Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #1 Skrevet 2. juni 2006 Håper noen kan noe om dette. Vi har et bed der vi har både vintergrønt og stauder. Dette året har vi lagt bark på toppen av jorda, slik at det skal komme mindre ugress gjennom. Men det jeg lurer på er om staudene heller ikke kommer igjennom?? De skal jo etterhvert breie seg ut og tuene skal bli større og større for hvert år. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #2 Skrevet 2. juni 2006 Ingen som vet? Det jeg lurer på er altså om man kan ha bark i staudebed.
Gjest HB Skrevet 2. juni 2006 #3 Skrevet 2. juni 2006 De staudene jeg har plantet har jo vært små planter i utgangspunktet og ikke frø, så da bør det gå greit å ha bark i bedet. Du planter staudene først, tar på duk og legger på bark. Da er det "hull"b der staudene skal komme opp. Hilsen Lille meg
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #5 Skrevet 2. juni 2006 Først skal du plante staude, så skal du legge bark. Hvis du vil at staudene skal spre seg må du ikke legge duk, for hele poenget med duk er at ikke noe skal vokse gjennom duken. Og da vokser nok ikke staudene gjennom heller (selvom det hadde vært helt perfekt)
Hu i Svingen Skrevet 2. juni 2006 #7 Skrevet 2. juni 2006 Når staudene vokser er det bare å utvide hullene i duken.
Gjest Gjest_zadine_* Skrevet 2. juni 2006 #8 Skrevet 2. juni 2006 Vær litt oppmerksom. Jeg har både hørt og lest at barken kan ødelegge noen staudetyper. Men jeg er ikke sikker på hvilke. Jeg registrerer at enkelte stauder hos meg dør når jeg har plantet dem i barkbedet. (men ikke spør hva de heter, for det husker jeg ikke)
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #9 Skrevet 2. juni 2006 Ok...utifra svarene deres forstår jeg det sånn at bark og stauder går sammen, men at enkelte stauder dør i barkbed (forhåpentlig noen få da....), irriterende å ikke vite hvilke.... ...og at stauder ikke vokser gjennom duk.... Takker for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå