lite.

Men i en diskusjon må det jo være lov å si noe om merke kontra kvalitet, uten at man er snobbete for det???

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har ikke lest alle sidene i denne diskusjonen, men det jeg er enig i det er med Milla. Det er så sant når hun skriver at dersom du har pengene til å unne deg det lille ekstra - hvorfor ikke. Jeg er ikke så opptatt av merker selv, men ta f.eks. hårshampoo. Kjøper det alltid hos frisøren og det gjelder div. sminkeprodukter også - alltid hos parfymeri - rett og slett fordi kvaliteten er bedre. Jeg vil ikke hive ut penger på noe som er av dårlig kvalitet. Da bruker jeg heller litt ekstra på noe som holder en god stund.

Det samme når det gjelder møbler hjemme hos oss. Vi har valgt litt dyrere møbler, men til gjengjeld vet vi at disse kommer vi til å ha en lang stund framover.

Snobb eller ikke - folk har lov til å kjøpe det som en selv vil uten at noen andre skal rynke på nesen av det av den grunn.

Skrevet

Hadde i grunnen tenkt å la det bli med det forrige innlegget, men må bare skrive litt til.

Lula; det ser jo ut som om vi i bunn og grunn er enige?? Kvalitet betyr mer enn merket, og i noen tilfeller er det ikke alltid sammenheng mellom kvalitet og merke, ref. diverse forbrukertester. I noen tilfeller er bruksverdien viktigere enn merket?? Har vi forstått hverandre rett???

Og kanskje jeg ikke har vært klar nok; selvfølgelig må man kunne uttale seg om merke kontra kvalitet – men for all del – ikke gjør det på en nedlatende måte overfor alle som ikke bryr seg om slike ting!! (mange ganger skinner det gjennom at ”stakkars dere, liksom, dere vet jo ikke bedre……”)

Jeg trodde ellers jeg hadde fått fram at alle må kjøpe hva de vil for meg, dyrt eller billig. Og jeg rynker ikke på nesen av merkefrikene bortsett fra når de bare MÅ nevne merkenavn i sammenhenger der dette ikke betyr noe, eller at de prøver å få alle andre til å virke dumme.

Og igjen; dette har ikke med misunnelse å gjøre, eller med det å ikke ha råd til design/merketing, jeg har faktisk råd til å kjøpe det meste jeg vil ha jeg også, men prioriterer annerledes. Jeg nekter også å være så dum at jeg lar meg ”lure” av et merke der det ikke har sammenheng med kvalitet.

De som fremdeles føler seg forurettet, eller ikke forstår hva jeg mener – BEKLAGER – men det betyr kanskje at dere føler dere bitte-bitte-littegrann truffet?

Skrevet

Jeg begynte på et innlegg som lignet veldig på det siste Daisy skrev.. men så ble jeg avbrutt :evil: .

Jeg anbefaler Limbo å lese gjennom resten av tråden, så vil det komme frem at det er disse nedlatende holdningene de fleste reagerer på.

For min del har det ikke med misunnelse å gjøre, men det er denne "name-droppingen" og at det sies rett ut at de som kjøper dagligvare-shampo er teite.

Om folk klager over tørt hår av den grunn.. greit, da er det kanskje selvforskyldt, men kosthold kan ha like mye, eller mer, å si som shampoen man bruker.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Jeg anbefaler Limbo å lese gjennom resten av tråden' date=' så vil det komme frem at det er disse nedlatende holdningene de fleste reagerer på.[/quote']

De gangene jeg kan virke nedlatende der er mot de som sier at de sliter med hud- eller hårproblemer, de får råd om gode produkter, hyler tilbake at det er for dyrt og kaller oss som gav rådene for snobber. Da blir jeg mektig provosert.

Milla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...