Jen Skrevet 11. desember 2002 #21 Skrevet 11. desember 2002 Dersom noen tar serien "Sex & The City" på alvor, synes jeg oppriktig synd på de. Det er jo ment som en parodi på single jenter i NY, for de har jo opp gjennom tidene fått rykte på seg for å være litt selvopptatt, og ha problemer med å finne seg mannfolk. Men så hjelpesløse som jentene i serien er har jeg vanskelig å tro at noen kvinner over 30 er. Man må ta serien som det den er ment som, da er det morsomt. Tar man det som en manual over hvordan man skal leve livet sitt, blir det veeeeldig patetisk.
-zloty Skrevet 11. desember 2002 #22 Skrevet 11. desember 2002 Å fylle "tomhetene" i livet sitt med å unne seg -ting- er jo velkjent for de fleste av oss. Vi søker status, enten via utdannelse, venner , penger eller materielle goder. Når livsnødvendighetene er dekket : -mat og bolig- , går oppmerksomheten ofte over til materieller goder, "tomhetens gleder" Hvis Milla har glede av å handle i NYC på spesielle butikker og gjerne etter yndlingsseriens mønster, så synes jeg hun skal få lov til det. Herlig at folk er forskjellige! For min egen del ville dette vært fullstendig meningsløst, ville ha tilbragt tiden min i NYC med å besøke helt andre steder enn motebutikkene på 5 ave. K.
Gjest chimp Skrevet 11. desember 2002 #23 Skrevet 11. desember 2002 Tror ingen her har til hensikt å nekte Milla noe som helst, Kurgan! D lar seg da heller ikke gjøre.....Diskusjonen startet i utgangspunktet m Hildes syn på d hun oppfatter som 'snobbethet'. D betyr ikke d samme som at hun aller helst ønsker å nekte andre d man selv ikke har råd til/bryr seg om/whatever....
Gjest sexysadie Skrevet 11. desember 2002 #24 Skrevet 11. desember 2002 D finnes snobbethet her inne på forumet også; vi har jo et A-lag av debattanter som hele tiden er politisk korrekt og gjør sitt beste for å følge moderatorenes meninger i ett og alt.Og som hele tiden hyler opp når noen tar opp emner som kanskje går dem litt for nære. Ellers da så synes jeg d er topp at kvinner tjener penger og bruker dem på seg selv!!Hva skulle de ellers bruke dem på??
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #25 Skrevet 11. desember 2002 Når folk som ikke har råd til/bryr seg om god kvalitet og design begynner og rakke ned på andre som har glede av det dreier det seg stort sett om minunnelse- og ett ønske om å selv føle seg bedre. Hvorfor ellers startet man denne diskusjonen om sobbene på KG? Vi som liker design- og å snakke om det er ifølge resten av "bermen" både kalde, kyniske, selvopptatte og grunne. Vi bryr oss ikke om folk som dør av sult eller de som dør av kreft. Alt vi bryr oss om er klær, kniver og sko. Milla
Gjest Lea Skrevet 11. desember 2002 #26 Skrevet 11. desember 2002 Jeg er ikke så opptatt av merker og sånt, men jeg liker "design" i den forstand at jeg setter pris på form og farge. Jeg er mer opptatt av å lage ting selv. At noen her inne er veldig merkebevisst er greit nok. Men jeg kan skjønne at folk kan oppfatte dette som litt skrytete og enkelte kan faktisk føle seg litt "mindreverdig", uten at det har noe med misunnelse å gjøre. I det siste har det vært mange tråder som har omhandlet merkevarer. Det kan derfor virke som om de fleste her inne bruker drøssevis med penger på sånne ting. Det er vel ganske enkelt fordi de som svarer har eller bruker disse produktene. Andre lar være og svare. I tillegg har det hendt at folk har fått ting slengt etter seg fordi de bruker "feil" produkter. Produkter som folk sier de er fornøyd med blir enkelte ganger omtalt som "dritt", "Elendig" og "dårlig". Det som fungerer for EN person trenger ikke nødvendigvis å være riktig for en annen.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #27 Skrevet 11. desember 2002 Produkter som folk sier de er fornøyd med blir enkelte ganger omtalt som "dritt", "Elendig" og "dårlig". Jeg er veldig flink til å snakke nedsettende om produkter jeg synes ikke holder mål, som feks. Define hårprodukter. Men jeg forsøker også å gi råd om produkter som jeg vet er gode og jeg tar sjelden feil når det gjelder hva som er bra og dårlig. Fordi jeg bryr meg om slikt og fordi jeg har erfaring innen hudpleie og make-up. Jeg kommer ikke til å slutte å snakke om design pga. at noen forsøker å fremstille meg (og andre) som idioter. Milla
