Gå til innhold

Snobbeguiden ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er nok mye rett i det Milla sier.

Jeg legger meg flat og støtter henne fullt og holdent i diskusjoner som vedgår merker og kvalitet.

Jeg har selv erfaringer som bekrefter at dette er tilfelle. Det er vel gjerne problemet til flere andre her inne, de har ikke prøvd kvaliteten - pga pengene - men det gjør de samtidig innhabile til å besvare spørsmål som angår hva som er best/ikke best.

Alle som har prøvd en leppestift fra Dior, vet at det ikke kan sammenliknes med H&M. Alle som har bært en ekte Duffelcoat fra eks Burberry vet at den holder større stand enn de billige - og atpåtil styggere - kopiene fra f.eks H&M.

Oss som har disse erfaringene kan skrive om de såkate HOVEDreglene - for ja, det er slike.

Man må betale for den kvaliteten man ønsker. De billige alternativene er nettopp tilstede fordi ikke alle har råd til det. Men kjære vene - ikke kom her og si at det er like bra som de store, dyre merkene. Det er rett og slett løgn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at dette har sklidd litt ut jeg da...

Det er vel ingen som har nektet for at dyre merker har bedre kvelitet her. (Eller er det?? Har ikke lest alle innleggene).

Jeg kjøper mye billig. Rekker sjelden å merke at kvaliteten er dårlig fordi jeg blir så lei av klærne etterhvert. Jeg vil heller ha 10 bukser som jeg har råd til å bli lei av enn 3 som er så dyre at jeg går i dem likevel.

Det som er litt latterlig synes jeg er denne kritikken som vi får når vi velger dagligvare shampo, rimelige klær, kjøkkenutstyr fra Big osv. Greit at noen sverger til dyre merker, men det får da være måte på hvordan man ordlegger seg.

Synes også at det kan bli litt for mye av disse "skrytetrådene". Men skriv gjerne sånne innlegg for min del. Jeg overser dem glatt. For noen år siden ville jeg kanskje blitt misunnelig eller følt meg litt mindreverdig fordi jeg ikke hadde disse tingene, men etterhvert har jeg blitt såpass trygg på meg selv og min egen smak at jeg gir blaffen.

Dette handler om prioriteringer. Jeg er sikker på at vi alle har kvaliteter, eiendeler, erfaringer og masse annet som er minst like viktig som de som skryter uhemmet av hva de kan, vet og eier.

Skrevet

Vel, dyre merke treng ikkje bety kvalitet, og det som er god kvalitet for ein person treng ikkje vera det for ein annan. Sistnemnde gjeld vel helst produkt som shampoo og makeup, sidan me ikkje er like og reagerer ulikt på produkt. Det er t.d. ein god, dyr kvalitetsshampoo eg ikkje kan bruka (hugsar ikkje merket) fordi håret mitt berre blir verre av den.

Elles er det no ein forskjell på å vera snobb og å vera oppteken av kvalitet. Og at ein ting er billig treng heller ikkje bety at det ikkje er kvalitet. Det er mange ting som spelar inn, både på pris som blir sett på produkt, og på kva ein legg til grunn for å kjøpa ulike produkt.

Skrevet

Håper ikke du siktet til meg når du skrev følgende, Tusenfryd:

Og forresten - å si at de som er opptatt av dyre ting, ikke vet hva som "er viktig i livet" - det er minst like nedlatende og det burde man også holde seg for god til.

I såfall er jeg blitt totalt misforstått her. Man kan være opptatt av hva man vil for meg - men det er det utpregede "snobberiet" her på Kvinneguiden jeg reagerer på. Det å regelrett rakke ned på andre mennesker fordi de ikke verdsetter det samme som en selv, det å få flettet inn i enhver diskusjon hvor flott en selv er - det er en uting som gjør at jeg for min del til tider nesten får brekninger.

Fruenge sa det som det er - de som virkelig har penger har slett ikke behov for å skryte til gud og hvermann - tvert imot.

Skrevet

For å svare på Hildes første spørsmål: Nei, synes ikke KG kan kalles snobbeguiden. Noen liker å diskutere design, andre vil diskutere samlivsutfordringer eller barbering. Helt greit for meg.

Det at enkelte nevner at de har kvalitetsting i nesten hver eneste tråd er jo litt patetisk og i Jantelovens Norge er ikke slikt tillatt, men jeg finner det ganske humoristisk. Det er ikke alltid jeg tar skrytepaver like alvorlig, men det vet jo ikke de! :lol:

Synes det er viktig at grensene for hva vi "får lov" til å diskutere her ikke blir for snevre. Dette gjelder uansett tema eller snobbethets-faktor.

:briller:

Skrevet

Likevel: Er det så viktig å HA mye penger og sånt egentlig?

Jeg tror ikke at man blir noe bedre menneske av det og slett ikke noe lykkeligere.

Selvsagt er det trist å være blakk hele tiden, ha dårlig råd osv., men man har gjerne erstatninger. Noen har barn som gir mange utgifter, men som også gir glede. Andre har interesse for dyre biler og bruker det de har på sånt, likevel har de glede av det.

Selv har jeg, sammen med sambo, et ganske høyt boliglån. Ikke fordi var avhenging av å ha vårt eget hus, men fordi vi ville skape noe selv. Huset gjør oss glade fordi vi har jobbet så mye med det. Vi har bevist for oss selv at vi kunne klare det.

Spiller ingen rolle om vi ikke har råd til merkeklær lenger. Det står nederst på prioriteringslista vår. For oss er det viktig å kunne kose oss. Vi setter pris på god mat og ferieturer, vi bruker penger på hus og hjem, men ikke nødvendigvis dyre ting.

Det viktigste er vel at vi er fornøyde med livet vårt det meste av tiden. At vi kan kjøpe eller skaffe oss det VI trenger og setter pris på. Og dette kan like gjerne være merkeklær som andre ting.

Må innrømme at jeg blir litt lattermild når det kommer innlegg som inneholder: "Jeg tok på meg min ekslusive xxxxx-jakke og de nye lekre xxxx-skoene mine!"

Hvis jeg skulle ha beskrevet denne situasjoenn ville jeg nok heller sagt: "Jeg tok på meg jakke og sko!" Men vi er jo alle forskjellige.

Skrevet

Forøvrig enig med kua!! :wink:

Alt bør kunne diskuteres, men jeg synes at vi bør kunne begrense dette besservisser-opplegget litt.

Skrevet

Sier meg helt enig med deg, Litago - man må kunne diskutere det meste her på Kvinneguiden. Vanligvis så tar jeg dette med godt humør selv, men idag har jeg slitt litt med et sykt barn hjemme samtidig som jeg er en smule premenstruell ... :ler: - da er kanskje lunta litt i korteste laget.

Det er vel nettopp mangfoldet her inne som gjør det så trivelig ...

Gjest Miss Seventeen
Skrevet

Jeg er så glad for at jeg har så perfekt kropp, utseende, hud...ALT, at jeg ikke trenger disse dyre designmerkene for å se bra ut. Kan smøre meg i ansiktet med Spenol, huden ser like ferskenaktig ut!

Kroppen er så veldreid at jeg kan kle meg i acryl fra SparKjøp og det bare smyger seg lekent rundt kroppen min. Tenk så mye penger og anstrengelse jeg sparer- penger jeg kan bruke til å fråtse i deilig mat, for kroppen min legger ikke på seg et gram selv om jeg drikker ren fløte til kvelds..

Stakkars dere som er NØDT til å kjøpe dyre produkter for å se nogelunde ut, en stadig jakt etter den beste fondation, beste mascara, rensesett etc. for å skjule alle deres skavanker.

:hoho::hoho::hoho:

Carrie Wannabe Deveraux

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Det må hvertfall være såpass takhøyde her at man kan snakke om merkevarer uten å få slengt etter seg at man en en idiot som kun bryr seg om merker og hva ting koster.

Når det gjelder å gi tips og råd så elsker jeg å gi skjønnhetstips... for det er jeg god på- ain't to shame in that.

Milla

Skrevet

Nå er det faktisk slik at når det gjelder hudpleieprodukter er det ikke så mye sammenheng mellom pris og kvalitet. Og dette har faktisk JEG litt peiling på. Det har vært gjort mange undersøkelser på dette, og konklusjonen er at den største forskjellen er at de billige er mer uttynnet. En undersøkelse av en dagkrem til en 50 lapp og en som var mer en ti ganger så dyr viste at eneste forskjell i innhold var at den dyre inneholdt hesteblod (det hadde et mer fancy navn på innholdfortegnelsen). Men produsenten kunne ikke dokumentere hva det skulle være godt for. Billige og dyre kremer blir ofte produsert på samme sted, og etter omtrent samme oppskrift. Det er igrunnen merket og i noen tilfeller en høyere konsentrasjon av virkestoffene man betaler ekstra for.

Selv bruker jeg et merke som er ganske dyrt, men veeeldig drøyt. Så jeg tror faktisk jeg sparer penger på å bruke det. Har brukt merker som Chanel og Guerlain og vært missfornøyd, og billige som Lumene og vært fornøyd. Spenol som Miss Seventeen sa, er faktisk et utmerket produkt (min erfaring). Men det som en synes er bra, vil ikke nødvendigvis passe andre.

Ellers er jeg helt enig med de som sier at de som har penger ikke snakker så mye om det. Og at det er litt merkelig når man drar inn merket på klærne sine i en historie der det er helt uvesentlig, slik som Ylvalin sa. Når slikt skjer ler jeg godt, for det er jo litt morsomt og.

Jeg har selv vokst opp med nok av penger, og har hatt min del av luksus og tjenere. Men det hindrer meg da ikke i å handle på H&M... eller Nille for den del. Jeg liker god kvalitet og legger gjerne ekstra penger i om det trengs for å få det, men det er faktisk fordi jeg hater å sløse og vil ha noe som varer. Julehandel er et mareritt sammen med meg, for jeg drar byen rundt for å finne den "rette" bilbanen eller sjørøverskuta. Det er fordi jeg vil bare ha noe som varer i åresvis, og haaater å finne leker i biter en mnd. etter jul. DET er sløsing med penger synes jeg. Slik er jeg når jeg kjøper ting til huset og meg selv og. Men når jeg finner en sofa i helt grei kvalitet på IKEA til 5000,- som er identisk med en designsofa jeg har "sett ut" til 50000,-, da slår jeg til og føler meg skikkelig lur. Ikke søren om jeg vil være fanget med en sofa på livstid, og vokte på unger og gjester så de ikke ødelegger den. Da velger jeg heller en som jeg kan bytte ut om noen år med god samvittighet. Vil ha et pent hjem, men et hjem man kan leve i uten å være redd for TING. Jeg går etter kvalitet, og hvilket merke det er eller hvilken butikk jeg finner det i, driter jeg i. Og til billigere jeg får det, til bedre er det. Men jeg vil også si at jeg har full respekt for de som prioriterer annerledes og bruker pengene sine på dyre ting. Det er jo opp til hver og en å bestemme hvordan de vil bruke pengene sine.

Skrevet

Når det gjelder å gi tips og råd så elsker jeg å gi skjønnhetstips... for det er jeg god på- ain't to shame in that.

Milla

Tviler ikke på at du har mange talenter, Milla. I tillegg til uovertruffen kunnskap om hud, hår, livsstil og interiør er du et unikum når det gjelder å dele disse kunnskapene med andre. Og det på en ofte så usmakelig og nedlatende måte at budskapet forsvinner i all selvdyrkelsen.

Gjest Anonymous
Skrevet

enkelte ting kan være greit å kjøpe dyrt, og heller få en litt bedre kvalitet på. jeg er f.eks svært kresen på maten, og unngår butikk-kjøtt i det lengste. halvfabrikata er heller ikke videre populært.

jeg legger heller litt tid og energi på å få skikkelig mat, så jeg er nok litt snobbete på det området. hvis maten er opptint kjøtt fra rimi, så hjelper det ikke at kniven er aldri så god.

dyrt er ikke alltid best, så det er lurt å gjøre sine undersøkelser før man handler. hvis ikke kan man ende som min venninne som investerte i gore-tex-utstyr for 6-7000, og som stod søkkvåt på en fjelltopp etter en dag med regn (og etpar elveforseringer). det utstyret egnet seg mest til å ta seg ut, og være sporty i byen med (eller til kortere skogsturer)..

innhent flere meninger/dokumentasjon, og stol ikke for mye på dem som selger den varen dere er ute etter. kosmetikkfirmaer som opplever "oppsiktsvekkende resultater" i egne tester er jo nesten til å le av.

*ravna*

Gjest skjønnheten
Skrevet

Jeg er så vakker fra naturens side jeg at jeg trenger verken designer klær eller dyr make-up. Så jeg slipper å kjøpe produkter for å se vakker ut, føler meg ganske heldig!

Skrevet
Håper ikke du siktet til meg når du skrev følgende, Tusenfryd:

I såfall er jeg blitt totalt misforstått her. Man kan være opptatt av hva man vil for meg - men det er det utpregede "snobberiet" her på Kvinneguiden jeg reagerer på. Det å regelrett rakke ned på andre mennesker fordi de ikke verdsetter det samme som en selv, det å få flettet inn i enhver diskusjon hvor flott en selv er - det er en uting som gjør at jeg for min del til tider nesten får brekninger.

Fruenge sa det som det er - de som virkelig har penger har slett ikke behov for å skryte til gud og hvermann - tvert imot.

Gjest Miss Seventeen
Skrevet

Ja, er vi ikke heldige, "Skjønnheten"?

:lol:

Gidder da ikke sette meg inn i hva som er best av alskens merker, teknikker, når Catherine Zeta Jones blekner ved siden av meg.

:hoho:

Og jeg bruker ikke make-up!

Kanskje de som virkelig er inne i dette med produkter etc. er de som trenger mest hjelp til å forbedre det de har fra naturens side....

:hoho::briller::hoho:

Gjest skjønnheten
Skrevet

Jo, det er deilig å være vakker. Jeg kan gå med en potetsekk fra onkels gård, og jeg vil allikevel være blendende vakker. Jeg kan forstå at folk som trenger alle disse produktene for å bli pene er en smule missunelig på meg, jeg kan bruke penger på andre ting enn dette. Gud så deilig jeg har det!

Skrevet

God design, merkeprodusenter, kvalitet og snobbethet er vidt forskjellige temaer. Hvordan i all verden klarer alt dette å blandes sammen i en og samme tråd? Noen ganger er det paralleller mellom disse, andre ganger ikke. Noen enhetlig fellesnevner finnes IKKE, og smaken er som baken – delt.

Jeg priser meg lykkelig for at Milla holder ut på Kvinneguiden. Jeg kan snakke om GOD DESIGN hele dagen og tar gjerne imot tips om ditt og datt. At noen kan antyde at hun er snobbete skjønner jeg ikke. Hun har jo opptil flere ganger opplyst at hun samler på glass fra Calvin Klein…???

En annen ting: Sex and the City er ikke parodi, men gjenspeiler holdninger blant forskjellige jenter i dagens samfunn (om enn på en litt overdreven måte). Om serien fremstår latterlig og patetisk er det vel i såfall fordi det er sånn samfunnet er? Å påstå at de som identifiserer seg med Carrie og Co er virkelighetsfjerne og grunne, DET er snobberi spør du meg. Men det er jo alltid noen som prøver å være bedre enn andre da…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...