Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #1 Skrevet 11. desember 2002 Er det bare jeg som reagerer på snobberiet her inne ? Jeg vet jo at man bare skal overse diskusjoner man ikke liker, men det er jammen ikke lett. Snobberi kaller jeg det når det kun dreier seg om de dyreste merker og design enten det gjelder klær, sko, sminke, glass, kjøkken-kniver og andre saker og ting til huset osv... Jeg er selv ganske opptatt av klær, og er helt nødt til å føle meg velkledd når jeg skal på jobb eller ut ellers. Men det å kle seg stilig har ingenting med hvem som har designet klærne - det har med helheten og at man finner sin egen stil. Gud og hvermann kan kjøpe designer-klær (dersom man har råd) - men det betyr ikke dermed at man er stilig kledd - det har mer med sammensetningen og hva slags type klær man passer. Man kan rett og slett ikke se på TV-serier som f.eks. "Sex og singelliv" og virkelig tro at skuespillerne er slik i privatlivet sitt. Det er skuespill fra ende til annen - sminke og lyssetting i tillegg til et velskrevet manus er suksessfaktor her. Fordi om Sarah Jessica Parker ser flott ut i en designer-kreasjoen i TV-serien, så kan jeg love dere at ingen av oss hadde sett slik ut i samme kreasjon. Det gjelder å våge å være seg selv og finne sin egen stil - først da får man fram sitt vakreste.
Lula Skrevet 11. desember 2002 #2 Skrevet 11. desember 2002 Jeg er ikke spesielt opptatt av merker. Men jeg ER opptatt av kvalitet. Når jeg finner et merke som fører varer (uansett hva det er), som både har riktig stil for meg og god kvalitet; Ja da kjøper jeg det uansett hvilket merke det er. På kjøkkenutstyr spesielt er jeg VELDIG opptatt av kvalitet. Det er fordi at jeg merker enormt stor forskjell på de ulike merkene, og jeg vil gjerne ha det beste. Hvis jeg ikke har råd til å kjøpe det jeg mener er det beste, ja så kjøper jeg ikke en dårligere modell, men venter heller til kan kjøpe det jeg virkelig vil ha. Det samme gjelder med andre ting. Kjøper heller en kåpe i tidløs design i super kvalitet, enn en kåpe i dårlig kvalitet som jeg kun kan bruke en sesong. Da får det heller koste litt ekstra. Synes ikke jeg er spesielt snobbete for det, gitt.
Gjest chimp Skrevet 11. desember 2002 #3 Skrevet 11. desember 2002 JEG har også lagt merke til enkelte innlegg som oser av snobberi. Gidder ikke bruke tid på å argumentere mot dette, utsagnene sier jo d meste om mennesket bak og hva som er viktigst i deres verden..... Senest idag, på min arbeidsplass, har vi fått en solid påminnelse om hvor lite dette eg. betyr i den store helheten, ettersom en tidl. kollega av oss, ikke 30 år enda, igår døde av kreft. Hun etterlater seg mann, et barn på 10 år og fortvilte foreldre. Hva bryr du deg om all staffasjen den dagen du får beskjed om at du bare har et begrenset antall dager igjen å leve? Hvordan hadde du prioritert da?
Lula Skrevet 11. desember 2002 #4 Skrevet 11. desember 2002 Jeg har selv mistet mange som sto meg nær. Deriblandt min egen mor i en særdeles tragisk ulykke. Det betyr vel ikke at jeg ikke kan mene noe om kvalitet og design??? Å være opptatt av slike ting er ikke ensbetydende med at man ikke bruker tid på familie, venner og andre mennesker? Synes egentlig det en smule frekt å stille dette opp mot å miste noen man er glad i. Alle handler vel klær og utstyr, uansett pris og merke? Å velge kvalitet og design på visse ting gjør en virkelig ikke til et dårligere menneske som "burde tenke gjennom sine prioriteringer her i livet". Ble bare en liten smule provosert av det siste innlegget
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #5 Skrevet 11. desember 2002 Chimp: ufattelig trist å få slike beskjeder og det er i slike tilfeller at diskusjoner om hva slags merke man har på klærne betyr null-niks. Lula: jeg leste tidligere hvorfor du var opptatt av riktig utstyr på kjøkkenet og det forstår jeg kjempegodt. Det hadde helt sikkert jeg også vært i ditt tilfelle. Og jeg kjøper også endel dyre klær - men da kjøper jeg de fordi at jeg liker de og ikke fordi at de er designet av den og den. Jeg mente bare at man trenger vel ikke bli så fiksert på merker og designere at det er det viktigste i verden - for det er det faktisk ikke. Og jeg mener at endel av dette designer-hysteriet skyldes TV-serier som bl.a. "Sex og singelliv".
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #6 Skrevet 11. desember 2002 Jeg mente bare at man trenger vel ikke bli så fiksert på merker og designere at det er det viktigste i verden - for det er det faktisk ikke. Og jeg mener at endel av dette designer-hysteriet skyldes TV-serier som bl.a. "Sex og singelliv". I hvor stor grad man blir påvirket av denne episoden, sier noe om ditt forhold til deg selv. Er man trygg og sikker på seg selv, skjønner man at dette er en "illusjon". Unge og usikre jenter som selv ikke har en sterk eller normal identitet kan gjerne la seg påvirke av en slik episode. Og vi har hundre andre eksempler at slike tv -programmer som fungerer som "rollemodeller" for unge mennesker. Slik er det nu bare en gang. Og Hilde, det er ikke vanskelig å skjønne hvem du sikter til i dine innleggg.
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2002 #7 Skrevet 11. desember 2002 Jeg er helt enig med deg Hilde. Som du også sier at man kan da være opptatt av kvaliet uten å hele tiden fremheve hvilke dyre merker man kjøper. Det virker som om merket er viktigere enn utseende og kvalitet. Sex og singelliv er bare en TV-serie, ikke det virkelige liv, heller ikke i New York. Sarah Jessica Parker har sagt at hun er glad for at hun ikke er Carrie i sitt virkelige liv fordi Carrie er faktisk ganske snobbete og grunn.
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #8 Skrevet 11. desember 2002 Selvsagt skal vi ikke stille de to tingene opp mot hverandre, Lula - jeg mistet selv min mor da jeg var 30 og har fremdeles, flere år etter, problemer med å takle akkurat det. Allikevel, så syntes jeg ikke Chimp var frekk i sin uttalelse - det går an å tenke litt over hva som er viktig og hva som betyr noe i livet.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #9 Skrevet 11. desember 2002 Hva bryr du deg om all staffasjen den dagen du får beskjed om at du bare har et begrenset antall dager igjen å leve? Hvordan hadde du prioritert da? Chimp, det er direkte patetisk og komme med ett slikt argument i en diskusjon som handler om noe helt annet. Frekt er det også- vi som liker design og kvalitet eier ikke evnen til å tenke på andre ting, er det slik å forstå? Det faller på sin egen urimelighet. Vi som tjener nok penger til å unne oss det beste har ingen grunn til å skamme oss. Det er fint å diskutere design med likesinnede uten at surmagede "økonomister" skal komme og kalle oss grunne og selvopptatte. Kvalitet og design henger stort sett sammen, hvorfor kjøpe feks. en kniv fra IKEA som blir dårlig etter 1 år når man kan kjøpe en Masahiro kniv som varer en mannsalder hvis den behandles riktig? Eller hvorfor kjøpe en kåpe til 998;- på H&M som nupper seg etter den første turen ute i snøføyke når man kan kjøpe en klassisk tidløs kåpe i Cashmere ull som man har glede av i 10 år. Sex and the City er en av de mest intelligente seriene som går på TV, alt designpratet og fokuseringen på sko er bare med på å gi personene karakter. Serien tar opp liv, død, alvorlig sykdom, vanskelige kjærlighetsforhold, medmenneskelige forhold, pengeproblemer og alt som ett normalt menneske vil oppleve i løpet av livet. Man må bare se serien på riktig måte. Jeg er påvirket av serien og lar meg inspirere av Carrie sin stil, jeg er ikke noen copy-cat men hun har lært meg å kombinere ting på nye måter. Milla
Gjest chimp Skrevet 11. desember 2002 #10 Skrevet 11. desember 2002 Hei, Lula! D kom nok en smule skjevt ut å sammenligne disse tingene; normalt hadde jeg ikke gjort d, men akkurat idag er en veldig spesiell dag, og d var akkurat idag denne diskusjonen kom opp......
Lula Skrevet 11. desember 2002 #11 Skrevet 11. desember 2002 Jeg er VELDIG enig i at å være opptatt av merket for merkets skyld er både snobbete, og helt unødvendig! Denne typen folk vet ofte ikke så mye om kvalitet heller, ettersom ikke nødvendigvis pris og merke er i samsvar med kvaliteten (Synd for dem å bruke masse penger på noe av dårlig kvalitet, hi, hi). Jeg tror nok at de fleste som av og til diskuterer diverse merker her inne, ikke nødvendigvis er så snobbete. KG er et greit sted å utveklse erfaring om både viktige og mindre viktige ting. Deriblandt hvilke erfaringer man har med merker på ulike varer (som ikke er så viktig, men likevel av interesse). Og så er det sikkert noen få snobber her (både åndssnobber og andre snobber), men de kan vi jo bare ignorere :-)
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #12 Skrevet 11. desember 2002 Care: ja, helt klart så har det mye å si hvordan du er som person - de fleste klarer å se filmer og TV-serier og ta det for det det er. Men det finnes helt klart mennesker som ikke takler det. Leste et sted at det faktisk arrangeres turer til Nex York hvor man reiser til steder hvor "Sex og singelliv" spilles inn og hvor man kan shoppe der jentene i serien shopper, drikke de samme drinkene som de gjør i serien og gå på de samme restaurantene .... det viser jo at endel mennesker har problemer med å skille fantasi og virkelighet.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #13 Skrevet 11. desember 2002 Nå er jo designvarer stort sett av ypperste kvalitet. Så det blir litt feil og si at man kun er opptatt av kvalitet og ikke av design. Jeg diskuterer aldri design med mine venninner, de har ikke råd til slike ting og jeg vil ikke virke blærete så jeg tier stille når jeg er i Deres selskap. Men KG er mitt lille fristed for å snakke om det. Milla
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #14 Skrevet 11. desember 2002 Care: ja, helt klart så har det mye å si hvordan du er som person - de fleste klarer å se filmer og TV-serier og ta det for det det er. Men det finnes helt klart mennesker som ikke takler det Selvsagt finnes de som ikke klarer å skille en tv-serie fra det virkelig liv- men de er heldigvis i fåtall. Jeg har mange gode minner fra mine turer til NYC og det er gøy og se at jentene i serien går i de samme gatene og handler på noen av stedene jeg også har handlet. Det jeg misliker med Carrie er at hun heller kjøper tre par nye sko fremfor å fikse opp leiligheten sin litt. Jeg ville elsket og satt klørne mine i det stedet. Milla
Gjest indiangranny Skrevet 11. desember 2002 #15 Skrevet 11. desember 2002 Hei Dere :D Hvorfor ikke glede seg med dem som har råd til å kjøpe designer varer enn å være misunnelig for at en selv ikke har råd til dette. En ting er sikkert en får hva en betaler for og hvorfor ikke spytte i noen kroner på et bra vare som har kvalitet. hilsen indianlady
Gjest Hilde Skrevet 11. desember 2002 #16 Skrevet 11. desember 2002 Jamen Milla da - leste du ikke hva gurimalla skrev: Sex og singelliv er bare en TV-serie, ikke det virkelige liv, heller ikke i New York. Sarah Jessica Parker har sagt at hun er glad for at hun ikke er Carrie i sitt virkelige liv fordi Carrie er faktisk ganske snobbete og grunn. Det viser vel hvor dumt det blir å la seg påvirke til de grader av en serie som denne.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 11. desember 2002 #17 Skrevet 11. desember 2002 Jeg leste hva hun skrev, men jeg vil gjerne se hvor hun sakset det sitatet fra, i boken Sex and the City Kiss & Tell som er den ofisielle utgivelsen fra HBO hvor SJP selv har skrevet noen kapitler sier hun nemlig noe helt annet om sin rollefigur Carrie. Milla
Lula Skrevet 11. desember 2002 #18 Skrevet 11. desember 2002 Chimp: Den er grei :-) Ta vare på kollegene dine og deg selv!!
Gjest chimp Skrevet 11. desember 2002 #19 Skrevet 11. desember 2002 Indian Lady! Dette har INGENTING m misunnelse å gjøre.....Da har du nok misforstått helt.....
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2002 #20 Skrevet 11. desember 2002 Jeg leste det i et intervju i et "glossy"-magasin. Hvilket, er jeg ikke i stand til å huske da det var noe jeg lånte på et fly. Jeg ser selv på "Sex og Singelliv" og synes det er en underholdene serie. Det hun sa i itervjuet er blant annet at karakterene i serien tenker nesten aldri på andre enn seg selv, det være seg karriere, klær eller sex. Det er ingen av dem som er interssert i politikk eller i hva som foregår i resten av verden. Det jeg skrev var heller ikke et sitat, det var referert etter egen hukommelse. Dette har ingenting med misunnelse å gjøre, det må da kunne være lov til å være litt kritisk til enkelte ting uten å være misunnelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå