Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #121 Del Skrevet 2. juni 2006 Å legge skylden for manglende invitasjon på konfirmanten er å legge vel mye på en fjortenårings skuldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 2. juni 2006 #122 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvor har dere det fra at mannen min blir sint hvis han kommer? ← Mannen min har møtt ham en gang, og har klare meninger om at det er unødvendig å be ham. Det er en av grunnene til at jeg ringte tilbake og ga kontrabeskjed - det hadde garantert blitt krangel om denne gutten hvis jeg bare sa det var ok. ← Nå har jeg fått snakket med mannen min, og han har en bestemt mening om at gutten ikke har noen plass ved denne anledningen. Jeg kan kanskje overkjøre ham og trumfe gjennom at gutten skal få komme, men jeg vet at det kommer til å legge en demper på dagen. Blir det riktig? ← Da beklager jeg. Jeg ønsker virkelig å løse dette, men som jeg har skrevet før, er det mannen min som er mest opptatt av at denne gutten ikke er noen naturlig del av familieselskapet. Synes dere jeg skal overkjøre ham for å vise at vi er gjestfrie og har like mye hjerterom som dere andre? Det vil i alle fall lage bismak på dagen for vår del. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #123 Del Skrevet 2. juni 2006 Akkurat nå er jeg såret over noen av kommentarene her inne, men har jeg bedt om meninger, får jeg tåle det. For å være helt ærlig så tror jeg utvekslingsstudenten er mer såret enn deg. Og med grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #124 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvor har dere det fra at mannen min blir sint hvis han kommer? Vel, jeg synes det er det som kommer frem av alt det du har skrevet, men for å legge frem noen sitater: Mannen min har møtt ham en gang, og har klare meninger om at det er unødvendig å be ham. Det er en av grunnene til at jeg ringte tilbake og ga kontrabeskjed - det hadde garantert blitt krangel om denne gutten hvis jeg bare sa det var ok. Det er selvfølgelig et poeng - men jeg tror neppe at mannen min kommer til å se den. Nå har jeg fått snakket med mannen min, og han har en bestemt mening om at gutten ikke har noen plass ved denne anledningen. Jeg kan kanskje overkjøre ham og trumfe gjennom at gutten skal få komme, men jeg vet at det kommer til å legge en demper på dagen. Blir det riktig? Da beklager jeg. Jeg ønsker virkelig å løse dette, men som jeg har skrevet før, er det mannen min som er mest opptatt av at denne gutten ikke er noen naturlig del av familieselskapet. Du startet tråden med å si at du vet du har såret både din mor og gutten, men likevel tar du mer hensyn til din mann, fordi han har "sterke meninger". For gutten er jo grei og snill som du tidligere har sagt. Så da blir det uforståelig for meg hvorfor du ikke ber gutten hvis mannen din ikke blir sinna for det. For da velger dere å såre to mennesker bare for... hva? Til brillepå: Nei, man skal ikke være frekk bare fordi trådstarter har vært frekk. TS: Har ikke lest gjennomm (så nøye) alle svarene, men jeg synes de aller fleste her har vært ganske flinke i sine svar. De som har referert til deg og dine har vært på grunn av deres handlinger. Det går ikke an å si at det man gjør er røslevet fra hvordan du er. Derfor føler du kanskje som du gjør? Og som jeg skrev tidligere, så er det kanskje en grunn til at så mange reagerer så kraftig. Det er noen handlinger som for mange er uakseptable. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #125 Del Skrevet 2. juni 2006 Så. å være ekkel og frekk er bare TS forundt? Og da ikke på internett, men der ute i virkeligheten? For ja, jeg tror denne gutten føler at han har blitt litt ekkelt og frekt behandlet.. ← Klart ingen skal være ekle, ikke TS heller. Poenget mitt var at jeg ikke tror det hjelper å slenge med leppa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 2. juni 2006 #126 Del Skrevet 2. juni 2006 Unnskyld meg, men har snart alle fått sagt fra nå? Dette er jo helt sprøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest enig Skrevet 2. juni 2006 #127 Del Skrevet 2. juni 2006 Hei trådstarter. Du har min fulle støtte. Syns ikke du er smålig-hadde gjort akkurat det samme selv. Dette er din datter sin dag, ikke en arena ment for å lære om kulturer. At utvekslingsstudenten skal regnes som familie er greit, men det er av DE SOM HAR HAN BOENDE I HUSET!!!!! Det er det moren din som har og ikke du. Du, din mann og din datter kan ikke stå til ansvar for å følge opp din mors valg i hvem hun har boende hos seg. Fy så slemme dere andre er som ikke evner å sette dere inn i andres situasjon. Det er vel mulig for moren til trådstarter å finne en hyggelig aktivitet for denne studenten denne dagen? Det er tross alt hennes ansvar og ikke trådstarter sitt ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #128 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg blir så forbannet på mange av dere som svarer her at jeg ser rødt Dere virker verre enn smålige, dere virker som mobbende tenåringsjenter. Tror dere virkelig at dere er så bra at dere har rett til å sjikanere folk på denne måten???????????????????? Fysj og æsj, verden er gal! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #129 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg ville synes det var en selvfølge å invitere en utvekslingsstudent som bodde hos en familie - hvis resten av familien ble bedt. Hvis det er flere "barn" som ikke blir bedt - ville jeg kanskje droppet ham - men ellers synes jeg faktisk det er smålig ikke å inkludere ham. En utvekslingsstudent som bor i en familie - er faktisk å regne som et familiemedlem - etter mitt syn. ← I utgangspunktet var det jo moren til vedkommende som inviterte utvekslingsstudenten "for datteren". Jeg har sett liknende spørsmål bli tatt opp her før, hvor man SELVFØLGELIG blir snurt og det som verre er om noen prøver å ta med seg ekstra gjester (kjærester av onkler o.l). Jeg synes ikke det er så rart at trådstarter i utgangspunktet mente det ikke var plass til utvekslingsstudenten, eller at det var en de tok med i planene. Det er da formodentlig også et voksent menneske som ikke regner med å bli invitert i alle familiesammenkomster eller -hendelser. Utover det skader det selvsagt aldri å gi plass til en gjest til. Jeg kan ikke skjønne at vedkommende skulle være i veien, og er det liten plass ved bordet går det an å sette inn et lite ekstrabord og plassere noen av gjestene der. Hjerterom er viktigere enn formaliteter og husrom. Jeg synes også det blir helt feil å først si ja, og så, etter at studenten har fått beskjed, si nei. En bedre måte å løse det på hadde vært å ikke svare ja først, men forhørt seg med de andre i familien før du ga noe endelig svar. Jeg har forøvrig opplevd noe av det samme selv da jeg bodde i utlandet og en kollega/kamerat inviterte meg i søsterens bursdag. Han hadde ikke tenkt på at søsteren ikke ville ha andre enn nære venner i festen, så jeg måtte "avbestilles". Det var greit for meg, jeg bærer ike nag til noen og fikk heller ikke kvelden ødelagt selv om jeg satt hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 2. juni 2006 #130 Del Skrevet 2. juni 2006 I utgangspunktet var det jo moren til vedkommende som inviterte utvekslingsstudenten "for datteren". Jeg har sett liknende spørsmål bli tatt opp her før, hvor man SELVFØLGELIG blir snurt og det som verre er om noen prøver å ta med seg ekstra gjester (kjærester av onkler o.l). Jeg synes ikke det er så rart at trådstarter i utgangspunktet mente det ikke var plass til utvekslingsstudenten, eller at det var en de tok med i planene. Det er da formodentlig også et voksent menneske som ikke regner med å bli invitert i alle familiesammenkomster eller -hendelser. ← I denne sammenhengen er han å anse som et barn i familien - og så lenge andre søsken er invitert - bør han være en like opplagt gjest. Er ikke de andre søsknene invitert blir det jo en annen sak. At moren spurte - kan jo ha vært som en "opplysning" om en ting de aller fleste av oss tar som en selvfølge - fordi hun anså det som en ren forglemmelse at han ikke sto på "gjestelisten" - er man familie - og hele familien inviteres .. så er også den "broren" en naturlig del. En utvekslingsstudent forventer sannsynligvis å bli tatt med på alle familiesammenkomster som det er naturlig å delta i - det er i utgangspunktet en konsekvens av selve konseptet. Når det gjelder det å be om å få ta med andre i selskap som man er invitert i - type bryllup el. er jeg enig at det er en uting - men jeg anser at det er en helt annen situasjon - her utelukker hun "broren sin". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marlena Skrevet 2. juni 2006 #131 Del Skrevet 2. juni 2006 Fy så mye pepper du har fått da..... Jeg skjønner deg kjempegodt. Jeg hadde heller ikke invitert utvkslingstudenten. Egentlig behøver du ikke ha noen gyldig grunn synes jeg.....det er du/dere som inviterer og dere som velger hvem som skal komme. Tror ikke utvekslingstudenten dør av å være alene hjemme noen timer en søndag. Fordi om han bor hos moren din så er det da tross alt ikke du som har utvekslingstudenten boende hos deg. Da ville saken ha vært anderledes synes jeg. Sikker på at moren din kommer over skuffelsen og ikke tenk så mye mer på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 2. juni 2006 #132 Del Skrevet 2. juni 2006 Tråden rensad på spekulationer. /Furstina (moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kkristin Skrevet 2. juni 2006 #133 Del Skrevet 2. juni 2006 jeg syns i utgangspunktet at det eneste rette var å invitere ham også . Men om det er slik at dere har blitt nødt til å eksludere familie pga trang om plass og trang økonomi, forstår jeg at det føles feil å invitere en "fremmed." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #134 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg blir så forbannet på mange av dere som svarer her at jeg ser rødt Dere virker verre enn smålige, dere virker som mobbende tenåringsjenter. Tror dere virkelig at dere er så bra at dere har rett til å sjikanere folk på denne måten???????????????????? Fysj og æsj, verden er gal! ← Jeg må si meg enig i at når så mange lager innlegg som er uenige med TS, så blir det en smule overveldende, og sikkert ikke gøy for TS å lese. Kanskje mange av oss godt kunne latt være å si hva vi mener, i og med at det allerede finnes ørtiførti innlegg som sier det meste om hjertevarme etc. Men jeg synes ikke det er noen som kommer med direkte sjikane, og et forum fungerer nå på den måten at når man lager et innlegg, så blir alle som leser det meningsberettiget og har lov til å si hva de tenker om saken - og de fleste innleggene er saklige, om enn noe direkte i stilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #135 Del Skrevet 2. juni 2006 Mulig at dette er off topic, men er det sånn at når en familie velger å ha en utvekslingsstudent boende hos seg, så må alle andre familiemedlemmer samtykke i at dette er et fullverdig familiemedlem? Også når "vertsssøsken" har flyttet ut forlengst og etter alt og dømme er femten-tjue år eldre enn utvekslingsstudenten? I så fall skulle selvsagt studenten vært invitert på linje med andre familiemedlemmer. Personlig synes jeg det hadde vært litt rart om foreldrene til mine fettere, som jeg fra før ikke kjenner særlig godt, forventet at en utvekslingsstudent de måtte ha boende hos seg skulle inviteres i middag til konfirmasjon eller bryllup hjemme hos oss, bare fordi de "biologiske" slektningene var invitert. En annen ting err at det godt kan hende jeg frivillig ville inkludert denne studenten også. Ellers synes jeg det eneste klanderverdige trådstarter har gjort er å først si ja, så si nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. juni 2006 #136 Del Skrevet 2. juni 2006 det er heller ikke sikkert at alle har like god kjennskap til hvordan dette med utvekslingsstudenter fungerer. jg har ikke det, hadde faren min, som bor langt borte, fått en utvekslingsstudent boende hos seg, som jeg hadde truffet en gang eller to og ikke hatt noe forhold til ellers da vi bor så langt fra hverandre at det igrunnen var faren min=vertskjernefamilien som hadde forholdet til denne, så hadde jeg helt garantert ikke følt at denne studenten var mitt søsken. skulle jeg gifte meg, så hadde jeg nok ikke invitert vedkommende, på lik linje som at jeg nok ikke hadde invitert stesøsknene mine. både kona til faren min og mannen til moren min har barn fra før. disse er jo også å regne som familie, men likevel ikke så nært at jeg ville sett på det som naturlig å be dem til bryllup eller slikt. på lik linje med at de heller ikke har bedt meg når de har giftet seg. ja de er familie, nei de er ikke dermed en naturlig del av enhver familiegreie. på den annen side, bor foreldrene såpass langt unna at man ikke har kontakt ofte, blir da denne unge studenten (er de gjerne i tenåra?) alene hjemme langt der borte? DA blir det igjen en annen sak. DA kunne jeg nok sett det som mer sannsynelig at vedkommende ble bedt. men det at en utvekslingsstudent blir sett på som familie, tilsier faktisk ikke alltid at man blir bedt i alle feiringer. jeg ble ikke bedt i konfirmasjon selv om moren min ble bedt, det var familie, men ikke absolutt hele familien ble bedt. og jeg er faktisk totalt uenig i at man automatisk totalt mangler empati og at man igrunnen er både ond og ikke varmhjertet, kun utifra at man ikke ber en utvekslingsstudent i en konfirmasjon! jeg synes faktisk også at moren som bare ga beskjed om at vedkommende ble med, var langt utenfor normal høflighet, uansett hvor mye mer varmhjertet dere alle mener HUN er! hadde noen kommet rett før ett slikt selskap og "bare tatt med en til", så hadde jeg nok steilet. ikke fordi det nødvendigvis hadde vært noen katastrofe om det kom en til, men det er gjerne LITT planlegging og greier som har vært gjort i forkant. dette kunne vært bragt på bane i god tid, slik at man fikk pratet igjennom det og fått frem sine sider begge to. synes det har kommet ufattelig mye meninger som i hovedsak kun fokuserer på hjertevarme og empati. men dere har tydeligvis ikke empati i forhold til andre en utvekslingsstudenten her. empati er evnene til å sette seg inn i andres situasjon! de færreste her har vel egentlig forsøkt å