Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #21 Skrevet 2. juni 2006 Poenget med wok er jo at grønnsakene skal beholde sprøheten. Mens man steker nede i bunnen, lar man grønnsakene hvile oppover de høye kantene, så de ikke skal stekes i hjel. Det er ikke mulig å gjøre i en vanlig panne fordi kantene er rette. ← Nemlig. Og Arkana, det er helt greit om at du ikke bryr deg om hvor lang tid det tar, men hele poenget med en wok er at det skal gå fort.
Gjest Hippopotamus Skrevet 2. juni 2006 #22 Skrevet 2. juni 2006 Nemlig. Og Arkana, det er helt greit om at du ikke bryr deg om hvor lang tid det tar, men hele poenget med en wok er at det skal gå fort. ← Men det går jo faktisk ikke fort. Det går saktere enn i en stekepanne, fordi woken ikke blir like varm. Unntaket er på gasskomfyr, noe de fleste ikke har her i landet.
Gjest Aloha Skrevet 2. juni 2006 #23 Skrevet 2. juni 2006 Har wok som brukes relativt ofte. Elsker å eksperimentere med forskjellige kylling-wok-retter!
Gjest Gjest_*Anne*_* Skrevet 3. juni 2006 #24 Skrevet 3. juni 2006 Men det går jo faktisk ikke fort. Det går saktere enn i en stekepanne, fordi woken ikke blir like varm. Unntaket er på gasskomfyr, noe de fleste ikke har her i landet. ← Da har du en merkelig wok. Jeg har solgt wok'er og stekepanner i årevis, og blitt kurset i mange år, av noen av Norge's beste kokker. Samme hva du sier, så går det fortere i en wok. Det har gjest helt rett i. Dersom du setter den på en av de mindre platene, som dekker kun bunnen på wok'en så går det adskillig raskere enn med en vanlig stekepanne. Du får en mer intens varme. Dessuten har du fordelen av at at du kan legge grønnsakene opp over kantene på wok'en, slik at de forblir sprø og crispy og ikke myke som de ellers ville ha blitt.
Scheherazade Skrevet 3. juni 2006 #25 Skrevet 3. juni 2006 Jeg har wok og bruker den minst en gang i uken. Det er en tung, flott støpejernspanne fra Bodum, og den blir kanonvarm, og holder veldig fint på varmen også. Er enig i at det er viktig at det går raskt, og det går definitivt raskere i woken enn i stekepannen min.
Leanne Skrevet 3. juni 2006 #26 Skrevet 3. juni 2006 Ja jeg har wok! Bruker den mye.. wok med svinekjøtt/ kylling, nudler og masse sprø grønnsaker er jo så godt! Bruker den også til å wokke paprika og gulrot stimler og sukkererter, kjempe godt tilbehør til det meste blant annet en saftig biff. Woken jeg har er en ganske dyr type brabantia tror jeg den heter.. koster i utgangspunktet 799 eller noe, men kjøpte den til 199 på jernia en gang.. den har 20 års garanti og jeg er kjempe fornøyd med den. Den er lett og blir fort varm. men jeg skulle ønske jeg hadde gasskomfyr.... da hadde det sikkert blitt enda bedre!
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #27 Skrevet 4. juni 2006 Jeg har også wok-panne som jeg bruker ofte! Merker absolutt forskjell på maten jeg tilbereder i wok-panne og stekepanne. Jeg har Høyang Party wok-panne. Kostet over 1000 kr, men kjøpte den på salg.
Morroklumpen Skrevet 4. juni 2006 #28 Skrevet 4. juni 2006 Jeg hadde tre woker, men har gitt bort alle. Det fungerer mye bedre med stekepannen synes jeg, samt at den er mye lettere å rengjøre.
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2006 #29 Skrevet 4. juni 2006 Har en wok innerst i skapet, helt ubrukt etter 3 år. Bruker sauterpanna eller vanlig stekepanne/jerngryte.
Gjest Gjest Skrevet 22. juni 2006 #30 Skrevet 22. juni 2006 Har både wok-panne og wok-gassbluss på 5 kW. Vi bruker den ofte. En kan selvfølgelig bruke vanlig stekepanne istedenfor (har gjort det tidligere selv, men det blir ikke helt det samme.).
Krista83 Skrevet 22. juni 2006 #31 Skrevet 22. juni 2006 Jeg har wok (en i dtøpejern og en billigwok), men har ikke brukt den på evigheter. Den står nedpakket hos mine foreldre, men jeg regner med at når jeg skal flytte inn i egen leilighet så henter jeg den. Må jose plassen litt, håper det er plass til den. Brukte wok mye tidligere, men så så det plutselig stopp...
Gjest baby-E Skrevet 22. juni 2006 #32 Skrevet 22. juni 2006 har wok, og bruker den bare når jeg woker
-Fisken- Skrevet 22. juni 2006 #33 Skrevet 22. juni 2006 Jupp. Bruker den også til å steke feks chaminjong, løk eller egg, trenger ikke bruke stekefett i wokpanna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå