Gå til innhold

Ekkle orme/marker på rosene

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Har nylig fått store flott hage, men på rosebladene har jeg noen ekkele mark/orme lignede vesner.

Hva skal man bruke for å bli kvitt de?

Har også npe røde billelignede kryp på noen andre blomster. Hva er det og hvordan blir jeg kvitt de?

Som dere skjønner har jeg ikke peiling :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rosene er jeg litt usikker på, men de røde billeliknende tingene heter liljebiller hvis de står på liljer. De er kjempestygge mot liljene dine og du må drepe dem hvis du vil ha fine liljer. Billene har som andre insekter tre stadier: egg(rødoransje klissete ca 1-2 mm lange som henger på bladene), larve(gørrekkel, gråbrun, feit, kan godt bli større enn selve billa, har kamuflasje rundt seg av sin egen avføring :kvalm: ) og bille(sorte under og lakkrøde over, litt avlange. Hvis du holder dem i handa så kan de faktisk "skrike" litt sånn svakt).

Vet ikke om midler som dreper dem, her i hagen blir de plukka med handa(ikke larvene, da bruker jeg en pinne, de er krekslige) og skvisa raskt med en stein. Maur synes billene smaker kjempegodt, så de rydder opp for deg etterpå. Vær nøye og ta en runde hver dag så blir du kvitt dem forholdsvis raskt. Men vær obs, de merker når du tar i lilja og detter ned i jorda for å gjemme seg, de kan være vriene å få tak i.

Men hvis billene er marihøner så må du la dem være. De spiser bladlus, så de er nytteinsekter :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Men hvis billene er marihøner så må du la dem være. De spiser bladlus, så de er nytteinsekter  :)

:ler:

Nei de kjenner jeg igjen

Takk for tips :)

Skrevet

Ligger marken viklet inn i rosebaldet og "spiser" opp knoppene dine kan det være snakk om larvene til rosebladveps. Da skal du fjerne bladene og spraye planta med vann. Du kan også spraye med hvitløksekstrakt (hvitløk som har stått i vann) eller hvitløksåpe (hvitløk, matolje, grønnsåpe og vann). Du kan også bruke et plantemiddel som heter Decis plantespray..de fleste hagesenter fører dette(bla. plantasjen)

Billene kan som wayah sier her være liljebiller. Desic plantespray kan brukes på disse også, eventuelt en spray som heter Provado.

Ikke bruk sprøytemiddel på dagen men vent til kvelden helst etter 22:00 da har insektene slått seg til ro for dagen. Samtidig som du ikke skader nytteinsekter som du vil ha i hagen din, de er nemlig mest aktive om dagen. Vær nøye med å følge bruksanvisningen på flaska, da får du iallefall best resultat.

Hvis du er i tvil om det er disse insektene så vet jeg Plantasjen butikkene har en brosjyre hengende i hylla der de har insektmiddel. Der er det bilde av insektene og det står hva slags middel som bør brukes.

Lykke til :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Tusen tusen takk for masse info :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...