Jen Skrevet 11. desember 2002 #28 Skrevet 11. desember 2002 Det går jo godt an å være interessert i både moter og design og verdenspolitikk. Det er jo flott å ha mange interesser. Jeg er selv veldig glad i god design og kvalitet, men det betyr ikke at jeg bryr meg mindre om andre ting. Det faktisk fullt mulig å lure på hvilken mascara som er best eller diskutere hvilken designer man liker uten at det tar opp all hjernekapasitet.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #29 Skrevet 11. desember 2002 Det faktisk fullt mulig å lure på hvilken mascara som er best eller diskutere hvilken designer man liker uten at det tar opp all hjernekapasitet. Dessverre er det mange som ikke har fått med seg det. Men det er som sagt bare misunnelse. Milla
Gjest Louisa Skrevet 11. desember 2002 #30 Skrevet 11. desember 2002 For meg er det ikke merkene i seg selv som er avgjørende, men at det faktisk er kvalitet på det jeg kjøper. Og ofte er det faktisk slik at merkevarer og kvalitet henger sammen! Dette har kanskje med å gjøre at merkeprodusentene ikke ønsker å bli tilknyttet rykter om at deres produkter har dårlig kvalitet. (Hvor mange er det ikke som dropper å kjøpe tannkrem på Meny grunnet avsløringene om butikkens behandling av kjøttvarer?) Og når det gjelder kniver er det en vesentlig kvalitetsforskjell! Bare prøv å skjære gjennom tomater med ulike kniver, så merkes dette fort. Å kutte tomater med en kniv der man først må stikke hull i tomaten med knivens spisse ende og deretter sage seg gjennom blir ikke særlig bra. Også når det gjelder sko er jeg meget bevisst på hva jeg kjøper. Billige sko kan se OK ut, men mine føtter forteller raskt hva som er kvalitet og ikke. Med klær derimot, synes jeg ikke det er så viktig hvilket merke jeg kjøper. Som regel går jeg fort lei av dem allikevel, så da er det vel så bra å ikke ha brukt en formue på dem. Basisplagg som kåper og penbukser bruker jeg riktignok vanligvis litt mer penger på. (PS. Er det forresten deg det er bilde av på din nye avatar, Milla? For det ser ikke ut som det er Audrey Tautou denne gangen.)
aline Skrevet 11. desember 2002 #31 Skrevet 11. desember 2002 Ja Milla, du er ganske flink til å kalle det DU ser på som billig og dritt, for billig, dritt, elendig eller dårlig eller lignende. Og når du samtidig slenger på at "jeg VET dette, for jeg KAN design, sminke og slikt...", da KAN du heller ikke regne med at du ikke får provosert på deg endel mennesker! Jeg handler mye på f.eks. H&M jeg, det er mulig det er "dritt" eller elendig eller dårlig i dine eller andres øyne, men når JEG finner noen typer klær der, som JEG liker, og som faktisk opptil flere ganger har holdt form og farge og søm i maaaange år, når du da svarer at H&M er dritt, elendig eller dårlig, når du snakker nedsettende om de tingen JEG trives i, som JEG liker og kjøper, klarer du ikke da å se at du snakker nedsettende om meg? (og bare for å ha sagt det, dette er bare ett eks. Det har aldri vært i en diskusjon!) Jeg har ikke noe behov for å snakke dritt om dyre merker, selv om jeg har kjøpt dyr merkesminke som har vært elendig! Jeg har ikke behov for å kalle det du velger å kjøpe for snobbe-stil, jeg har heller ikke noe behov for å "hjelpe" andre til å forstå hva som er best for dem når det kommer til totalt ukjente mennesker og personlig stil!! Man trenger ærlig talt ikke være snobb for å interessere seg for kvalitet, men man nærmer seg når det eneste "rette" er dyr design, og alt annet bare er dritt, og dette kommer som nedsettende kommentarer!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #32 Skrevet 11. desember 2002 Å kutte tomater med en kniv der man først må stikke hull i tomaten med knivens spisse ende og deretter sage seg gjennom blir ikke særlig bra. (PS. Er det forresten deg det er bilde av på din nye avatar, Milla? For det ser ikke ut som det er Audrey Tautou denne gangen.) Det ser ut til at vi tenker likt Louisa. For meg som elsker å lage mat fra bunnen av er gode kniver kjempeviktig og jeg elsker Masahiro knivene mine, de er noe av det beste jeg har investert i til kjøkkenet. ÆÆÆÆ Ikke still meg pesonlige spm. inni en annen tråd. registrer deg så kan du sende meg en personlige melding. Men for å svare deg, nei, det er ikke Audrey denne gangen, det er Bettie Page. Milla
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #33 Skrevet 11. desember 2002 Milla skrev: Når folk som ikke har råd til/bryr seg om god kvalitet og design begynner og rakke ned på andre som har glede av det dreier det seg stort sett om minunnelse- og ett ønske om å selv føle seg bedre. Hvorfor ellers startet man denne diskusjonen om sobbene på KG? Jo, det skal jeg si deg, Milla - denne diskusjonen startet jeg fordi jeg plutselig fikk nok av det utpregede snobberiet som forekommer i så og si hver diskusjon her på Kvinneguiden for tiden. En annen medvirkende årsak er nok at jeg er hjemme med et sykt barn idag og dermed har litt bedre tid enn jeg har til vanlig
Ylvalin Skrevet 11. desember 2002 #34 Skrevet 11. desember 2002 Jeg synes det er snobbete å hele tiden fremheve hva slags merker ditt og datt man kjøper. I en tråd som handler om klær, sminke og interiør kan jeg forstå at man kommer inn på temaet. Men det virker simpelt å gjøre det i sammenhenger hvor det egentlig ikke er nødvendig. Hvis man for eksempel i en tråd som handler om bensinpriser klare å flette inn at kjøretøyet har krokodilleskinnsseter, surroundannlegg, champagnekjøler og DVDspiller DA blir det simpelt. Dere må gjerne ha en slik bil, for all del, men det blir litt kvalmt å bruke enhver anledning til å fortelle om det. For å illustrere ytteligere; Tenk deg en tråd som starter med "Da jeg var på vei til jobb i den nye Chaneldrakten min i morges så jeg noe underlig langs veien..." Og så handler det ikke om den nye drakten i det hele tatt. Jeg har lest innlegg som minner om disse på KG. Og da tenker jeg at slike mennesker bruker merker for å fremheve seg selv. Enten de faktisk har alle de dyre tingene eller ei. For meg handler det ikke om hvorvidt man kjøper en drakt hos Chanel eller HM, det handler om hvordan og hvorfor man forteller det.
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2002 #35 Skrevet 11. desember 2002 Helt enig med Ylvalin og Hilde her. Det er en ting å være opptatt av god design og ha egne favorittmerker. Det er da ikke noe galt i det. Jeg synes derimot at det blir temmelig vulgært å flette det inn i enhver samtale. I tillegg er det respektløst (og ikke så lite ignorant) og mene at man selv sitter med det eneste riktige svaret på hva som er gode produkter.
fruenge Skrevet 11. desember 2002 #36 Skrevet 11. desember 2002 På innleggene så virker denne problemstillingen litt svart/hvitt. Eller så har kanskje jeg eller noen andre misforstått. Hvorfor tror endel at vi som ikke skriver om merker og ditt og datt ikke er opptatt av dette. At vi ikke har råd til det eller ikke er lure nok til å kjøpe en cashmir kåpe i stede for fuskis fra h&m. Hvorfor dras den slutningen? Jeg er i flere av mine venners øyne en snobb, fordi jeg kjøper disse tingene. Men jeg går jo ikke å skryter av det og beskriver det utførlig for dere her. Det har jeg ikke behov for. Jeg kommer fra en familie med mucho dineros, men vi har aldri hatt behov for å skryte av det. HVis noen i omgangskretsen gjorde det så hdde man enten vunnet i tipping, eller en som trodde man hadde penger. (og den eneste grunne jeg forteller dette var å få frem et poeng, ikke for å brife) Dere må gjerne være opptatt av det dere vil for meg, diskutere design opp og ned i mente. Og gjerne merker, men ikke brif. Det blir bare helt galt. Det er jo tingens kvalitet jeg er villig til å betale for, men kanskje det er sånn at siden vi ikke ser hverandre så må enkelte fortelle om merket. Slik at vi kan fortelle om vår status og vellykkethet? Ikke krever jeg mitt svar som det eneste rette fordi jeg vet vi er forskjellige, det som er bra for en, kan være dårlig for noen andre. Det er ikke vår oppgave å oppdra, vi kan komme med tips, men det må vi komme med fordi det har funket for oss, og det er faktisk en subjektiv oppfatning. Og til du som å har lyst til å tro at jeg er jantelov entusiast. Bare glem det, det er for enkelt argument som preller av på denne jenta.
Tusenfryd Skrevet 11. desember 2002 #37 Skrevet 11. desember 2002 Jeg er nok mer som Lea - jeg er opptatt av form og farge. Hvem som har produsert det eller det, er jeg mindre opptatt av. Oppdaget akkurat at den gjeve kniven vi har i skuffen som nesten aldri brukes, er en Masahiro-kniv - kikket etter fordi det ble tatt opp i en annen tråd. Har også noe kjøkkenutstyr fra Rösle, som vi ikke bruker - fordi vi er meget fornøyd med en fx bokseåpener kjøpt på Rimi eller Jernia eller noe for mange år siden, som funker til det den skal og som dermed kommer først opp av skuffen når det skal åpnes en boks. Jeg er også veldig glad i Bodum sine ting. Ikke fordi det er Bodum, men fordi de lager ting jeg liker. Bodum er da heller ikke noe dyrt merke, så jeg kan med god samvittghet fråtse litt i morsomme og pene ting. Som jeg synes er pene og stilige. Det er også design og merke - men altså av den mer rimelige sorten. Nå kan det virke som jeg snobber nedover - det gjør jeg ikke - men det er utrolig fristende her inne noen ganger. Det er opplest og vedtatt hva som er bra og hva som er dritt. Og kyss katta om kvalitet er det samme som design og merke. Det er ikke sant. Det er ikke usant heller - men å bruke det som unnskyldning er bortimot det teiteste jeg hører. Hvorfor kan dere ikke bare innrømme at det der er kjempeflott, dyrt og jeg har lyst på det. Jeg har råd, og jeg kjøper det. Det ville vært noe... Tror dere at Audi er det beste bilmerket? Eller bare at det er fryktelig dyrt? Tror dere Mercedes og Ferrari selger kvalitetsmotorer, eller selger de opplevelse tror du? Tror dere Bang&Olufsen har verdens beste stereoanlegg? Dere må ikke tro det, for det har de ikke, men de selger en følelse som du betaler det hvite ut av øynene for. Er det ingen av dere som forstår hva det er som selges? Det er ikke sjampo, biler, og kjøkkenkniver. Det er følelser og opplevelser. Det er den følelsen det gir deg som du betaler for. Snobb gjerne - men vær ærlig. Kjøp kvaliteten du er ute etter, men ikke pga merket. Kjøp noe pent til den prisen du har råd til. Men snakk aldri ned om noen som ikke verdsetter det samme som deg! Og forresten - å si at de som er opptatt av dyre ting, ikke vet hva som "er viktig i livet" - det er minst like nedlatende og det burde man også holde seg for god til.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #38 Skrevet 11. desember 2002 Og når du samtidig slenger på at "jeg VET dette, for jeg KAN design, sminke og slikt...", da KAN du heller ikke regne med at du ikke får provosert på deg endel mennesker! Jeg tar gjerne en god diskusjon om hva som er bra og dårlig- for det finnes endel hovedregler som man bør holde seg innenfor, særlig når det gjelder make-up. Det finnes bra rimelig make-up også, men de er i ett fåtall sammenlignet med de viirkelig supre sakene. Jeg har aldri sagt at alt som ikke er design er bare dritt for det er tullprat. Jeg sier derimot at flere burde få øynene opp for design fordi det inspirerer til kjøp man har glede av i mange år, uansett om det er klær, parfyme, møbler eller sengetøy. Milla
aline Skrevet 11. desember 2002 #39 Skrevet 11. desember 2002 Men Milla, dine hovedregler er DINE hovedregler! De produktene som ikke holder dine mål, holder jo mål for endel andre! Det er masse billigmerker som selges på bl.a. H&M (av sminke også). Jeg tviler på at de hadde fortsatt og fortsatt og fortsatt å produsere og stille ut dersom de ikke hadde solgt. Noen trenger kanskje ikke samme kvalitet, for noen så er ikke det viktig, så lenge de får den fargen de skal, og sminken sitter på hele dagen, og ikke drysser eller kleber. Så at den er for dårlig for deg, sier faktisk ikke at ingen andre burde bruke produktet. Og at man gir tips om bra produkter er bare bra det, men ikke snakk ned om det som kanskje er andres "stil" eller hverdag. Ikke alle er interesserte nok til å kjøpe det dyreste bestandig.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #40 Skrevet 11. desember 2002 Når jenter sitter og klager over foundation som skjolder seg, øyeskygger som drysser, leppestift som sklir ut og uren hud med mye kviser så må det være lov til å si at så lenge de bruker/ikke bruker de produktene de gjør/bør gjøre så kan de bare sitte der å klage. Hvorfor kaste borti tid på å gi råd når de sier at "nei, kan ikke, det er så dyyyyyyrt". Det koster og ha flott hud og lekker make-up. Ingenting kommer gratis. Milla
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå