Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #61 Del Skrevet 2. juni 2006 Der det er hjerterom er det husrom heter det. Det mangler mye på hjerterommet her..... Jeg er også sikker på at moren din hadde betalt for denne studenten om det var økonomien det sto på. Ja. Har du misforstått ordet empati? ← Så det hadde ikke vært noe problem for deg at du ikke kunne invitere konfirmantens søskenbarn pga plass og økonomi, men du kunne invitere en fremmed utviklingsstudent???? Hvordan hadde din familie reagert da tro......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 2. juni 2006 #62 Del Skrevet 2. juni 2006 Piper Leser du i det hele tatt hva jeg skriver?? Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg : Hva om hun kanskje har skjært gjestelista inn til beinet pga av dårlig råd / dårlig plass?? Dette måtte jeg gjøre og jeg vet om mange som hadde blitt såret dersom jeg hadde invitert en utviklingsstudent foran familiemedlemmer som f.eks. søskenbarn, gode venner av familien osv. Klart hadde jeg hatt en liten familie så hadde ikke dette vært et problem, men når min familie sammen med min eksmanns familie fort kommer opp i 30-40 stk. (og da snakker vi kun besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn) så er det faktisk ikke like lett å bare rokke om slik at alle får plass...... Og dette er faktisk ingen enkel situasjon slik dere fremstiller det...... ← Tror du virkelig du er den første som har stor familie, dårlig økonomi, plassmangel ol? Det er her snakk om EN person, og du klarer ikke å få meg til å forandre min mening på dette. Og ja, jeg har lest det du har skrevet, og jeg mener fortsatt det jeg har skrevet. Bare søskenbarn i vår familie er 22 personer, så kommer alle andre utenom. Så jeg vet virkelig hva det vil si å ha stor familie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 2. juni 2006 #63 Del Skrevet 2. juni 2006 Så det hadde ikke vært noe problem for deg at du ikke kunne invitere konfirmantens søskenbarn pga plass og økonomi, men du kunne invitere en fremmed utviklingsstudent???? Hvordan hadde din familie reagert da tro......... ← Det er snakk om EN person, ikke en hel armè. Hjelpe meg hvor vanskelig vi bare må være. Jeg forstår ikke vitsen med å diskutere videre, du har jo allerede bestemt deg. Eller er det så viktig for deg, å prøve å få oss til å forstå deg og støtte deg at du bare må fortsette? Du mener det du mener, og jeg mener det jeg mener. Jeg klarer ikke i mitt hodet å få det til å bli så vanskelig, når det er snakk om en person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #64 Del Skrevet 2. juni 2006 Tror du virkelig du er den første som har stor familie, dårlig økonomi, plassmangel ol? Det er her snakk om EN person, og du klarer ikke å få meg til å forandre min mening på dette. Og ja, jeg har lest det du har skrevet, og jeg mener fortsatt det jeg har skrevet. Bare søskenbarn i vår familie er 22 personer, så kommer alle andre utenom. Så jeg vet virkelig hva det vil si å ha stor familie ← Jeg snakker ikke om mine søskenbarn......der er vi nok oppe i 54 stk. Nå snakket jeg om konfirmantens søskenbarn. Jeg vet at jeg hadde blitt litt såret dersom en av mine nieser skulle konfirmeres og mine barn ikke ble invitert, men en fremmed ble det...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #65 Del Skrevet 2. juni 2006 Ja, dette blir sikkert en trivelig konfirmasjonsdag. Men, på den annen side, trådstarters familie har vel ikke såpass med folkeskikk at de får dårlig samvittighet over gutten som sitter igjen alene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #66 Del Skrevet 2. juni 2006 Det er snakk om EN person, ikke en hel armè. Hjelpe meg hvor vanskelig vi bare må være. Jeg forstår ikke vitsen med å diskutere videre, du har jo allerede bestemt deg. Eller er det så viktig for deg, å prøve å få oss til å forstå deg og støtte deg at du bare må fortsette? Du mener det du mener, og jeg mener det jeg mener. Jeg klarer ikke i mitt hodet å få det til å bli så vanskelig, når det er snakk om en person. ← Må bare si at jeg er ikke trådstarteren. Jeg bare skjønner situasjonen hennes da jeg var i noe lignende for ikke så lenge tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 2. juni 2006 #67 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg synes det var en ufin måte å håndtere saken på. Virker jo ikke som om det der økonomi og plass det går på her, da de ikke "hadde lyst" til å ha utvekslingsstudenten der i første omgang. Mangel på hjerterom ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 2. juni 2006 #68 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg snakker ikke om mine søskenbarn......der er vi nok oppe i 54 stk. Nå snakket jeg om konfirmantens søskenbarn. Jeg vet at jeg hadde blitt litt såret dersom en av mine nieser skulle konfirmeres og mine barn ikke ble invitert, men en fremmed ble det...... ← Du har din definisjon på hva familie er, og jeg har tydeligvis en helt annen Må du velge enten eller? Hvorfor svarte du først ja, om det ikke var mulig i det hele tatt? Du må jo ha sett en liten mulighet i at han skulle få komme, for ellers ville du neppe svart ja når din mor spurte. Hadde det vært min niese som skulle konfirmere seg, så ville jeg vært den første til å stå for å gi plass til en utveklingselev. Og spesielt om utveklingseleven bodde hos min egen mor. Men det er meg, og du og jeg kommer aldri til å bli enig på dette området. Jeg er vokst opp med at det lille vi har det deler vi, for gjestfriheten er viktigst. Og spesielt når det er i nærmeste familie, noe jeg anser det er i dette tilfelle. Utveklingseleven er en del av familien til din mor, og da blir han automatisk en del av livet ditt også. Men så langt klarer ikke du å se, og det må jo folk bare akseptere. Du er som du er, og det må du jo få lov til å være. Men du kan ikek forvente at folks kal mene at det er helt greit, og være enig med deg for det blir noe helt annet. Jeg har også lært at slik vi vil at andre skal være mot oss, skal vi være mot andre. Det vil si at jeg ønsker at mine barn skal ønskes velkommen hos andre, og da må jo jeg selvfølgelig ønske andre velkommen hit. Noe annet ville blitt helt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 2. juni 2006 #69 Del Skrevet 2. juni 2006 Må bare si at jeg er ikke trådstarteren. Jeg bare skjønner situasjonen hennes da jeg var i noe lignende for ikke så lenge tilbake. ← Kanskje det kunne vært lurt å si, for du legger det jo frem som om det var TS. Men svarene blir nå de samme fra meg, enten det er du eller TS som skriver. Jeg mener fortsatt det samme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramba Skrevet 2. juni 2006 #70 Del Skrevet 2. juni 2006 Nok et utslag av den berømte norske gjestfriheten.... Jeg har også vokst opp i en svært inkluderende familie, min mor kunne invitere alle slags folk på julaften, 17. mai, konfirmasjoner og lignende hvis hun følte for det. En utvekslingstudent som bodde hjemme hos mine foreldre hadde vært selvskreven gjest. Når det gjelder dårlig plass, hvem har ikke det? Jeg er ikke vokst opp i et palass, men stoler og bord har man alltids klart å skaffe til veie.... Der det er hjerterom er det husrom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #71 Del Skrevet 2. juni 2006 Hvor dyrt kan det være å ha EN ekstra gjest? Hvorfor er mannen din mot å invitere denne utvekslingsstudenten? Hvis det virkelig er pengene det står på (noe som jeg betviler), ville jeg ha bedt moren din om å betale kuvertprisen for ham. Jeg trodde først at undertittelen på innlegget ditt (har gjort noen lei seg...) vitnet om selvinnsikt og vilje til å løse situasjonen på en slik måte at de du hadde såret, ikke følte seg så såret lengre. Dessverre vitner innleggene dine om det motsatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #72 Del Skrevet 2. juni 2006 Og til plassargumentet: jeg klarte å ha 20 personer på 16 kvadratmeter sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2006 #73 Del Skrevet 2. juni 2006 Dette var dårlig! Alle som skal ha utvekslingsstudenter bør sjekke med de de eventuelt kan bli bedt i selskap til / på besøk til / på tur med osv i den perioden studenten er der, om studenten er velkommen. Der er fakstisk meningen at studenten skal stille på lik linje med andre familiemedlemmer! Dårlig Norges-reklame, dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 2. juni 2006 #74 Del Skrevet 2. juni 2006 For det første hadde jeg aldri eksludert denne studenten i utgangspunktet. Og så hadde jeg aldri trukkert tilbake en invitasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 2. juni 2006 #75 Del Skrevet 2. juni 2006 (endret) Jeg syns alle de negative svarene her viser at mange her inne ikke eier empati, selv om de ser på seg selv som verdens beste mennesker. ← Alle de "negative" svarene inneholder nettopp MASSE empati. Jeg tror du har misforstått ordet empati jeg. Vi er ikke så fjerne at vi ikke tar alt med, men det går da an å vise litt gjestfrihet ovenfor en utvekslingsstudent som skal regnes som et FAMILIEMEDLEM mens h*n bor hos vertsfamilien. Men enkelte sitter seg på bakbeina og nekter å vise gjestfrihet fordi " det blir for dyrt og for trangt/det er ikke plass/h*n er ikke familie m.m." Der det er hjerterom er det husrom. Det er en viktig egenskap å videreføre. Dessuten synes jeg er det er utrolig dårlig gjort å først si ja, for så å trekke tilbake invitasjonen. Og som flere sier, så skal utvekslingsstudenten sees på som et familiemedlem og dermed også behandles deretter. Endret 2. juni 2006 av Kittykat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mims Skrevet 2. juni 2006 #76 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg klarer visst ikke å holde meg unna... Hvor dyrt kan det være å ha EN ekstra gjest? Selvfølgelig må det kunne gå. Men sier vi ja til ham, må vi også invitere med au pairen i siste liten. Hvorfor er mannen din mot å invitere denne utvekslingsstudenten? Han har møtt ham en gang, og er nok en ganske reservert person. Jeg, pappen og konfirmanten diskuterte gjestelista sammen, og ble enige om at vi inviterte familie. Invitasjonene gikk også ut til familien. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke føler noen særlig bånd til denne gutten, som jeg som sagt har møtt tre ganger og ikke kommer til å se igjen. Jeg trodde først at undertittelen på innlegget ditt (har gjort noen lei seg...) vitnet om selvinnsikt og vilje til å løse situasjonen på en slik måte at de du hadde såret, ikke følte seg så såret lengre. Dessverre vitner innleggene dine om det motsatte. ← Da beklager jeg. Jeg ønsker virkelig å løse dette, men som jeg har skrevet før, er det mannen min som er mest opptatt av at denne gutten ikke er noen naturlig del av familieselskapet. Synes dere jeg skal overkjøre ham for å vise at vi er gjestfrie og har like mye hjerterom som dere andre? Det vil i alle fall lage bismak på dagen for vår del. For det første hadde jeg aldri eksludert denne studenten i utgangspunktet. Og så hadde jeg aldri trukkert tilbake en invitasjon. ← Jeg har ikke invitert gutten. Moren min nevnte i forbifarten at han blir med - "men det har dere kanskje regnet med"? Hun visste godt at vi ikke hadde regnet med det, og derfor ble jeg litt satt ut. Jeg sa videre at vi hadde bestemt oss for å invitere familien, og refererte til at vi heller ikke hadde bedt au pairen. Hun sa da at de følte at han var en del av familien, og da gjorde jeg tabben og si at det sikkert gikk greit. Jeg ringte opp igjen fem minutter etterpå og ga kontrabeskjed. Jeg ser at vi virker veldig kjipe. Men nå tror jeg bare at jeg må stå for det valget vi har tatt og prøve å rydde saken ut av hodet mitt før den overskygger for mye for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 2. juni 2006 #77 Del Skrevet 2. juni 2006 Til gjest som snakker om at man må slippe å inkludere utveklingsstudenten på bekostning av andre familiemedlemmer: det er da ikke det det er snakk om her! Jeg blir litt forvirra. Dere liker han godt, har ingenting imot han osv, men mannen din blir sint hvis han kommer? Snakk om gjestfrihet... Jeg håper dere ombestemmer dere, og er gode forbilder for datteren deres, istedenfor å konkludere med at dere er kjipe folk. Det hjelper ingen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snøfnugg Skrevet 2. juni 2006 #78 Del Skrevet 2. juni 2006 Det er jo ikke rart vi nordmenn virker ugjestmilde ovenfor utlendinger når det er sånn noen oppfører seg. Jeg synes det var frekt å trekke tilbake en invitasjon. Deretter - hvis det står på økonomi så ville vel moren din betalt for all ekstra mat denne utvesklingstudenten setter til livs. Men nå har dere jo valgt å trekke tilbake invitasjonen,for heller å slite med dårlig samvittighet. Da kan du i grunn heller ikke klage da. Ønsker dere en fin dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Bridezillah~Killah~ Skrevet 2. juni 2006 #79 Del Skrevet 2. juni 2006 Jeg er så inderlig glad for at jeg slipper å bli bedt i konfirmasjon hos deg, TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #80 Del Skrevet 2. juni 2006 Når utvekslingsstudenten bor hos familien, skal han behandles som en del av den. Han er vel ikke sp gammel heller? Går på ungdomsskolen eller vgs kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå