Gå til innhold

Har du wok?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har du wok? bruker du det bare når du woker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja og ja. (Den er så stor og slitsom å vaske, så jeg orker ikke bruke den mer enn nødvendig.)

Skrevet

Ja, jeg har en wok og bruker den så godt som aldri. Synes den er totalt unødvendig når en stekepanne eller gryte gjør samme nytten.

Skrevet

Nei, er ikke veldig glad i woket mat.

Gjest Godjenta79
Skrevet

Jeg har elektrisk wok, suuuuperpraktisk og har brukt den masse, både til wok og annet - blir varm på fem sekunder og er super til blant annet å¨dampe grønnsaker i. Anbefales!

Gjest Hippopotamus
Skrevet
Ja, jeg har en wok og bruker den så godt som aldri. Synes den er totalt unødvendig når en stekepanne eller gryte gjør samme nytten.

Samme her.

Gjest Gjest
Skrevet

Jepp, har og bruker den mye. Elsker wok!

Skrevet

Har wok, og bruker den bare når vi wok'er.

Jeg skal begynne å bruke den oftere- wok er godt! :sikle:

Skrevet

Ja, jeg har wok, men bruker den ganske sjelden siden den er stor og tung. Som andre her har nevnt, så gjør ei stor steikepanne samme nytten. Bruker den hvis jeg skal lage wok til mange. Ellers har jeg brukt den til fritering i mangel på en annen stor jerngryte.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

ja, har en wok i tynn, dårlig kvalitet, men den blir varm på et blunk og er genial å steke kylling i!

dessverre har den blitt rund i bunnen så jeg må nok kjøpe meg en ny.

bruker den mest til wok, men også om jeg bare skal steke kyllingbiter.

og det er en stor fordel at den er lett! har et par jernpanner, men de blir ikke brukt ofte.

Endret av Fruktfat
Gjest Malina
Skrevet

Jeg :hjerte: wok, og wokpanna er vel noe av det mest brukte på mitt kjøkken.

Jeg bruker den mest til wok,men også hvis jeg skal frityrsteke pommes frites i olje.

Gjest Gjest
Skrevet

Det gjør faktisk ikke samme nytten. Den buede fasongen på woken gjør at tilberedningen går mye raskere. Du får en mer intens varme i en wok. En bruker også mindre olje enn ved steking i gryter og panner.

Skrevet
Det gjør faktisk ikke samme nytten. Den buede fasongen på woken gjør at tilberedningen går mye raskere.  Du får en mer intens varme i en wok. En bruker også mindre olje enn ved steking i gryter og panner.

Kan ikke si at jeg har merket forskjell i steketid når jeg bruker wok og når jeg bruker stekepanne (og jeg bryr meg uansett ikke om hvor lang tid det tar). Og når det gjelder mengden olje er jo det noe jeg regulerer selv. En skje olje er like mye enten den has i en wok eller i en stekepanne/gryte. ;)

Gjest gjest1
Skrevet
Det gjør faktisk ikke samme nytten. Den buede fasongen på woken gjør at tilberedningen går mye raskere.  Du får en mer intens varme i en wok. En bruker også mindre olje enn ved steking i gryter og panner.

Men kun hvis du har en varmekilde som går opp langs sidene, har du ikke det får du mye mindre varmflate som får kontakt med maten enn i en vanlig panne.

Min titanpanne trenger ikke olje i det hele tatt, mens woken vi har ikke blir varm nok og trenger mye olje.

Skrevet

Vi har wok, og den brukes ofte. Da til å woke grønnsaker og kjøtt og slikt, dessuten er det veldig greit å lage en rett i den fordi den har så høye kanter at det er plass til middagen til de fem vi er i huset.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg fikk en veldig fin en i jern for 3-4 år siden, den er brukt én gang :sjenert:

Er jo så tungvint å ta frem den store tunge jerngryta som krever spesialbehandling for å ikke ruste, mye enklere å bruke stekepanna...

Gjest Gjest
Skrevet

Dette gjelder bare for wok på gassovner. Varmen blir ikke mer intens i en wok enn en stekepanne på samme stekeplaten, snarere tvert i mot. Woken har en mindre kontaktflate enn stekepannen og blir derfor ikke like varm. Med teflon og andre belegg bruker man ikke noe mer olje i flate kokekar heller. En sauteringspanne er best syns jeg.

Gjest Fruktfat
Skrevet
En sauteringspanne er best syns jeg.

det synes ikke jeg. vi har party sautepanne, og den skal man blant annet ikke bruke full varme på.

den store fordelen med wok er jo som rhiakath skriver; at den har plass til all maten til en hel familie.

Skrevet

Poenget med wok er jo at grønnsakene skal beholde sprøheten. Mens man steker nede i bunnen, lar man grønnsakene hvile oppover de høye kantene, så de ikke skal stekes i hjel. Det er ikke mulig å gjøre i en vanlig panne fordi kantene er rette.

Jeg elsker wok, har derfor wokpanne, og bruker den til wok. Har tre andre stekepanner, en i titan med høye rette kanter, som er veldig fin når det skal mye i panna, en vanlig, og en liten som jeg bruker når kjæresten min er borte.

Gjest Embla s
Skrevet

Ja, eller det vil si jeg har hatt. To store støpejerns woker (den ene med egen gassbrenner under) og en lett i stål(?). De to i støpejern ga jeg bort i et loppemarked for litt siden (ubrukte og fine!) den i stål kastet jeg etter flittig bruk. Tror jeg sier meg enig med Arkana - man trenger ikke wok for å lage wokmat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...