Gå til innhold

Gjest i konfirmasjon

Gjest Mims

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka
Jeg synes det er ufint at utvekslingseleven ikke får være med. Når en er på utveksling blir man en del av den familien en besøker og bør ikke ekskluderes på en slik måte.

Jeg har vært på utveksling selv og deltok da på mange familiesammenkomster; både dåp, bursdager, begravelse og feiring av jul/påske/thanksgiving osv. Det var helt naturlig at jeg deltok på dette, jeg var en del av familien! Om de andre barna i familien var invitert hadde jeg blitt lei meg om jeg ikke fikk være med. Noe som heldigvis aldri skjedde, jeg ble godt tatt imot både av de jeg bodde hos og resten av familien.

Det betyr lite for deg og dine om denne tvekslingseleven er der i konfirmasjonen, men det betyr en hel masse for han/henne.

Så ja, jeg synes du er smålig. Å ekskludere en person på denne måten trodde jeg det bare var barn som holdt på med. Håper dere ombestemmer dere!

Signerer denne jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ihvertfall vært redd for om denne invitasjonsdebatten kunne føre til en lei stemning på din datters dag...

Det er selvfølgelig et poeng - men jeg tror neppe at mannen min kommer til å se den.

Vi har også noen i familien med en au pair boende hos seg - burde vi ha invitert henne? Dette var et poeng for oss da vi satte opp invitasjoner - to til rundt bordet er i overkant trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Det er selvfølgelig et poeng - men jeg tror neppe at mannen min kommer til å se den.

Vi har også noen i familien med en au pair boende hos seg - burde vi ha invitert henne? Dette var et poeng  for oss da vi satte opp invitasjoner - to til rundt bordet er i overkant trangt.

Første avsnitt: :klø: Hva har mannen din med dette å gjøre? Er det ikke du som diskuterte med din mor, tok det opp med konfirmanten, og så ringte tilbake til mor og sa at han ikke fikk komme...? Jeg tenker da på at dine, din datters eller din mors tanker og følelser rundt dette kan skape misstemning...

Jeg vet ikke så mye om au pairer; men er ikke de fra andre land og jobber i et land for å lære ting; språk/kultur?

Kjenner mange som har vært både au pairer og utvekslingsstudenter i bla. USA, og de har alltid fått være med på sånne ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Synes du gjorde rett i å ikke invitere ham jeg! Det er konfirmantens dag og hun/ han må få lov til å bestemme litt! Familieselskap er familieselskap! Denne studenten kan sikkert finne på noe annet akkurat den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Synes også det var merkelig å si "ja" først, og så ringe tilbake for å si at han ikke er velkommen allikevel.

Ja, det var det verste! Synes ikke det var så rart at han ikke ble bedt egentlig. Men å si ja først og så ombestemme seg blir for dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint at utvekslingseleven ikke får være med. Når en er på utveksling blir man en del av den familien en besøker og bør ikke ekskluderes på en slik måte.

Er nok enig i denne ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var dumt å si ja. Men vi hadde jo ikke bedt gutten i utgangspunktet, så jeg ble nok litt overrumplet.

Vi er kanskje smålige. Men jeg ser ikke egentlig noen grunn til å be en gutt vi ikke kjenner til vår datters konfirmasjon.

Denne studenten bor hos dine foreldre. Du inviter alle andre i familien inkludert dine foreldre, men bryr deg ikke om studenten som bor sammen med dine foreldre.

Det er utorlig smålig å ikke invitere han bare fordi dere har møtt han en gang og ikke kjenner han noe særlig. Saken er at han er en gjest hos dine foreldre og i tillegg bor han med dine foreldre.

Han hadde vært en selvskreven gjest hvis vi hadde vært i en lignende situasjon.

Kunne ikke falle meg inn å la en utvekslingstudent sitte alene bare fordi vi har invitert hele familien i selskap.

Jeg synes dere skal invitere han og inkludere han og vise hvor gjestfrie dere er.

Det koster dere ingenting å vise gjestfrihet ovenfor han......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også noen i familien med en au pair boende hos seg - burde vi ha invitert henne? Dette var et poeng  for oss da vi satte opp invitasjoner - to til rundt bordet er i overkant trangt.

Jøss, så det er helt umulig å få plass til to til..........det finnes alltid plass til gjester enten de er familie eller ikke. Man kan hvis man vil og jeg synes det vises veldig lite godvilje her.

Så han er ikke familie, big deal. Poenget er at han bor hos dine foreldre og burde dermed inviteres på lik linje som dem. Han er jo også her for å lære om kulturen vår og dette er en ypperlig sjanse til å oppleve noe som han kanskje ikke kommer til å få oppleve igjen.

Jeg synes faktisk synd på gutten som ikke blir inkludert. Og saken blir kanskje som følger: din mor blir skuffet og det kommer til å ligge en demper på stemningen på den store dagen. Din datter vil kanskje bli såret/skuffet/lei seg pga det.

Og dermed så blir dagen litt ødelagt for din datter. Alt pga at dere ikke ville invitere en ekstra person.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man må for all del ikke glede noen andre enn seg selv. Det er sløseri med gleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner deg faktisk veldig godt, og er tildels enig i din beslutning. Vi har akkurat hatt konfirmasjon her i huset også, og med en stor familie måtte vi også ta noen vanskelige valg når det kom til ivitasjoner.

Jeg syns også det var veldig sårt å måtte utelukke noen denne dagen, men da vi er en veldig stor familie med besteforeldre med nye partnere og både jeg og pappa'n til konfirmanten har nye partnere med barn fra tidligere ekteskap.

På grunn av litt dårlig råd måtte vi tenke blodsbånd da inviterte til min datters konf. Hadde vi hatt ræva full av penger hadde jeg invitert alle vi kjente, men det kunne vi atså ikke. Så dersom jeg hadde blitt "tvunget" til å invitere en utvekslingsstudent, mens jeg kanskje hadde måtte utelatt en person nærere familien, ville jeg også steilet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Jeg ville synes det var en selvfølge å invitere en utvekslingsstudent som bodde hos en familie - hvis resten av familien ble bedt. 

Hvis det er flere "barn" som ikke blir bedt - ville jeg kanskje droppet ham - men ellers synes jeg faktisk det er smålig ikke å inkludere ham.

En utvekslingsstudent som bor i en familie - er faktisk å regne som et familiemedlem - etter mitt syn.

Jeg er helt enig. Ærlig talt, dette er verre enn å be kaffegjester i et bryllup. Snakk om å få folk til å føle seg i veien.

Hvis jeg hadde vært denne utviklingsstudenten hadde jeg aldri snakket med deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

-dessuten er det vesentlig forskjell på en au pair og en utvekslingsstudent.

En au pair er en ansatt, en utvekslingsstudent skal regnes som et familiemeldem. Det er også dette disse blir drillet på når de er på kurs i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har selv vært utvekslingselev, og jeg ville synes det hadde vært trist og sårt å ikke bli invitert i en sånn sammenheng. Heldigvis var ikke min vertsfamilies familie på den måten, og jeg ble inkludert fult og helt. Fikk julegaver av folk jeg aldri hadde møtt jeg.

Jeg synes det er smålig å ikke invitere han ja. Som det blir sagt over her, det betyr mye for utvekslingseleven. Det kan da tenkes at det kan være koselig for dere å ha han der også? Det er en person som antakeligvis betyr mye for dine foreldre, en person de ser på som et familiemedlem. Det er mange, mange år siden jeg var utvekslingselev, men min vertsfamilie ser fremdeles på meg som et viktig familiemedlem. Jeg synes du bør tenke deg godt om. Forhåpentligvis ombestemmer du deg og inviterer han også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvis jeg hadde vært denne utviklingsstudenten hadde jeg aldri snakket med deg mer.

Jeg kommer uansett aldri til å snakke med ham mer. Studenten er en grei og hyggelig gutt som bor sammen med moren min og hennes nye familie. Vi har valgt å utelukke ham på linje med au pairen. Som sagt har vi det trangt fra før, og heller ikke ubegrenset med penger.

Nå har jeg fått snakket med mannen min, og han har en bestemt mening om at gutten ikke har noen plass ved denne anledningen. Jeg kan kanskje overkjøre ham og trumfe gjennom at gutten skal få komme, men jeg vet at det kommer til å legge en demper på dagen. Blir det riktig?

Jeg har tro på at vi klarer å legge dette bak oss og lage en fin dag for jenta vår. Akkurat nå er jeg såret over noen av kommentarene her inne, men har jeg bedt om meninger, får jeg tåle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner at din mor ble skuffet over dere.

Din datter kunne lært litt av det om du hadde vist en inkluderende holdning - nå har hun lært det motsatte, at det er greit å holde noen utenfor bare fordi man ikke 'føler for' å ha dem med på moroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bellatrix
Hva har han egentlig gjort dere?

Hun skriver jo at hun ikke kjenner han godt nok, så så mye galt kan han ikke ha gjort. Datteren var likegyldig til at han kom, med andre ord han kan godt komme i forhold til datterens ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll
Hva synes dere?

Er jeg smålig? Kan jeg "reparere" dette på noe vis? Burde jeg ha gjort noe annerledes?

Ja, du virker smålig. Jeg har selv vært utvekslingsstudent, og man blir en del av familien når man er det. Alt som skjedde i den familien jeg bodde hos var det en selvfølge at jeg fik være med på, og jeg følte meg aldri utenfor. Hadde de satt meg igjen hjemme når det var noe spesielt i familien hadde jeg følt meg veldig utenfor, og blitt lei meg. Samtidig er dette mennesket her for å få et innblikk i hvordan det er å være norsk, og hva bedre da enn noe som en konfirmasjon?

Å reparere er nok for sent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...