Gå til innhold

Gjest i konfirmasjon

Gjest Mims

Anbefalte innlegg

Hm... Jeg har litt vondt av deg også. Men lurer veldig på hvorfor mannen din er så imot at denne gutten kommer? Noe spesielt som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er en selvfølge at han får lov til å være med! Han er jo en del av familien nå, blir helt feil at han ikke skal få lov til å være med, spør du meg.. Hadde aldri sagt nei i utgangspunktet, selv om det hadde blitt trangt om plassen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var en selvfølge å invitere en utvekslingsstudent som bodde hos en familie - hvis resten av familien ble bedt. 

Hvis det er flere "barn" som ikke blir bedt - ville jeg kanskje droppet ham - men ellers synes jeg faktisk det er smålig ikke å inkludere ham.

En utvekslingsstudent som bor i en familie - er faktisk å regne som et familiemedlem - etter mitt syn.

Signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Hun skriver jo at hun ikke kjenner han godt nok, så så mye galt kan han ikke ha gjort. Datteren var likegyldig til at han kom, med andre ord han kan godt komme i forhold til datterens ønsker.

Men lurer veldig på hvorfor mannen din er så imot at denne gutten kommer? Noe spesielt som gjør det?

Det var dette jeg tenkte på, at mannen hennes var så veldig motstander... Menn generellt pleier vel egentlig ikke å henge seg så mye opp i sånne detaljersom gjestelister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Jeg kan ikke forstå at han ikke har blitt invitert i det hele tatt, for utvekslingselever skal regnes som familie. Men selvfølgelig må jo resten av familien være gjestfrie og inkluderende om dette skal fungere, og beklageligvis har han kommet til en familie som ikke tenker slik.

Han kan bli invitert en annen dag, men ikke på denne spesielle dagen. Er det noen som er redd for at utvekslingseleven kanskje kan få mer oppmerksomhet enn konfirmanten, og derfor ønsker man ikke å ha han der? For det er faktisk den eneste årsaken jeg klarer å komme på, som kan rettferdiggjør det litt å utestenge denne personen på den måten.

Han har kommet til familien din, for å bli en del av familien din. Men dette ønsker du ikke å være med på, for han er en del av familien til din mor men ikke til deg. Om nå din mor betyr så mye for deg, burde du kanskje invitere han for å vise henne respekt. Nå viser dere bare en arrogant og nedlatende holdning, og jeg hadde aldri satt mine bein i huset deres om jeg var utvekslingseleven. For så eksluderende syns jeg det er.

Når de blir drillet i at de skla bli en del av familien, for så å komme til en familie som ikke ønsker at personen skal være en del av familien. Det må jo bare være trist. Men dere kommer nok til å bli nevnt i hans nærmeste familie, og det kommer nok ikke til å bli så veldig positivt. Men det spiller vel liten rolle, bare dere slipper å inkludere han. For det må jo være forferdelig, å lære datteren at man kan inkludere mennesker selv om de ikke er den nærmeste familien.

Men beklageligvis lærer ganske mange opp ungdommene, til å bare se seg og sitt og alt skal dreie seg om dem. Dette er ikke bare med tanke på konfirmasjonsdagen, men ellers også. For du lærer faktisk datteren din å ikke inkludere mennesker, og det er noe du selv syns er helt greit for alle kan tydeligvis ikke være slik. Hadde alle tenkt som deg, fy flate for en verden vi da ville levd i.

Men håper for din del at datteren din får en drømmedag, og at ikke alt rotet ditt har ført til masse snakk rundt omkring. For du sa jo faktisk først ja, for så å trekke det tilbake. Og der syns jeg du viste godt hvilket menneske du er, for du bryr deg ikke om du sårer mennesker rundt deg så lenge du og dine ( mann og barn) får det som de vil. Da spiller det ingen rolle om han først har blitt inkludert, for så å bli kastet vekk som en fille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Piper
Jeg kommer uansett aldri til å snakke med ham mer. Studenten er en grei og hyggelig gutt som bor sammen med moren min og hennes nye familie. Vi har valgt å utelukke ham på linje med au pairen. Som sagt har vi det trangt fra før, og heller ikke ubegrenset med penger.

Nå har jeg fått snakket med mannen min, og han har en bestemt mening om at gutten ikke har noen plass ved denne anledningen. Jeg kan kanskje overkjøre ham og trumfe gjennom at gutten skal få komme, men jeg vet at det kommer til å legge en demper på dagen. Blir det riktig?

Jeg har tro på at vi klarer å legge dette bak oss og lage en fin dag for jenta vår. Akkurat nå er jeg såret over noen av kommentarene her inne, men har jeg bedt om meninger, får jeg tåle det.

Fin mann du har, når du må bekymre deg for at han skal legge en demper på sin egen datters dag, om utvekslingseleven kommer. Han er virkelig en flott mann, som virkelig tenker på jenten sin :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Akkurat nå er jeg såret over noen av kommentarene her inne, men har jeg bedt om meninger, får jeg tåle det.

Hvis du blir såret over noen kommentarer her på internett, hva tror du da en 16-17 år gammel gutt føler når han blir eksludert på den måten?

Og hvis din datter hadde vært utvekslingselev, hvordan ville du da at hun skulle ha blitt behandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg flat.

Jeg er et egoistisk menneske som sårer andre. Det er beklageligvis mannen min også, så noe håp for datteren vår kan det vel ikke være.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, jeg syns du er smålig.

Når han er utvekslingsstudent, så er poenget å bli inkludert i en familie.

Hvordan hadde du følt deg om det hadde vært deg?? Alle drar i selskap for å hygge seg med sin familie, men du som er 'på besøk' et år må bli hjemme alene..

Har en venninne som har gått på skole i USA, hun ble virkelig inkludert i familien, hun følte seg som en av dem, alt de skulle var også hun med på, så sant hun hadde lyst da vel og merke.

Men noe av poenget er jo også å bli kjent med kulturen i det landet. Og da må man bli integrert.

Jeg tror jeg hadde følt meg ganske lite velkommen hadde det vært meg, for å si det mildt.

En konfirmasjon er jo en tradisjon, og det syns jeg denne utvekslingsstudenten burde fått opplevd når han har valgt et slikt år.

Men har han ikke lyst selv er det jo en annen sak.

Men jeg syns han burde bli invitert. han bor jo hos din mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg legger meg flat.

Jeg er et egoistisk menneske som sårer andre. Det er beklageligvis mannen min også, så noe håp for datteren vår kan det vel ikke være.

Takk for meg.

Så da rydder du opp, og ber mor og utvekslingsstudent om unnskyldning for å ha prøvd å holde ham utenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Så da rydder du opp, og ber mor og utvekslingsstudent om unnskyldning for å ha prøvd å holde ham utenfor?

Hun kommer nok ikke til å gjøre det, men har bare forstått at hun og mannen er egoistiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet utenlands noen måneder og bodde hos arbeidsgiveren min ble jeg invitert med både til dåp og bryllup. Kjempespennende å oppleve den delen av kulturen også. Hadde jeg vært utvekslingsstudent og familien skulle ha slike "høytider", hadde jeg forventet å få oppleve det.

Jeg skjønner ikke helt argumentet med lite plass. Men så kommer jeg fra et svært inkluderende hjem da. Hos oss klarte vi alltid å få plass til noen til. Om vi satt litt trangt mens vi spiste, så gikk det helt greit og vi hadde det riktig koselig. Er det fint vær kan man etter middag bruke hagen/verandaen, noen av de unge trekker seg kanskje litt tilbake til sine rom.

Når det gjelder økonomi; jeg vet ikke hva du har planlagt å servere, men det går jo an å tilpasse det utfra hvor mange som kommer. Med en del egeninnsats går det an å få utgiftene ned. Koldtbord f.eks. kan mye gjøres klart på forhånd og trenger ikke koste skjorta. Men dersom det er økonomien som stopper det er jeg sikker på at moren din mer enn gjerne betaler kuvertprisen for utvekslingsstudenten. Det kan umulig være så vanvittig mange hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg lurer på en ting når jeg leser alle de negative svarene her inne: Har dere virkelig satt dere ned å tenkt igjenom situasjonen. Trådstarter forteller i første innlegg at de ikke har så god plass og heller ikke så god økonomi......tar dere dette med i betraktningen når dere rakker ned på henne og forteller henne hvor kynisk og ond hun er som menneske???

Jeg hadde aldri invitert en utviklingsstudent i min datters konfirmasjon dersom dette gjorde at jeg ikke hadde råd eller plass til å ha en annen gjest der som kanskje betydde mer for konfirmanten eller familien.

Jeg syns alle de negative svarene her viser at mange her inne ikke eier empati, selv om de ser på seg selv som verdens beste mennesker.

Stå på trådstarter!!!!! Gjør det du, din mann og ikke minst konfirmanten (det er tross alt hennes dag) har bestemt dere for og ikke la andre tråkke på dere!!!

Ta heller en tlf til din mor og forklar henne situasjonen. Jeg syns forøvrig hun var veldig respektløs da hun bare antok at denne studenten var invitert uten å snakke ordentlig med deg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Gjest Innlegget er lagt til I dag, 09:34

Det er alltid mulig å finne plass til en person ekstra, for det vet vår familie så utrolig godt. Når man virkelig vil.

Bør virkelig økonomien trekkes inn, når vi her snakker om EN person? Hvor mye klarer EN person å spise ekstra? Men om økonomien spiller så stor rolle, da ville jeg ha snakket med min mor og fått henne til å hjelpe til økonomsik. Rett og slett for å vise utveklingseleven at han var velkommen.

Så jeg klarer ikke helt å se din side av saken, selv hvor mye jeg ønsker. For vi har hatt flere selskaper gjennom livet, der vi har måtte rokke om på både det ene og det andre for å få plass til alle. Men vi har klart det, og da holdt vi blant annet konfirmasjonene hjemme i en liten leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta

For å være helt ærlig, så hadde også jeg følt at det hadde vært rart å ha en fremmed i konfirmasjon. Likevel hadde jeg valgt å invitere gutten. Både fordi han betraktes som et nytt familiemedlem, og fordi jeg ikke hadde ønsket at han skulle sitte hjemme alene. Økonomisk så koster det nok ikke så mye med en gjest til, og en ekstra stol skal man alltids få plass til rundt bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Piper

Leser du i det hele tatt hva jeg skriver??

Som jeg skrev i mitt tidligere innlegg : Hva om hun kanskje har skjært gjestelista inn til beinet pga av dårlig råd / dårlig plass??

Dette måtte jeg gjøre og jeg vet om mange som hadde blitt såret dersom jeg hadde invitert en utviklingsstudent foran familiemedlemmer som f.eks. søskenbarn, gode venner av familien osv.

Klart hadde jeg hatt en liten familie så hadde ikke dette vært et problem, men når min familie sammen med min eksmanns familie fort kommer opp i 30-40 stk. (og da snakker vi kun besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn) så er det faktisk ikke like lett å bare rokke om slik at alle får plass......

Og dette er faktisk ingen enkel situasjon slik dere fremstiller det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må for all del ikke glede noen andre enn seg selv. Det er sløseri med gleden.

:klappe::ler:

Jeg skjønner ikke helt argumentet med lite plass. Men så kommer jeg fra et svært inkluderende hjem da. Hos oss klarte vi alltid å få plass til noen til. Om vi satt litt trangt mens vi spiste, så gikk det helt greit og vi hadde det riktig koselig. Er det fint vær kan man etter middag bruke hagen/verandaen, noen av de unge trekker seg kanskje litt tilbake til sine rom.

Der det er hjerterom er det husrom heter det. Det mangler mye på hjerterommet her.....

Når det gjelder økonomi; jeg vet ikke hva du har planlagt å servere, men det går jo an å tilpasse det utfra hvor mange som kommer. Med en del egeninnsats går det an å få utgiftene ned. Koldtbord f.eks. kan mye gjøres klart på forhånd og trenger ikke koste skjorta. Men dersom det er økonomien som stopper det er jeg sikker på at moren din mer enn gjerne betaler kuvertprisen for utvekslingsstudenten. Det kan umulig være så vanvittig mange hundrelapper.

Jeg er også sikker på at moren din hadde betalt for denne studenten om det var økonomien det sto på.

Jeg lurer på en ting når jeg leser alle de negative svarene her inne: Har dere virkelig satt dere ned å tenkt igjenom situasjonen. Trådstarter forteller i første innlegg at de ikke har så god plass og heller ikke så god økonomi......tar dere dette med i betraktningen når dere rakker ned på henne og forteller henne hvor kynisk og ond hun er som menneske???

Ja.

Jeg syns alle de negative svarene her viser at mange her inne ikke eier empati, selv om de ser på seg selv som verdens beste mennesker.

studenten var invitert uten å snakke ordentlig med deg om det.

Har du misforstått ordet empati?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei trådstarter.

Du har min fulle støtte. Syns ikke du er smålig-hadde gjort akkurat det samme selv. Dette er din datter sin dag, ikke en arena ment for å lære om kulturer.

At utvekslingsstudenten skal regnes som familie er greit, men det er av DE SOM HAR HAN BOENDE I HUSET!!!!! Det er det moren din som har og ikke du. Du, din mann og din datter kan ikke stå til ansvar for å følge opp din mors valg i hvem hun har boende hos seg.

Fy så slemme dere andre er som ikke evner å sette dere inn i andres situasjon.

Det er vel mulig for moren til trådstarter å finne en hyggelig aktivitet for denne studenten denne dagen? Det er tross alt hennes ansvar og ikke trådstarter sitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...