virkelig sette seg inn i trådstarters situasjon, fra hennes ståsted? kan dere da påstå at dere er så skrekkelig mye mer empatiske? når dere ikke gjør det dere krever hun må? og som gjest over her spør: når noen i en slekt/familie tar inn en utvekslingsstudent, må alle andre i familien, både de som bor nært og kommer til å ha noe med denne studenten å gjøre + de som bor fjernt og neppe kommer til å ha noe med vedkommende å gjøre, se på dette mennesket som familie? er man umenneskelig om man ikke gjør det? når man bor så fjernt at man kanskje ses en gang i livet? skal man likvel se på vedkommende som en bror eller søster man nesten aldri har møtt? jeg har som sagt liten eller ingen forhold til dette med utvekslingsstudenter, kanskje jeg ville skjønt hvor heslig trådstarter er dersom jeg hadde hatt det. men jeg vet ihvertfall at det ikke er alltid alle føles like nære selv om de er endel av familien til familien. som f.eks stesøsken etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. juni 2006 #137 Del Skrevet 2. juni 2006 Selvfølgelig får ikke en utvekslingselev et nært forhold til hele storfamilien. Men jeg synes på en måte at det ikke er det som er avgjørende her (for min del, ser at det er sånn for mange andre ) Det er snakk om en 16-18 åring, som antakeligvis er i utlandet alene over en lengre periode for første gang. Når man er borte så lenge er det viktig at man føler seg inkludert, at man har mennesker rundt seg som er der. Jeg synes ikke prisen man betaler ved å be inn en annen person er så stor i forhold til den gleden man gir denne personen. Grunnen til at jeg reagerer så sterkt her er fordi jeg har vært der selv. Jeg har vært 16 år, på andre siden av jorda, helt alene. I en familie der jeg ikke følte meg velkommen (riktignok en annen situasjon enn denne). I en helt ny kultur med et fremmed språk. Det var ingen god følelse, det kan jeg love dere! Heldigvis endte det opp med at jeg skiftet familie, og kom til noen som jeg i dag ser på som min egen familie... bortsett fra at de er langt, langt vekke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. juni 2006 #138 Del Skrevet 2. juni 2006 men etter hva jeg har skjønt, så har denne utvekslingsstudenten vært her ett års tid allerede, og det har ikke kommet frem noe sted her som jeg kan se, at vedkommende har følt seg eksludert fra familien eller lidd under en vanskelig familie i det året vedkommende har vært her. bortsett fra at det ikke har vært den største kontakten med de som altså bor langt unna og som nå ber vertsforeldrene hans i konfirmasjon. men igjen, det kan være ett problem om han er for ung til å være alene hjemme over en helg, og det kan være ett problem dersom vedkommende ikke har fått noen venner der han og vertsforeldrene bor slik at han blir sittende mutters alene en helg i ett land han har vært ett år men ikke evt kjenner noen eller føler seg hjemme så lenge ikke han er med vertsforeldrene på ett og alt. hadde det vært i starten av oppholdet, slik at vedkommende foreløpig ikke kjente noen andre, er personen under atten, eller andre slike omstendigheter, ville jeg også tatt det som en selvfølge at han ble med. da det rett og slett ikke hadde passet seg at vedkommende satt alene en helg i ett ukjent hus i ett ukjent land og han var såpass ung at det ikke var naturlig at han var alene en helg. men vet vi så mye om situasjonen rundt denne guttens liv der han bor med vertsforeldrene sine? det er mulig jeg ikke har lest nøye nok og at dette er beskrevet. da beklager jeg. men om det ikke er beskrevet, dersom ts ikke har sagt noe om alder, trygghet i landet, trygghet til hjemmet, trygghet til venner i området etc. om personen har vært alene hjemme en helg eller fler i løpet av det året han til nå har bodd her etc, så vet vi faktisk ikke hele historien. og ihvertfall ikke nok til å dømme ts automatisk til å være uten empati, uten hjertevarme og ond og slem. slik jeg oppfatter at noen har ment hun er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 2. juni 2006 #139 Del Skrevet 2. juni 2006 synes det har kommet ufattelig mye meninger som i hovedsak kun fokuserer på hjertevarme og empati. men dere har tydeligvis ikke empati i forhold til andre en utvekslingsstudenten her. empati er evnene til å sette seg inn i andres situasjon! de færreste her har vel egentlig forsøkt å virkelig sette seg inn i trådstarters situasjon, fra hennes ståsted? kan dere da påstå at dere er så skrekkelig mye mer empatiske? når dere ikke gjør det dere krever hun må? ← Alle mennesker går i forsvar når de blir angrepet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosenrød Skrevet 2. juni 2006 #140 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg er enig med Aline.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå