Gå til innhold

Gjest i konfirmasjon

Gjest Mims

Anbefalte innlegg

Gjest regine

Jeg "blandet meg" i tråden tidligere og sa hva jeg mente. Hadde overhode ikke formulert meg annerledes om jeg hadde "visst" hvem trådstarter var. At hun ikke tålte en del av svarene/formuleringene er synd, men som en annen sa - det sier også mye om hvordan gjester på forumet behandles av de faste.....

Ellers er jeg enig med Neffi - jeg opplevde det også sånn at trådstarter "sto fram" for å få medlidenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Det går da for faen an å svare høflig. "Er jeg smålig?" trenger ikke bety at dere direkte må si det! Og ikke minst, ikke trenger å si det over 100 ganger! For en heksejakt! Dere bør skamme dere, og tenke dere godt om neste gang dere skal "gi råd" rottekjerringer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
men det er ikke bare snakk om en, for ber man den ene, så er det andre man også burde bedt. og at dere som ikke synes det er viktig med de andre som da også burde blitt bedt, er jo greit, jeg synes den er reell likevel.

man kan ikke f.eks be en stesøster og ikke resten, bare fordi den ene veldig gjerne ville og hadde hatt godt av å være der.

Enig i dette (og i det andre du har skrevet i denne tråden). Tror ikke alle tenker over at om man ber èn person med "annen tilhørighet" enn de andre gjestene, kan man fort oppleve at noen slektninger føler seg urettferdig behandlet om f eks søskenbarn, samboere etc er utelatt. Kanskje er denne "rettferdighetsfølelsen" sterkere i noen familier enn andre, og kanskje sterkere i familien til trådstarters mann enn på motsatt side? Det ER noen som kan lage mye styr og krangel ut av at "om den og den blir invitert så må vi få ta med den og den" - og DA får man plutselig seriøse plassproblemer, faktisk. Kanskje ønsker mannen til trådstarter å unngå en slik konflikt i familien sin. Ikke vet jeg, men noe sånt kunne nok skjedd i deler av min familie.

Jeg har hatt noen innlegg her før også, og er enig med de som sier at det er fint å inkludere folk, og at situasjonen kunne vært taklet annerledes (har ikke lest hvordan det ble til slutt), men noen ganger kan det være vanskeligere enn det virker, fordi det er flere faktorer som spiller inn enn at man må ha en ekstra stol. Jeg har også hele tiden syntes at endel har oppført seg langt over streken for normal oppførsel her - trådstarter har jo vist i innleggene sine at hun skjønner kritikken og at hun synes situasjonen var kjip. Da trenger man ikke fortsette å kjøre på med hvor smålig og fæl hun er, eller at mannen må være sånn eller slik - trådstarter har TATT poenget.

Nå viste det seg jo også at trådstarter er en av de (få) brukerne jeg har fullt ut sansen for her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært utvekslingsstudent, trur jeg ikke jeg hadde hatt lyst til å være med i slike "familietragedier" som konfirmasjon o.l. og å påstå at utvekslingsstudenten blir som en bror for TS så synss jeg kanskje det er litt vel søkt. Hadde foreldra mine hatt en utveksligsstudent hadde ikke jeg følt at denn var broren/søstra mi, og trur heller ikke at mora eller faren min hadde sett på vedkommende som en datter/sønn.

Når det er sagt synes jeg ikke noe om å si først ja, og så nei. Trur nok jeg hadde invitert denne personen, men sånt veit en jo aldri før en kommer i situasjonen sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært utvekslingsstudent, trur jeg ikke jeg hadde hatt lyst til å være med i slike "familietragedier" som konfirmasjon o.l.

En utvekslingsstudent vet vel ikke hvordan en norsk konfirmasjon foregår? Er man på besøk i et annet land er vel det meste spennede og eksotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En utvekslingsstudent vet vel ikke hvordan en norsk konfirmasjon foregår? Er man på besøk i et annet land er vel det meste spennede og eksotisk.

Det er jo ikke bare i Norge vi har konfirmasjon..?

jeg jobba som au-pair (ikke helt det samme i følge KG-erne) og jeg forventa aldri å bli bedt til sånne tilstelninger, blei det aldri heller og synes det var mer enn greit. hadde ikke lyst til å sitte å tørrprate med folk jeg ikke kjente og aldri kom til å møte igjen og høre på sentimentale familietaler og prat... nei takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei trådstarter.

Du har min fulle støtte. Syns ikke du er smålig-hadde gjort akkurat det samme selv. Dette er din datter sin dag, ikke en arena ment for å lære om kulturer.

At utvekslingsstudenten skal regnes som familie er greit, men det er av DE SOM HAR HAN BOENDE I HUSET!!!!! Det er det moren din som har og ikke du. Du, din mann og din datter kan ikke stå til ansvar for å følge opp din mors valg i hvem hun har boende hos seg.

Jeg er så utrolig enig i dette innlegget, de samme tankene gjorde jeg meg. Om trådstarter velger å være imøtekommende ovenfor en au-pair, så er det faktisk trådstarter som da er gem. Holdningen til moren hennes er respektløs, fordringsfull og lite forståelsesfull.

Jeg har ikke invitert gutten. Moren min nevnte i forbifarten at han blir med - "men det har dere kanskje regnet med"? Hun visste godt at vi ikke hadde regnet med det, og derfor ble jeg litt satt ut. Jeg sa videre at vi hadde bestemt oss for å invitere familien, og refererte til at vi heller ikke hadde bedt au pairen. Hun sa da at de følte at han var en del av familien, og da gjorde jeg tabben og si at det sikkert gikk greit. Jeg ringte opp igjen fem minutter etterpå og ga kontrabeskjed.

Dette kalles å bli manipulert. Selvfølgelig hadde det vært bedre om du hadde satt foten ned med en gang, men jeg er rett og slett ikke enig at det er mer realt å gi etter når en først har sagt ja. For utvekslingsstudenten er dette sikkert ok, men det er ikke bare utvekslingsstudenten dette dreier seg om. Jeg synes det står respekt av at du ringte moren din opp igjen og fortalte henne hvor landet ligger. Respekt. Skulle utvekslingsstudenten blitt med, kunne moren din tatt opp dette på en annen måte.

Når det gjelder mannen din, vel for å være helt ærlig skjønner jeg ikke at det er så mye bøll med å invitere en ekstra fra husholdet. Hadde vært mer realt ovenfor et annet menneske, rett og slett. Men på den annen side er dette en anledning som tilhører barna og ikke perifere bekjente. Stripp lista som dere føler for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Deg om det. Jeg hadde ikke likt at det kom fremmede i min konfirmasjon.

Jeg er ikke veldig utadvendt og sosial og enda verre var jeg i tenårene. Hvis noen av mine gjester hadde tatt med seg en fremmed, hadde det lagt en demper på min dag.

Når det gjelder mine barns konfirmasjoner, måtte jeg begrense meg med hensyn til gjester. Jeg kunne ikke be kreti og pleti, så det ble de nærmeste og det ble ikke de minste barna, av plasshensyn. Skulle man da ha fått pepper dersom man også utelot en eventuell utvekslingsstudent som bodde hos en av gjestene, og som man selv ikke kjenner - man har møtt personen et par-tre ganger?

Helt ærlig så synes jeg dere peprer trådstarter litt vel mye her, og oppfører dere ganske så bitchy.

Jeg lurer faktisk på hvor mange av dere som med glede ville ha invitert en fremmed til deres barns konfirmasjon dersom situasjonen faktisk ble reell for dere. Det er lett å sitte på utsiden og si: Det ville jeg ha gjort.

Jeg har ikke svart i denne tråden før nå, fordi det meste var sagt ang det TS spurte om, og uansett om TS var LL eller noen annen regner jeg ikke med at vedkommende har tungt for det.

Men til det du sier her, Mysan: (og nå diskuterer vi ikke denne saken, men på generelt grunnlag, går jeg ut i fra?) vil jeg si at hvis mine foreldre hadde en utvekslingsstudent boende hos seg, ville jeg prioritert vedkommende foran f.eks perifere slektninger. Tror jeg hadde gjort mye for at h*n skulle fått med seg mest mulig det året. Og jeg tror mamma hadde tatt det som en selvfølge at h*n ble med.

(har forøvrig hatt utvekslingsstudent boende hos foreldrene mine mens jeg var tenåring. Det var selvfølgelig at denne ble inkludert i alle ting som jeg ble inkludert i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg er enig at man skal tåle at folk er uenige, men det har jeg inntrykk av at hun har gjort. Hun har jo flere ganger sagt at hun forstå at folk reagerer, men det er vel verken rart at hun synes situasjonen i seg selv er ubehagelig eller at hun kan bli såret av hvordan endel formulerer seg her inne. Det er noe med måten man svarer på, og hvor dømmende enkelte tillater seg å være (kjipt å vite at folk går rundt og "fråder" innvendig over andres måter å leve livet sitt på, kanskje?). Men for all del, det kan hende trådstarter har slettet seg av andre grunner, og det blir litt dumt å spekulere.

Enig, og de som har vært mest spydige hyler samtidig om empati! Kan vel kalle det dobbelmoral da de samtidig viste liten eller ingen empati med TS.

Se på Piper eks, hun hadde 12 ufine innlegg om det samme hele tiden, maste om empati for familien, men hadde det overhode ikke overfor TS. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvis jeg hadde vært utvekslingsstudent, trur jeg ikke jeg hadde hatt lyst til å være med i slike "familietragedier" som konfirmasjon o.l.

Det er vel ikke alle som er like uinteresserte som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes du er smålig. Er vel ikke verdens undergang om denne stakkars utvekslingsstudenten kan få være med i en konfirmasjon?

Jeg hadde aldri nektet han i utgangspunktet, og jeg hadde ihvertfall ringt tilbake og beklaget oppførselen min og invitert han

Jeg er enig med frysepulver.

I tillegg er det jo en ære å vise frem hva en slik dag betyr i Norge.

Dersom det imidlertid er slik at:

a) konfirmanten kan ikke utstå vedkpommende

b) man ikke har økonomi

...er saken anderledes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg er enig med frysepulver.

I tillegg er det jo en ære å vise frem hva en slik dag betyr i Norge.

Dersom det imidlertid er slik at:

a) konfirmanten kan ikke utstå vedkpommende

b) man ikke har økonomi

...er saken anderledes...

Hallo :overrasket: saken er ferdig drøftet og tatt en annen vending nå - les litt mere i tråden så ser du det :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

har ikke lest hele tråden men vil bare si: Får pokker meg håpe dattera di aldri bestemmer seg for å reise til et annet land som utvekslingsstudent eller au pair for den sakens skyld... Man er en del av den familien man besøker mens man bor hos dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
har ikke lest hele tråden men vil bare si: Får pokker meg håpe dattera di aldri bestemmer seg for å reise til et annet land som utvekslingsstudent eller au pair for den sakens skyld... Man er en del av den familien man besøker mens man bor hos dem!

Det holder vel med pepper nå!

Det er tydelig at du ikke har lest hele tråden ja :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pjusk

For en møkkatråd!!!

Utrolig hvordan folk kan vri og vende på utsagn, kverulere og oppføre seg skikkelig drittalt !!

Og alle dere som gråter for utvekslingsstudenten og kommer med dramatiske utsagn som at "han er TS sin bror" og "han er konfirmantens mor's sønn". Himmel....

Når det f.eks. er bryllup i vår familie må vi vurdere att og frem hvem som skal inviteres. Alle søskenbarn blir f.eks. ikke bedt. Alle venner av brudepar eller brudparets foreldre blir ikke bedt. Og slik ville det vært i en konfirmasjon også.

Synd om utvekslingsstudenten ikke blir bedt, men jeg kan ikke se hvordan TS fortjener all den usaklige kjeften hun har fått likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og alle dere som gråter for utvekslingsstudenten og kommer med dramatiske utsagn som at "han er TS sin bror" og "han er konfirmantens mor's sønn". Himmel....

For de fleste av oss som har opplevd å ha eller være utvekslingselev så er dette synet ganske så naturlig. At ikke alle deler det synet er greit nok det, men å blåse av det slik er ikke noe mer hyggelig enn de som har rakket ned på trådstarter for ikke å inkludere gutten.

Jeg er fullt klar over at jeg kanskje er mer knyttet til mine vertsfamilier enn mange andre, enten det var de jeg bodd sammen med, eller bare traff noen få ganger. Å bli stemplet som "tåpelig" fordi man føler det slik er like ille for oss som det må ha vært for trådstarter å bli stemplet som smålig, rasistisk osv som enkelte her inne har gjort. (greit nok, TS spurte om hun var smålig, og i så måte må man kunne forvente et svar, men mange kunne kanskje ha utelatt superlativene og de mindre pene ordene?)

Jeg synes det er trist at TSs familie ikke var like villige til å inkludere "broren"/"gjeste" og bli bedre kjent og skape bånd som man faktisk kan ha nytte av senere i livet. Jeg er glad det likevel ordnet seg til slutt og jeg håper alle i TSs familie fikk en minnerik dag.

Jeg synes det er like trist at folk her inne er så respektløse at de "har rett til å si hva som helst" uten å tenke konsekvenser, etikk og hvordan man skaper en god diskusjon.

Det er trist at Lois har slettet seg som følge av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

huff og huff så mange ufine svar det var her da. :overrasket:

Jeg tenker som så at det er jo din datters store dag, og da må vel hun kunne få bestemme hvem som skal komme. (gjerne få komme med argumenter for hvorfor hun velger slik hun gjør ;)

Som andre har sagt så er er utvekslings eleven noe som din mor har tatt imot, og dermed en del av deres hus. For meg er det ikke dermed selvsagt at han skal bli med uansett hvor din mor blir invitert...

Man blir jo ikke nødvendigvis en del av familien fordi man skal tilbringe 1 år sammen med dem??!!

I min familie hadde vi nok invitert en evt utviklingselev. Men vi har både økonomi og husrom nok til å kunne gjøre dette. Og en slik sak må vel nødvendigvis bli opp til hver enkelt å avgjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...