Gå til innhold

Hvordan lage Røsti poteter?

fruenge

Anbefalte innlegg

Til en festmiddag har jeg tenkt å lage røsti poteter. JEg har ingen god oppskrift. Har tenkt å lage de i en kakeform slik at jeg skjærer det i "kakeskiver". Noen som har en supergod oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Røsti

4-6 poteter

½ løk (kan godt bruke litt hvitløk i tilegg til løken hvis man liker det)

salt

pepper

2 ss matfett

ost

Skrell potetene og løk og riv de grovt. Legg potetene i et håndkle og press ut vannet. Bland inn salt, pepper og rikelig med ost.

Varm fettet i en stekepanne og legg i potetmassen. Legg på lokk og stek røstien over svak varme til den er gylden brun under, 8-10 min.

Hvelv røstien over på et lokk eller fat, og la den gli ned i pannen igjen. Stek videre i ca 10 minutter.

Røsti passer godt ved siden av kjøtt, eller som en selvstendig rett med grønnsaker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, tror du at jeg kan bruke oppskriften og putte den i en kakeform og steke den i stekeovn?

Jeg forsto ikke dette med å steke den først og så legg den på fat for så steke den igjen.

Blir denne krispi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den blir crispy.. veit at du også kan putte de i frityr kokern..

men det går vel ann å putte den i kakeform... skal høre med mamma :) eller en venn av familien som er tysk og gla i å lage røsti.. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle lage røstpoteter, lette jeg meg gal rundt etter oppskrift. Men jeg har forstått at det er mange måter å gjøre det på.

Jeg kokte potetene. Men før jeg gjorde det, laget jeg hull i dem med en gaffel. Da de var kokt, måtte de avkjøles og skrelles. Så fikk de en omgang igjennom kjøkkenmaskinen. Ser nesten ut som kjøttdeig i fasongen (strimler). Krydder. Så stekte jeg den på panna. Blandet det ut med fløte. Og det ble veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...