Gå til innhold

Gjest i konfirmasjon

Gjest Mims

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Neffi
argumentet var at det var bestemt at i konfirmasjonen så skulle kun familie komme, at flere her synes at alle som har noen i familien som tar inn utvekslingsstudenter bør behandle denne som blodsfamilie uansett hvor mye de har hatt med vedkommende å gjøre eller ikke, har jeg jo etterhvert forstått, men de av oss som IKKE føler at noen er nær familie bare fordi de er her (og allerede har vært her ca ett år) som utvekslingsstudent hos noen man ser sjelden, må da få lov til å ta det valget uten å bli stemplet som både det ene og det andre.

og uten å ha noe bedre argument for å ikke be utenfor familien en at man kun ønsker familie.

fatter ikke at det skal være helt umenneskelig at noen velger å ikke be alle de overhode KAN regne med at ønsker å komme i ett selskap. jeg kunne helt fint latt være å be stesøsken i konfirmasjon. er jeg slem og ond av den grunn? de er vel like mye familie som en evt utvekslinsstudent ville vært?

- Ikke ond :overrasket:

Men jeg kan overhodet ikke forstå det! Jeg hadde altså ikke valgt slik selv, fordi jeg synes anledningen til henns valg ikke rettferdiggjør situasjonen. Derfor - igjen - så kan jeg ikke støtte valget hennes.

Er jeg ond av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Helt ærlig så synes jeg det er frekt av moren din og invitere med seg denne gutten uten å ha spurt dere først.

Dette er en konfirmasjon, ikke et kaffeslaberas, og det er jentas dag. Jeg synes du gjorde helt rett som fulgte din datters ønske.

Greit at moren din er et inkluderende menneske, og gjerne ville at han skulle få være med, men da tar hun det med DEG først, før hun nevner det for ham, så hadde hele dette problemet vært ikke-eksisterende.

Jeg bodde hos en familie i California for en del år tilbake, og jeg ble ikke invitert til deres venners sønn Barmitzwah. Skulle jo bare mangle faktisk.

Sånne dager er for familie og nære venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har ikke svart i denne tråden, men jeg hadde ikke svart noe anderledes uansett om det var en gjest eller en fast bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke ond  :overrasket:

Men jeg kan overhodet ikke forstå det! Jeg hadde altså ikke valgt slik selv, fordi jeg synes anledningen til henns valg ikke rettferdiggjør situasjonen. Derfor - igjen - så kan jeg ikke støtte valget hennes.

Er jeg ond av den grunn?

nei, har da aldri kalt deg ond pga det. men det har i løpet av tråden kommet frem endel spekuleringer på ts person.

og at du og helt klart flere alltid inviterer alle som på noen som helst måte kan kalles familie, er jo supert.

men at andre er annerledes bør også være greit.

jeg har ikke problemer med alle de som ber hele slekta hver gang det skjer noe, hvorfor skal de som ber hele slekta mene negativt om de som er som meg som hovedsakelig ønsker folk de kjenner i feiringene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
nei, har da aldri kalt deg ond pga det. men det har i løpet av tråden kommet frem endel spekuleringer på ts person.

og at du og helt klart flere alltid inviterer alle som på noen som helst måte kan kalles familie, er jo supert.

men at andre er annerledes bør også være greit.

jeg har ikke problemer med alle de som ber hele slekta hver gang det skjer noe, hvorfor skal de som ber hele slekta mene negativt om de som er som meg som hovedsakelig ønsker folk de kjenner i feiringene sine?

Nei, poenget her er jo at TS forstod selv at det hele ble en kunstig situasjon... Derfor tror jeg kanskje at hun opprinnelig ville valgt å invitere gutten - men ikke gjorde det av andre grunner enn sine egne. Og det er jo synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Å snakke om HELE slekta blir vel litt i det drøyeste laget!

Det var bare snakk om EN eneste person, som ville hatt et lærerikt utbytte av opplevelsen (han fikk jo være med på noe så litt kan han vel ta med seg til hjemlandet).

Og de fleste konfirmanter så bryr seg pent lite om selve konfirmasjonen, de er mest opptatt av gavene (de som tror noe annet må være naive). Jeg tror det var 2 i mitt kull som konfirmerte seg fordi de ville, og pga religion. Jeg hadde nok aldri gjort det hadde det ikke vært for gavene, og slik oppfatning hadde nesten alle).

Hos meg kom de foreldrene mine inviterte, jeg brydde meg svært lite om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det var bare snakk om EN eneste person, som ville hatt et lærerikt utbytte av opplevelsen (han fikk jo være med på noe så litt kan han vel ta med seg til hjemlandet).

Og de fleste konfirmanter så bryr seg pent lite om selve konfirmasjonen, de er mest opptatt av gavene (de som tror noe annet må være naive). Jeg tror det var 2 i mitt kull som konfirmerte seg fordi de ville, og pga religion. Jeg hadde nok aldri gjort det hadde det ikke vært for gavene, og slik oppfatning hadde nesten alle).

Deg om det. Jeg hadde ikke likt at det kom fremmede i min konfirmasjon.

Jeg er ikke veldig utadvendt og sosial og enda verre var jeg i tenårene. Hvis noen av mine gjester hadde tatt med seg en fremmed, hadde det lagt en demper på min dag.

Når det gjelder mine barns konfirmasjoner, måtte jeg begrense meg med hensyn til gjester. Jeg kunne ikke be kreti og pleti, så det ble de nærmeste og det ble ikke de minste barna, av plasshensyn. Skulle man da ha fått pepper dersom man også utelot en eventuell utvekslingsstudent som bodde hos en av gjestene, og som man selv ikke kjenner - man har møtt personen et par-tre ganger?

Helt ærlig så synes jeg dere peprer trådstarter litt vel mye her, og oppfører dere ganske så bitchy.

Jeg lurer faktisk på hvor mange av dere som med glede ville ha invitert en fremmed til deres barns konfirmasjon dersom situasjonen faktisk ble reell for dere. Det er lett å sitte på utsiden og si: Det ville jeg ha gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Helt ærlig så synes jeg dere peprer trådstarter litt vel mye her, og oppfører dere ganske så bitchy.

Jeg lurer faktisk på hvor mange av dere som med glede ville ha invitert en fremmed til deres barns konfirmasjon dersom situasjonen faktisk ble reell for dere. Det er lett å sitte på utsiden og si: Det ville jeg ha gjort.

Hadde uten tvil gjort det - har gjort lignende tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det er ikke bare snakk om en, for ber man den ene, så er det andre man også burde bedt. og at dere som ikke synes det er viktig med de andre som da også burde blitt bedt, er jo greit, jeg synes den er reell likevel.

man kan ikke f.eks be en stesøster og ikke resten, bare fordi den ene veldig gjerne ville og hadde hatt godt av å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg hadde helt klart invitert studenten. Er ikke så veldig utadvendt og sosial jeg heller, men vil at barne mine skal lære seg å være inkluderende. Hadde konfirmanten protestert på det hadde jeg tatt en alvorlig prat med henne. Som en annen sa her, de konfirmerer seg bare pga pengene og skulle hun begynne å bli kjip i tillegg hadde jeg sagt at det er jeg som arrangerer selskapet og betaler for det så det måtte hun nok bare finne seg i. Noe helt annet blir det hvis det er en hun mislikte av en eller annen alvorlig grunn. Var i en konfirmasjon nylig. Konfirmanten fikk 36 000. Bra timebetaling, 12 000 i timen! Synes ikke han skulle ha hatt noe med å grine på nesa av å invitere en utvekslingsstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Synes bare fenomenet med å skjule sim identitet for så å komme tilbake - og håpe på medlidenhet, er merkelig.

Det er ikke uvanlig at en bruker som vil stille personlige spørsmål om en selv eller familien logger seg inn som gjest! Tror ikke Loise mente at hun skulle få medlidenhet ved å stå fram og fortelle at hun var TS.

Jeg har heller ikke hatt noen innlegg i denne tråden, men jeg ser ingen grunn til å fortsette diskusjonen, nå som konfirmasjonen er over og alt løste seg!

Neffi og noen andre her: Kanskje en ide å starte en egen tråd om det dere fortsatt har på hjertet i denne saken. ;)

Er forøvrig helt enig med det Mysan har skrevet her av innlegg.

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Bra jobba, kvinnfolk.

Nå har dere fått Lois til å slette seg!

Mange som gjør det og kommer tilabke, da. Mange som sier at de ikke skal skrive her mer og gjør det allikvel også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg lurer faktisk på hvor mange av dere som med glede ville ha invitert en

Jeg er enig med Mysan, når man leser alle svarene, så er det en del som ordlegger seg ganske sterkt. Man må gjerne være uenig, men å være så bitchy som noen har vært, kan man godt spare seg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har ikke lest alle disse innleggene, men nå forstår jeg hvorfor vi som nesten ikke har slekt føler oss så ensomme....folk rotter seg sammen med sin slekt og skal absolutt ikke slipp andre innenfor den kjernen....jeg er enebarn og merker det på skinnet hvordan det er å ikke ha slekt.... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest
Har ikke lest alle disse innleggene, men nå forstår jeg hvorfor vi som nesten ikke har slekt føler oss så ensomme....folk rotter seg sammen med sin slekt og skal absolutt ikke slipp andre innenfor den kjernen....jeg er enebarn og merker det på skinnet hvordan det er å ikke ha slekt.... :tristbla:

:klappe: En tankevekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har respekt for det at en konfirmasjon er kostbart, og at man må velge løsninger som passer egen økonomi. Men når det er snakk om én person, så tror jeg at dette kunne latt seg gjøre. Der det er hjerterom ER det husrom.

Dersom det er økonomiske årsaker til at en ikke kan velge en person, så er jeg tilbøyelig til å tro at men egentlig ikke vil invitere denne personen. For vil man virkelig, så er jeg sikker på at man kan spare inn (på innkjøp, valg av meny, tilbehør som lys og servietter, blomstrer) nok til å ha råd til denne ene personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, kvinnfolk.

Nå har dere fått Lois til å slette seg!

Hun har da slettet seg selv. Hennes avgjørelse, hennes valg.

Hun var klar over at ting kunne ta av nettopp fordi hun var anonym.

Det er bare å se på de fleste anonyme innlegg der de fleste får krasse kommentarer og svar. Noen anonyme legger soleklart opp til det selv, men saken er at de som skriver anonymt nermest er fritt vilt. Jeg leser stadig at om en TS tar seg nær av ting så er det TS egen skyld siden h*n var "dum" nok til å lage en tråd i utgangspunktet. Det er helt greit at folk har sine egne meninger og at de gjerne vil få frem sine argumenter, men det går an å få fram sine synspunkter på en ordentlig måte.

Jeg kunne selvsagt ikke unngå å legge merke til at tonen i denne tråden ble mye bedre etter at Lois stod frem som TS. Er det vanskeligere å såre andre når noen står fram med nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg mener fortsatt at skulle hun invitert studenten måtte hun også ha

invitert au-pairen.

Da hadde det blitt to ekstra personer hun ikke hadde regnet med.

Jeg tror hun valgte riktig utifra deres situasjon.

Endret av slurry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...